مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

مزدا 3 با چه قیمتی در بازار معامله می‌شود؟

در شرایط کنونی و نابسامانی حاصل از ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی، شرایط خرید و فروش خودرو چندان مساعد نیست، تا جایی که خبرها نشان می‌دهند در برخی استان‌ها همانند خراسان رضوی معامله خودرو تقریبا به صفر رسیده است. برخی از فعالان پیش‌بینی می‌کنند که خودروها مجدد دچار افزایش قیمت شوند اما رکود باعث مقابله با افزایش قیمت می‌شود. امروز به سراغ خودرویی رفتیم که سالهاست یکی از زیباترین و پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران است.

مزدا 3 نیو در حدود 600 میلیون قیمت دارد و این درحالیست که رسانه‌ها رقم 550 میلیون را در مقابل این خودرو درج می‌کنند. خودرویی که بیش از یک دهه از تولید آن می‌گذرد، رقم بالایی را به خود اختصاص داده که باعث شده در رده خودروهای لاکچری قرار گیرد. از جمله امکانات مزدا 3 نیو می‌توان به استاندارد آلایندگی Euro4،  گیربکس 5 سرعته با کنترل الکترونیکی و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع کنترل خودکار با قابلیت تنظیم دمای هوای خروجی مجزا برای سرنشینان جلو، گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت و سیستم تنظیم ارتفاع صندلی راننده در 4 جهت، پشت سری‌های جلو با قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه، سوئیچ با سیستم هوشمند و … اشاره کرد. کیفیت ساخت ژاپن با چین قابل مقایسه نیست اما در حال حاضر با چنین قیمتی مزدا 3 چندان برای خرید ارزشمند نیست و می‌توان به گزینه‌های ارزان‌تر در بازار نگاهی انداخت. امروز به سراغ قیمت مدل‌های کارکرده مزدا 3 و مزدا 3 نیو در بازار رفته‌ایم تا ببینیم این خودروها در بازار خودروهای کارکرده چه قیمتی دارند.

مزدا 3 (مونتاژ)‏ تیپ3 مدل 1386

در بازار برای خرید یک مزدا 3 مدل 1386 که اتاق آن قدیمی‌تر محسوب می‌شود و تقریبا کارکرد مفید خود را انجام داده باید چیزی در حدود 190 میلیون تومان هزینه کنید. با کارکرد بالای 10 سال نمی‌توان توقع داشت که خودروی بدون رنگ بیابید بنابراین، این قیمت برای مزدا 3 با چند لکه رنگ است. مشخصاتی که در توضیحات فروش یک نمونه از این خودروها آورده شده به این گونه است که خودروی فوق دو برگ سند با تخفیف کامل بیمه است و معاینه فنی دارد. موتور و گیربکس بسیار سالم و رنگ شدگی در کاپوت جلو و گلگیرها جود دارد.

مزدا 3 (مونتاژ)‏ تیپ3 مدل 1389

تقریبا بعد از سال 1389 بود که مزداهای نیو وارد بازار شدند و از این لحاظ می‌توان مزدا 3 مدل 89 را سالم‌ترین آنها دانست. برای خرید این مدل باید از 225 الی 240 میلیون تومان پرداخت کنید. در این رنج قیمت می‌توان چند محصول چینی صفر کیلومتر را نیز بررسی کرد که از لحاظ فنی ضعیف‌تر هستند. مشخصاتی که در توضیحات فروش یکی از این خودروها آورده شده به این گونه است. خودرو چند لکه رنگ، بدون ضربه و با سلامت کامل موتور عرضه می‌شود که چند آپشن به صورت مجزا برای آن نصب شده که از مهمترین آنها به مانیتور لمسی، دوربین دنده عقب و دید در شب می‌توان اشاره کرد.

مزدا 3 جدید صندوق دار ‏ 2.0 لیتر مدل 1389

اولین مدل‌های  مزدا 3 های اتاق جدید در بازار باقیمتی بین 305 الی 320 میلیون تومان عرضه می‌شوند. معمولا نمی‌توان با این سال ساخت، مزدا 3 نیو بی‌رنگ واقعی پیدا کرد بنابراین این قیمت‌ها مربوط به خودروهایی می‌شوند که کمترین میزان رنگ شدگی بدنه را دارند.

مزدا 3 جدید صندوق دار ‏ 2.0 لیتر مدل 1395

مزدا 3 مدل 1395 در بازار بین 450 الی 480 میلیون تومان معامله می‌شود. البته باید در نظر داشت که این میانگین قیمت است و هستند فروشنده‌هایی که همیشه سعی دارند بیشتر از عرف بازار خودروهای خود را به‌فروش برسانند. معمولا در مشخصات این خودروها، بی‌رنگ بودن دیده می‌شود اما با توجه به قیمت بالای مزدا 3 و ضرر بسیار زیاد مالی با کوچکترین رنگ شدگی، پیشنهاد می‌شود از کارشناسان خبره بهره گرفته شود.

مزدا 3 جدید صندوق دار 2.0 لیتر مدل1396

این خودروها در حالت بیرنگ بیش از 485 میلیون تومان قیمت خواهند داشت که رقم قابل تاملی هست و می‌توان گزینه‌های قابل رقابت دیگری را در بازار یافت.

 

کلام آخر

قیمت‌ها در بازار خودرو بسیار غیر منطقی شده‌اند و جای تاسف وجود دارد که چرا باید برای یک خودرو با حدود 10 سال کارکرد بیش از 200 میلیون هزینه کرد، در حالی که در بسیاری از بازارهای بین‌المللی این خودروها از رده خارج می‌شوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا