مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

گره کور ترخیص خودروهای خارجی به دست رئیس جمهور باز می‌شود؟

قصه واردات و ترخیص خودروهای خارجی که به نظر می‌رسید در بودجه 99 به سرانجام خوبی برسد، پیچیده‌تر شده و حالا به گره کوری تبدیل شده که هشدار کارشناسان را برانگیخته است. این موضوع در کنار خودروهایی که در گمرکات کشور دپو شده‌اند و عملا تعیین تکلیفی برای آنها صورت نگرفته، به یک معضل بزرگ تبدیل شده و حالا شنیده‌ها حاکی از نامه بلندبالای واردکنندگان به ریاست جمهوری است که باید دید این مشکل بالاخره حل می‌شود؟

به گزارش چرخان، هفته گذشته خبری در رسانه‌های اقتصادی و خودرویی منتشر شد که نشان می‌داد به زودی تمام خودروهای خارجی دپو شده در گمرکات کشور ترخیص خواهند شد و موج بزرگی از امید در بازار این خودروها برای افزایش عرضه ایجاد شد. اما در کمال تعجب همه این شایعات در سکوت خبری فراموش شد و وزارت صنعت نیز هیچ واکنش خاصی نسبت به تعیین تکلیف این موضوع نداشت!

تعرفه واردات خودروهای خارجی واردات خودرواز سوی دیگر نیز مجلس شورای اسلامی به موضوع وارد شد و خبرهایی در رابطه با حل این مشکل بزرگ مخابره شد ولی کماکان این خبرها در حد خبر مانده و اثری از عملیاتی شدن آنها نیست. خبری از سوی مجلس منتشر شد که سامانه جدیدی برای ثبت سفارش واردات راه اندازی خواهد شد که وزارت صمت متولی این سامانه خواهد بود ولی فعالان بازار نسبت به این مصاحبه واکنش‌هایی داشتن که مهم‌ترین سوال این واکنش تفاوت این سامانه نسبت به سامانه فعلی است! فعالان بازار می‌گویند که آیا واقعا اشکال واردات خودرو سامانه ثبت سفارش بوده که مجلس اقدام به راه اندازی این سامانه کرده و یا مشکل از جای دیگری آب می‌خورد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه‌ای ضمن اعلام عدم تفاوت جدی سامانه فعلی و جدید، گفت: پیشنهادی از سوی وزیر اقتصاد برای حل مشکل خودروهای دپو شده ارائه شده ولی رفع مشکل این خودروها در حیطه اختیارات وزیر صمت بوده و ایشان صراحتا اعلام کرده است که تمایلی برای حل این مشکل ندارد. متاسفانه به نامه نگاری‌های انجام شده پاسخ مشخصی داده نمی‌شود و برای حل مشکل 5 هزار خودروی دپو شده اقدامی صورت نمی‌گیرد. وزارت صنعت صراحتا اعلام کرده که هر کسی این ممنوعیت را اعلام نموده بایستی رفع ممنوعیت را اعلام کند! وزیر صمت اعلام کرده که همه اقدامات ممکن را برای رفع این مشکل انجام داده و از این به بعد اقدامی در راستای رفع این مشکل انجام نخواهد داد.

رسپینا خودرو خودروهای خارجی خودروهای دست دوم خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجیوی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که با این اقدام وزیر صمت، باید به سراغ وزیر صمت قبلی یعنی آقای شریعتمداری برویم و رفع این مشکل را از ایشان بخواهیم. به نوعی می‌توان گفت که وزیر صمت در حال انداختن توپ به زمین وزیر صمت قبلی است و گره مشکل ترخیص خودروهای دپو شده توسط ایشان باز نخواهد شد.

دادفر در ادامه با اشاره به راه حل رفع این مشکل گفت: از ابتدای سال شاهد ترخیص چیزی در حدود 7100 خودرو بودیم و حدود 5100 خودرو در گمرکات کشور کشور باقیمانده است. البته بیش از 2000 خودرو دارای مشکلات قضایی هستند و از سوی دیگر 1200 خودرو علیرغم دارا بودن برگه سبز در گمرکات کشور باقی مانده‌اند. گزارش‌هایی به رئیس جمهور ارائه شده تا ایشان وارد عمل شوند و مشکل فعلی ترخیص خودروهای خارجی را حل کنند. اقداماتی در راستای حل این مشکل با ارائه نامه به معاون اول رئیس جمهور و اعضای خبرگان رهبری انجام شد ولی به دلیل عدم دریافت پاسخ مستقیما وارد نامه نگاری به رئیس جمهور شده‌ایم.

واردات خودرو خودروهای خارجیدبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان گفت: ما نامه نگاری‌های خود را برای رفع مشکل ترخیص خودروهای وارداتی شروع می‌کنیم در حالی‌که می‌دانیم رفع این مشکل در شان رئیس جمهور نیست ولی وقتی کسانی که مسئولیت خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و پاسخگوی ما نیستند، مجبور به مذاکره مستقیم با رئیس جمهور هستیم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا