مکمل بنزین
تحلیلیداخلی

قیمت خودرو باید به سایت‌ها برگردد

سانسور و حذف قیمت خودرو از سایت‌های مرجع مشکلات بسیاری را به وجود آورده و موجب از بین رفتن شفافیت و مشکلات بسیاری برای خریداران شده است.

چند وقتی است که قیمت روز خودرو نقل همه مجالس شده و افراد زیادی را از دست‌یافتن به خودرو محبوبشان محروم کرده است. بحران کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده و بازار خودرو را بیش از پیش با مشکل روبه‌رو کرده است. اولین اقدامی که مسئولین برای کنترل بازار خودرو انجام دادند، حذف قیمت روز خودرو از سایت‌های اینترنتی مشهور بود. اما این اقدام واقعا چقدر موثر بوده است؟!

دلایل گرانی قیمت خودرو

کارشناسان عوامل مختلفی را به عنوان دلایل گرانی قیمت خودرو بیان می‌کنند که در ادامه به اختصار آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

ناتوانی در پاسخ‌گویی به میزان تقاضا بازار

چند وقتی است که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و جذابیت زیادی برای دارندگان سرمایه‌های سرگردان پیدا کرده و در نتیجه افراد مختلفی به این بازار پرسود هجوم آورده‌اند. اما در مقابل به دلیل افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های تولید، عَرضه‌ی خودروسازان نه تنها افزایش نیافت بلکه نسبت به قبل کمتر هم شد. طبق پایه‌ای‌ترین اصول اقتصادی، زمانی که تقاضا زیاد است و عرضه کم، قیمت کالا خودبه‌خود افزایش می‌یابد. بی‌تردید ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا روی قیمت هم تاثیر می‌گذارد و ترمز افزایش قیمت را می‌کشد.

بالا رفتن قیمت دلار و افزایش قیمت خودروهای خارجی

قیمت خودروهای لوکس به هیچ چیز به‌ اندازه قیمت دلار وابسته نیست. اخیرا دلار به دلایل مختلف روند صعودی پیش گرفته و قیمت خودروهای لوکس را بسیار بالا برده است. تا حدی که سانتافه از مرز یک میلیارد تومان گذاشت و لکسوس NX در طول یک هفته با افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی روبه‌رو شد! بعضی اوقات برای چند روز قیمت دلار پایین می‌آید، ولی فروشندگان قیمت خودرو را کم نمی‌کنند و چند روز صبر می‌کنند تا به قیمت بیشتر بتوانند خودرو خود را بفروشند. برای همین است که تنها کاهش پایدار قیمت دلار می‌تواند باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی شود.

نبودن نظارت کافی

سایت‌های مطرح از کارشناسان خود برای کشف قیمت خودرو در کف بازار استفاده می‌کنند و کانال‌های تلگرام و اینستاگرام نیز از همین سایت‌ها یا منابع غیررسمی قیمت‌ها را برمی‌دارند. اگر یک مرجع رسمی برای اعلام قیمت روز خودرو وجود داشت، دست همه دلالان از التهاب‌های بازار کوتاه می‌شد. تنها بازنده‌ این بازی، مصرف‌کننده نهایی است که هر روز باید با قیمت جدیدی برای خودرو مورد نظرش مواجه شود.

حامد محمدی

کارشناس و فعال خودرو تحلیلگر مسائل و قیمت‌ها Dr_HamedMohammadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا