مکمل بنزین
بررسیخبر

تست و بررسی اولین نسخه از ام وی ام X33 پس از گذشت 100 هزار کیلومتر

ام وی ام X33، اولین کراس اوور چینی است که در اوایل سال 1390 پا به بازار نه چندان گسترده ایران گذاشت. ایکس33 که در اوایل ورود، رقیبی برای خود نداشت، توانست به نسبت فروش خوبی را به ارمغان آورد. اما با ورود لیفان X60، بازار کراس اوور ام وی ام دچار تغییر شد، ولی سرانجام این ایکس33 بود که توانست برتری خود را حفظ کند. اما به تازگی توانستیم تا یک نسخه از اولین نسل این خودرو را دریافت و تست کنیم. نمونه ای که در اختیارمان هست، مدل سال 1391 بوده و بالغ بر 100 هزار کیلومتر رانندگی را به ثبت رسانده است.

اما با این حال به دلیل محافظت و سلیقه بالای صاحب خودرو، این ایکس33 افت کیفیت به مراتب کمتری داشته است.


با نگاه اولیه به نمای جلو خودرو، شاهد ساده بودن طراحی هستیم و با این که خط های افقی در جلو پنجره کرومی جای گرفته اما شاهد طراحی ساده و در عین حال زیبا هستیم. اما در قسمت جانبی خودرو، میتوان گفت ساده ترین بخش این کراس اوور چینی است. یک خط افقی که از چراغ های عقب تا درب جلو خودرو کشیده شده است. در بخش جانبی، تنها بخش متمایز کننده و جلب توجه کننده خودرو، رینگ های 7 پره آلومینیومی آن است. به قسمت عقب رسیدیم. مکانی که به مراتب از طراحی بهتری نسبت به بقیه قسمت های خودرو را دارد. در این بخش که با الهام و یا حتی کپی از نسل اول تویوتا راو4 بوده است و حتی برخی به اشتباه اعتقاد به کپی از سوزوکی گرند ویتارا دارند، از دیگر خودروهای نرم بازار متفاوت است. این تفاوت بخاطر نصب زاپاس خودرو در درب صندوق عقب است، که ایکس33 را بزرگتر از آن چه هست نشان داده است.


وارد کابین خودرو شدیم. صندلی راننده به نظر نویسنده در دقایق اولیه بسیار راحت است. اما به علت چرمی بودن روکش صندلی ها، در رانندگی های طولانی باعث تعریق شده و حتی خسته کننده خواهد بود. اما این مسئله فقط برای قسمت ردیف اول صدق کرده و در ردیف دوم صندلی ها به مراتب خسته کننده تر از ردیف اول خواهد بود. اما به هر حال، قلپ تپنده ایکس33 را روشن کرده و به علت دستی بودن دنده، خودرو را در دنده 1 قرار دادیم. ماشین کمی بی سر و صدا به نظر رسیده و فنرها و سیستم تعلیق جلو نرم عمل میکند. اما وقتی از سرعت گیرها و چاله ها عبور کردیم، سیستم تعلیق عقب خودی نشان داده و از خشک بودن خود خبر داد.

وارد جاده شدیم و با کمی شتاب گیری، سرعت خوبی را دیدیم. البته این شتاب به خاطر 2 لیتری بودن پیشرانه آن است. این موتور توانایی تولید 139 اسب بخار، قدرت و 187 الی 191 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته دستی بودن دنده این خودرو نیز در شتاب گیری ایکس33 تاثیر به سزایی دارد و این شتاب در نسل ها بعدی و اتوماتیک این خودرو در حد شتاب دنده ای نیست. حال با کولر روشن، شتاب گیری کرده و شاهد عملکرد خوب این سیستم هستیم. کولر عملکرد مناسبی داشته و به مراتب از برخی خودروها مانند لیفان ایکس60 و یا حتی تندر90 بسیار بهتر عمل کرد.
به بخش بحث امکانات رسیده و شاهد دارا بودن امکانات خوب در زمان عرضه (اوایل دهه 90 شمسی) هستیم، که این امکانات به شرح ذیل است:
– سانروف
– گرمکن صندلی های ردیف اول (جلو)
– سیستم فرمان برقی
– کنترل سیتم صوتی از روی فرمان
– دو ایربگ
– تنظیم برقی زاویه آینه ها
– برف پاک کن شیشه عقب
– قابلیت تاشو بودن و حذف صندلی های عقب
– خروجی برق
– بالابرهای برقی شیشه ها
– و …
خودرو را کنار زده و موتور آن را خاموش کردیم. به سمت صندوق رفته و با نگاهی به فضای بسیار بالای آن، اهمیت آن فراتر از خودروهای رقیب بوده و این صندوق با حذف صندلی های ردیف عقب، توانایی میزبانی یک ناهار برای یک خانواده چهار نفری را خواهد داشت.


اما شاید سوالی به ذهنتان برسد که افت کیفیت این خودرو چقدر بوده است. در جواب میتوانم بگویم حتی با سلیقه بالای مالک خودرو، شاهد افت کیفیت در بخش دستگیره های درب خودرو، رنگ رفتگی دکمه های کنترل سیستم صوتی در روی فرمان و … بودیم.

نتیجه گیری

ام وی ام ایکس33 در نسل اول توانست فروش بسیار خوبی را برای مدیران خودرو ثبت کند، اما این آمار فروش به علت نبود بازار گسترده و نبود تنوع بالای بازار خودرو صورت گرفت. به قول مالک خودرو در آن زمان در این رده قیمتی خودروهایی مانند لیفان ایکس60، رنو مگان دنده دستی کم آپشن و در نتیجه کاپرا وجود داشت. البته نویسنده با توجه به تحقیقاتی که انجام داد به این نتیجه رسید مالک این خودرو به دلیل این که لیفان ایکس60، طراحی نه چندان خوب و موتور ضعیف نسبت به ایکس33 و همچنین رنو مگان به علت نداشتن امکانات راضی کننده (در نسخه کم آپشن) و همچنین هزینه نگهداری بالا، مالک این خودرو ایکس33 را انتخاب کرده است.

ولی در نتیجه میتوان گفت ایکس33 دارای طراحی، امکانات و همچنین خدمات پس از فروش نسبتا خوب توانست موفق شود. اما این کراس اوور چینی نقاط منفی هم مانند نداشتن هندلینگ خوب، صندلی ها و تعلیق خشک و … دارد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. من دنا دارم میخوام کراس اوور چینی بخرم موندم چی بخرم لیفان ایکس 60 بخرم یا ایکس ۳۳ نسل اول بخرم از صاحبان خودرو ایکس ۳۳ که داشتن یا دارن میخوام نظر شون رو در مورد ایکس ۳۳ تو استفاده شون به من بگن

    1. خودروی جون دار با قطعات فنی فوق العاده در نسخه ارجینال با کیفیت حادار قدرتمند و راحت و جون سخت

    2. ایکس ۳۳ نخر پشیمون میشی صدای موتور. صندلی خشک. تعلیق خشک و سفت

  2. سلام، من x33 دارم، نسبت به خودرو های ایرانی خرجی نداره، ولی یکم خشک به نظر میرسن، در کل داشتنش می ارزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا