Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

گرانی بنزین و نرخ ارز بر آتش گرانی خودروهای داخلی و خارجی می‌دمند!

گرانی بنزین در هفته‌های اخیر روی بسیاری از کالاها موثر بوده و طبیعتا بازار خودروهای داخلی و خارجی بیشترین تاثیر را از این حیث گرفته است. اما در حالی که به نظر می‌رسید این فاکتور اساسی در هفته‌های دوم و سوم به کمترین حد خود برسد ولی کماکان دلیل گرانی بسیاری از خودروها بوده و خبری از کاهش قیمت در بازار نیست.

به گزارش چرخان، وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی به شدت بهم ریخته و قیمت گذاری روی محصولات مختلف بازار به گونه‌ایست که عملا از صبح تا ظهر شاهد تغییرات قیمتی جدی هستیم. به بیان دیگر اینکه خریداران فعلی بازار در یک روز با یک نرخ ثابت مواجه نیستند و رقم‌ها بعضا در حد میلیونی جابجا می‌شود و همین موضوع باعث شده تا وضعیت نابسامانی را در بازار شاهد باشیم.

خودروهای داخلی بازار خودرو خرید خودرو خودروهای داخلیافزایش قیمت بنزین باعث شده تا خودروهای دوگانه‌سوز و خودروهای هیبریدی سردمدار افزایش قیمت باشند و به تبع این خودروها، شاهد افزایش قیمت در سایر محصولات نیز بوده‌ایم که از جمله آن می‌توان به عبور قیمت سمند ای‌اف7 از مرز 100 میلیون تومان اشاره کرد که در نسخه دوگانه سوز حتی به رقم‌های 115 تا 120 میلیون تومان نیز رسیده است! این افزایش قیمت در سمند در حالی است که عملا نسخه بنزینی آن از مصرف بسیار بالایی برخوردار بوده و توجیهی جز گرانی نسخه دوگانه‌سوز برای آن وجود ندارد.

افزایش قیمت اخیر خودروهای داخلی علی‌الخصوص در بخش خودروهای بنزینی تمام تحلیل‌های فعالان بازار را بهم ریخته و در حالی که به نظر می‌رسید قیمت خودروهای بنزین‌سوز حتی با کاهش روبرو شوند ولی عملا بازار توجهی به افزایش قیمت بنزین نکرد و همه محصولات موجود را با تقاضای بسیار بالا روبرو نمود و همین تقاضا موجب افزایش نرخ آنها شد.

افزایش قیمت برخی از خودروها مانند پراید، تیبا، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، دنا، سمند و غیره در هفته اخیر چیزی در حدود 2 تا 5 میلیون تومان بوده و بازار کماکان به افزایش قیمت در این خودروها ادامه می‌دهد. از سوی دیگر وانت‌های بازار نیز به دلیل وجود سهمیه بسیار بالای خود مورد توجه بازار قرار گرفتند و بیشتر از سایر خودروهای بنزینی بازار خریدار دارند.

خودروهای داخلی خودرو خودروهای داخلیاز سوی دیگر اینکه در همه جای دنیا با گرانی بنزین، عملا بازار خودرو با کاهش قیمت زیادی روبرو می‌شود و شوک قیمتی در جهت منفی به آن وارد می‌گردد ولی طبق روال معمول، این اتفاق نه تنها باعث کاهش قیمت در کشورمان نشد بلکه رکوردهای جدیدی قیمتی در بازار به ثبت رسید. البته یکی از دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی، افزایش نرخی است که در بازار ارز رخ داده و به همین دلیل بر آتش گرانی‌های بنزین افزوده است.

حالا شرایط بازار در هفته‌های آتی به دست خودروسازان، تصمیمات بانک مرکزی و همچنین عملکرد وزارت صنعت رقم خواهد خورد و باید دید که این ارگان‌ها وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند و یا بازهم با یک سهل‌انگاری جدید شاهد افزایش قیمت‌های بیشتر در بازار خودرو خواهیم بود. بدیهی است که با توجه به وضعیت بودجه‌ای سال آینده، این وضعیت در بازار خودروهای خارجی به مراتب بدتر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.