مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه رنو داستر SE با هایما s7 توربو

در این بررسی به سراغ خودروهایی آمده‌ایم که روی کاغذ شباهت چندانی از نظر فنی به هم ندارند و در یک بازه قیمتی از نظر خودرو صفر کیلومتر قرار نمیگیرند اما قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهای جدید به بازار تشنه ایران مارا وا‌داشت تا این دو خودرو را باهم بررسی و در موقع خرید بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

هر دو در سگمنت کراس‌اوورهای شهری دسته‌بندی‌شده‌اند، قیمت‌هایشان تا حدودی به هم نزدیک است اما ازنظر فنی مثل تعداد اسب‌های زیر کاپوت و تعداد دنده‌های گیربکس و بسیاری موارد دیگر نیز به یکدیگر شبیه نیستند. اینبار قرار است تا در کنار هم مقایسه‌ای کوتاه میان رنو داستر تک دیفرانسیل با هایما S7 توربو داشته باشیم تا ببینیم این بار کدام‌یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارند.

معرفی رنو داستر

رنو داستر در حقیقت همان داچیا داستر است که یک کراس آور کامپکت به‌حساب می‌آید که توسط رنو و زیرمجموعه این شرکت فرانسوی یعنی داچیا برای اقشار متوسط جامعه طراحی‌شده است. از همین رو سعی شده که در بخش‌های غیرضروری مثل متریال و طراحی داخلی یا خارجی کمتر تمرکز شود تا قیمت این خودرو کاملاً اقتصادی گردد.

معرفی هایما S7 توربو

هایما S7 خودرو شاسی بلند نسبتا جدید ایران خودرو، با ظاهر و تجهیزات مناسب است. این خودروی شاسی بلند دارای طراحی مدرن، اتاق جادار برای سرنشینان و تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل می‌باشد که برگرفته از فن‌آوری مزدا است. S7 یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت هایما درسال 2013 است که توانسته با بهره گیری از امکانات و تجهیزات به‌روز، جایگاه مناسبی را در بازار رقابتی به خود اختصاص دهد

چالش اول طراحی ظاهری

مقایسه رنو داستر و هایما S7 را با طراحی خارجی آغاز می‌کنیم؛ فکر نمی‌کنم در این قسمت حرف خاصی برای گفتن وجود داشته باشد چون حتی یک رنو باز عاشق هم نمی‌توانند از طراحی ساده، بی‌روح و کاملاً محافظه‌کارانه داستر در برابر خطوط ساده ولی پرحجم هایما دفاع کنند. پس شاید بهتر باشد که در همین ابتدای کار پرونده قسمت طراحی را به سود نماینده ایران‌خودرو ببندیم!

البته رنو داستر هم درمجموع طراحی هماهنگ و قابل قبولی در رده خودروهای اقتصادی دارد و هیچ‌گونه زشتی و بدقوارگی در ظاهرش دیده نمی‌شود اما خالی از زرق‌وبرق خودروهای امروزی همانند هایما است. در طراحی خارجی رنو داستر در نمای جلو خودرو با چراغ‌های پهن و تا حدودی مربع شکل و همین‌طور جلوپنجره کشیده روبه‌رو هستیم. در نمای کناری خودرو طراحی و خط خاصی مشاهده نمی‌شود؛ اما طراحی عضلانی گلگیرهای جلو و عقب مقداری از سادگی نمای کنار خودرو کاسته است.

اما بدترین چیز در نمای کناری خودرو رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی زشت این خودرو هستند که‌ای کاش با طراحی جذاب و شیک‌تری همراه بود. در نمای عقب رنو داستر هم با طراحی ساده و بی‌آلایش همراه هستیم. درب صندوق به‌صورت یک تکه طراحی‌شده است و چراغ‌های عقب داستر به‌صورت عمودی و یک تکه بر روی بدنه خودرو نصب‌شده‌اند که گرافیک نسبتاً خوبی را دارد.

اما به سراغ رقیب داستر، هایما S7 توربو برویم. در طراحی ظاهری این خودرو می‌توانیم خطوطی منحنی و سیال را ببینیم که با استفاده از زوایای نه چندان تند، نمایی پخته و درعین‌حال هیجان‌انگیز ایجاد کرده است. در طراحی این خودرو رگه‌هایی از سبک طراحی مزدا شریک تجاری هایما نیز دیده می‌شود. در قسمت جلوی هایما S7 توربو، برجستگی روی کاپوت در کنار خطوط عمودی جلوپنجره و آرم بزرگ هایما در مرکز جلوپنجره، ابهت خاصی را به خودرو بخشیده است. در زاویه کناری هم گلگیرها کاملاً برآمده و برجسته طراحی‌شده‌اند و این قضیه در ترکیب با خطوط کنار خودرو و حالت نسبتاً کیو بیک ستون‌ها، حس و حال روبرو شدن با یک شاسی‌بلند واقعی را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

چراغ‌های جلو با گرافیک زیبا و دِی‌لایت‌های‌شان در ترکیب با حجم‌پردازی گلگیرها، هارمونی خوبی در طرح ایجاد کرده‌اند. البته وجود روف‌ریل‌ها در بلندتر دیده شدن این خودرو بی‌تأثیر نبوده‌است. رینگ‌های خودرو نیز از نوع 17 اینچی دو رنگ هستند و به‌طور استاندارد از لاستیک‌های شرکت هنکوک در آن استفاده‌شده است که اگر رینگ‌ها اندکی بزرگ‌تر و در عوض فاق تایرها کوتاه‌تر بود، نمای ساید هایما S7 توربو از این هم بهتر و سنگین‌تر می‌شد. (البته لاستیک ها از بهمن 98 ایرانی هستند)

نمای عقب خودرو هم ساده و عاری از هرگونه خط و خطوط اضافی ترسیم‌شده است. درب صندوق‌عقب به‌صورت یک تکه طراحی‌شده است که قسمتی از چراغ‌های عقب بر روی این درب نصب‌شده است. تنها مشکل طراحی عقب این است که طراحی اسپرت این قسمت اندکی با طراحی جدی دماغه ناهماهنگ از کار درآمده است و گویی تکه‌ای جدا بافته است.

در انتها در بخش پایینی سپر بر روی دیفیوزر دو طرح خروجی اگزوزبا قاب کرومی قرار دارد که فیک هستند و لوله اگزوزی از آنها خارج نشده است. به‌طورکلی هایما S7 توربو خودروی خوش‌قیافه‌ای است درواقع اگر از برخی قسمت‌های کپی کاری شده مثل جلوپنجره مشابه تویوتا پرادو و چراغ‌های عقب شبیه به محصولات ب‌ام‌و بگذریم، درمجموع با طرحی اصولی و منطقی روبرو هستیم.

چالش دوم طراحی داخلی

در ابتدا به بررسی طراحی داخلی رنو داستر می‌پردازیم. نقطه‌ضعف رنو داستر هم در طراحی کابین دیده می‌شود. چراکه بسیار ساده و ابتدایی می‌باشد. درست است که این کراس اوور فرانسوی –رومانیایی محصولی ارزان و اقتصادی است در اروپا اما در ایران با این قیمت اصلاً خودروی ارزانی به‌حساب نمی‌آید. در نمای داخلی این خودرو جای هیچ دفاعی ندارد و طراحیکاملاً کاربردی و ساده دارد و از پیچیدگی خاصی بهره نمی‌برد. استفاده از متریال بسیار خشک و بی‌کیفیت از دیگر نکات منفی کابین رنو داستر است.

رنو داستر ذاتاً خودرویی پر آپشنی نیست و اگر شما به دنبال خودروی با آپشن های فراوان هستید بهتر است قید این خودرو را بزنید چون این خودرو حتی دوربین دنده‌عقب و کروزکنترل را هم ندارد اما آپشن های این خودرو عبارت‌اند از:

  • کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
  • آینه‌های جانبی برقی
  • کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners
  • روکش چرمی غربالک فرمان
  • باربند طرح کروم
  • ترمز جلو دیسکی از نوع خنک شونده و ترمز عقب کاسه ای
  • سیستم صوتی با قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث
  • کامپیوتر سفری

در داخل کابین هایما S7 توربو هم اوضاع آن‌چنان جالب نیست اما در برابر داستر با طراحی شلوغ و زیبا تری رو به رو هستیم؛ خطوط کلی ساده اما منطقی رسم شده‌اند و کلیدها و ادوات نیز در جای خوبی نصب‌شده‌اند. اما چیدمان شلوغ دکمه‌ها همراه با نمایشگر میانی که توقع می‌رفت بزرگ و کشیده‌تر طراحی شود کمی از زیبایی کابین این خودرو گرفته است که البته در هایما s7 توربو پلاس که به‌زودی قرار است توسط ایران‌خودرو معرفی شود این ایراد نیز رفع شده است.

در مورد کیفیت داخلی این خودرو، وضعیت کلی کابین قابل‌قبول است اما چندان تعریفی هم ندارد و بیشتر از پلاستیک‌های خشک در این خودرو استفاده‌شده است. اما با تمام این مشکلات باید گفت که کابین هایما بسیار جادار است و برای استفاده خانوادگی و مسافرت‌ها کارآمد بوده و مشکل خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود.

اما آپشن های این خودرو :

  • کیسه هوای راننده و سرنشین کناری و ایربگ های جانبی (جمعاً 4 عدد)
  • کنترل کشش TCS، پایداری الکترونیکی ESP
  • سامانه کنترل فشار باد تایرها TPMS
  • دوربین دنده‌عقب
  • کامپیوتر سفری
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • آیینه‌ی داخلی الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی گرم‌کن دار به همراه امکان تاشوندگی برقی
  • صندلی‌های چرمی که در جلو مجهز به گرمکن و برای راننده دارای تنظیمات برقی 8 جهته است
  • کیلس و استارتر دکمه‌ای
  • کروز کنترل
  • چراغ روز به همراه تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل
  • ترمز عقب دیسکی

چالش سوم مشخصات فنی

تا اینجا کار بازی به سود نماینده کشور چین پیش رفته و طرفداران داستر منتظرند تا ببینند آیا خودرو محبوبشان می‌تواند در اندک زمان باقیمانده به مسابقه بازگردد یا خیر. در بخش فنی در زیر کاپوت رنو داستر قلب تپنده رنو داستر 2 لیتری و 16 سوپاپ است که به‌طور دقیق 1998 سی سی حجم دارد و می‌تواند 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. در ابتدا باید گفت که این مقدار خروجی برای یک موتور 2 لیتری مقداری کم است و مشخص می‌شود موتور داستر بازدهی پایینی دارد برای درک بهتر این موضوع باید به گم که کیا سراتو مونتاژ سایپا دارای موتور 2 لیتری است که 156 اسب بخار قدرت و 196 نیوتون متر گشتاور تولید میکندکه جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. در بخش شتاب داستر به زمان تقریبی 13 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند و همچنین مصرف سوخت رنو داستر در سیکل ترکیبی 8.2 لیتر است.

اما در زیر کاپوت هایما S7، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی، مجهز به سامانه پرخوران توربوشارژر قرارگرفته است که 1795 سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه در دور موتور 5500 دور در دقیقه، 170 اسب بخار و گشتاور آن در دور موتور میانگین 4500 دور در دقیقه،230 نیوتن متر است. در بخش شتاب هایما S7  توربو به زمان تقریبی 11-12 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 9.6 لیتر بر هر 100 کیلومتر رانندگی است. برای انتقال قدرت در هایما اس 7 توربو از یک گیربکس ساده AT، شش سرعته باقابلیت تیپ ترونیک ساخت کشور کره جنوبی استفاده‌شده است.

در بخش فنی هایما با توجه به‌قدرت موتور بیشتر و گیربکس بروزتر خود، برنده این بخش نیز هم هست؛ اما باید اشاره‌کنیم که موتورهای توربو احتیاج به نگهداری بیشتری دارند و اگر سرویس‌های آن به‌موقع انجام نشوند و یا از بنزین با اکتان بالا استفاده نشود باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور این می‌شود. اما داستر به لطف موتور 2 لیتری تنفس طبیعی نیاز به نگه‌داری خاصی ندارد و یک جورایی کم دردسرتر است.

نتیجه گیری

انتخاب میان این دو کراس اوور کار بسیار ساده‌ای نیست. درست است که در تمام پارامترها خودرو هایما S7 توربو پیروز این مسابقه بود اما فقط کافی است بدانید که داستر خودرویی با برند ارزشمند اروپایی رنو است(البته داچیای رومانی) و ممکن است شما زیبایی و آپشن و موتور قدرتمندتر هایما را به برند داستر ترجیح دهید.

اما اگر ظاهر زیباتر و امکانات رفاهی، و موتور قوی‌تر اولویت اصلی شما در هنگام خرید است بدون شک انتخاب شما هایما S7 توربو است اما اگر مواردی مثل طول عمر، دوام قطعات و برند خودرو برای شما از اهمیت بالاتری برخوردارند، رنو داستر به‌عنوان یکی از کم‌دردسرترین گزینه‌های این رده می‌تواند انتخاب شایسته‌تری برایتان باشد. در انتهای این مقاله باید اشاره‌کنم که داستر به علت بازار نه چندان خوب خیلی مورد استقبال خریداران نیست و در مقابل هایما این روزها خوب خرید و فروش می شود.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا