Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تمام محصولات سایپا و ایران‌خودرو گازسوز خواهند شد؟

یکی از مشکلات فعلی بازار محصولات داخلی عدم وجود خودروهای دوگانه‌سوزی است که پس از افزایش قیمت بنزین مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. این کمبود خودروهای دوگانه‌سوز از سوی شاید به نوع عملکرد خودروسازان برگردد ولی از سوی دیگر کمبود انواع خودروهای گازسوز نیز مزید بر علت شده چرا که صرفا یک خودرو از موتور پایه گازسوز بهره می‌برد و سایر خودروهای دوگانه‌سوز نیز بسیار اندک هستند.

به گزارش چرخان، کمبود خودروهای گازسوز در بازار باعث شده تا قیمت این خودروها به شدت افزایش پیدا کند و عملا رکوردهای جدیدی برای این خودروها به ثبت برسد. کمبود خودروهای تولیدی بر اساس موتورهای پایه گازسوز مشکل اصلی ایران‌خودرو و سایپا بوده و قطعا حل این مشکل به این زودی‌ها عملی نیست.

سیدمصطفی میرسلیم، رییس یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت تولید موتورهای پایه گازسوز گفت: در حال حاضر مصرف بنزین کشور چیزی در حدود 90 میلیون لیتر در روز است که این عدد بسیار بزرگی بوده و البته ما تولید کننده این نیاز هستیم. البته این نیاز قبل از طریق واردات تامین میشد ولی با اقداماتی که وزارت نفت انجام داده، عملا به تولیدکننده و تامین کننده کل این نیاز تبدیل شده‌ایم. ما بایستی در بخش خودروسازی نیز اقدام به تولید قوای محرکه مناسب و قدرتمندی بکنیم که امکان پاسخگویی به نیاز مردم را داشته باشد. امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بتوانیم پاسخگوی این نیاز باشیم.

وی در ادامه افزود: ما از سال 85 اقدامات مربوط به طراحی و تولید داخلی موتورهای پایه گازسوز را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر به وضعیتی رسیده‌ایم که بدون نیاز به خارج از کشور امکان تولید این خودروها را داریم. طبق تصمیماتی که با مدیرعامل ایران‌خودرو اتخاذ کردیم، موتورهای پایه گازسوز در تمامی خودروهای تولیدی این شرکت استفاده خواهد شد و این موضوع منحصرا برای خودروهای تولید ملی نخواهد بود.

این گفته‌های میرسلیم، رییس یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز نشان می‌دهد که به زودی بسیاری از تولیدات ایران‌خودرو و احتمالا سایپا با موتورهای پایه گازسوز به بازار عرضه خواهند شد. البته بدیهی است که این قید “به زودی” در قاعده یک روند بلندمدت بوده و خبری از این اقدام در چندماه یا یکی دو سال آینده نخواهد بود.

حالا باید دید که این اقدامات از چه زمانی عملیاتی شده و اولین ثمره این اقدامات را در چه زمانی می‌توان مشاهده کرد، چرا که وضعیت محدودیت موجود در تولید خودروهای دوگانه‌سوز و یا تولید خودروی سمند پایه گاسوز به قدری بغرنج و بحرانی است که نیاز بازار را تامین نکرده و رکوردهای عجیبی را در بحث قیمتی به ثبت رسانده است. بدیهی است که با اضافه شدن خودروهای با موتور پایه گازسوز همانند سری محصولات پژو و یا سری محصولات دیگر خودروسازان، تاثیر بسیار زیادی در بحث قیمت خودروهای داخلی به همراه خواهد داشت و حداقل فایده آن، کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.