مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه مزدا 3 نیو با ام جی 6 نیو

امروز به سراغ دو سدان تقریباً اسپرت و پرحرف و حدیث بازار داخلی آمده‌ایم؛ محصولات جذابی که در بازه قیمتی خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و هرکدام توانستند توجه مخاطب‌های علاقه‌مند به خود را جذب کنند. البته ناگفته نماند به علت ممنوعیت واردات و تحریم‌های خودرویی، از داشتن نسل جدید این دو خودرو در ایران محروم هستیم.

هردو خودرو واژه نیو را با خود به یدک می‌کشند در حالی از هرکدام چندین نسل گذشته است. امروز قرار است به بررسی مزدا 3 نیو و ام جی 6 نیو بپردازیم و ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند اما قبل ازآن‌که شروع به بررسی کنیم در مورد قیمت هر دو خودرو باید بگویم که شرایط و بازار خودرو کشور ما هرروز عجیب و عجیب‌تر می‌شود و گویی باید عادت کنیم به این شرایط که هر هفته و یا حتی روز، ما یک تورم و افزایش قیمتی در حوزه خودرویی داریم.

دو خودرو مورد بررسی ما که جز سدان های خانوادگی تا حدودی اسپرت هستند، در بازه قیمتی 600-550 میلیونی قرار می‌گیرند و باید ببینیم که در انتها کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند؛

با من تا انتهای مقاله همراه باشید.

معرفی مزدا 3 نیو

در سال 1389 بود که گروه بهمن به علت حضور نسل جدید رقبای وارداتی این خودرو  علی الخصوص کره‌ای ها تصمیم گرفت که نسل جدید مزدا 3 نیو را در ایران مونتاژ کند تا موفقیت‌های مزدا 3 در ایران ادامه پیدا کند. این نسل از مزدا 3 بانام مزدا 3 جدید یا مزدا 3 نیو به‌دست مشتریان ایرانی رسید و تولید آن تا همین اواخر در ایران ادامه داشت تا این‌که به علت تحریم‌های خودرویی مزدا هم از ایران رفت.

نسل دوم مزدا 3، در دو نوع سدان و هاچبک در ایران عرضه شد که مدل سدان دارای چهار تیپ و مدل هاچبک دارای دو تیپ است و تنها تفاوت آنها در سطح آپشن است و باید بگوییم در این بررسی مدل سدان و تیپ 4 این خودرو را مورد برسی قرار می‌دهیم.

معرفی ام جی 6 نیو

ام جی 6 در دو مدل GT و مگنت ارائه می‌شود که از استقبال خوبی در بازار چین و ایران مواجه شد، به همین علت کمپانی، ‌ام جی این خودرو را در سال 2015 فیس لیفت کرد و با پسوند GT روانه بازار کرد. ما در این برسی به مدل نیو آن می‌پردازیم که در حدفاصل 2015 تا 2018 در خط تولید ام جی قرار داشت.

 

طراحی ظاهری

مزدا 3 نیو باوجود گذشتن تقریباً 11 سال از زمان رونمایی و تولیدش در ایران، هنوز خودرویی جذاب، اسپرت و شیک است. مزدا ۳ یک سدان شهری خانوادگی است که در سگمنت C جای می‌گیرید. در طراحی نسل جدید خطوط موج‌دار زیادی در سطح بدنه دیده می‌شود که باعث شده ظاهر این پسر ژاپنی بسیار اسپرت تر و عضلانی‌تر از نسل اول به نظر برسد و همچنان طراحی آن قدیمی نشده باشد. در نمای جلوی خودرو یک لبخندی را می‌بینیم که به نظر می‌رسد دارد به دیگر رقبای خود دهن‌کجی می‌کند اما همین لبخند جلوپنجره خودرو در ترکیب با چراغ‌های کشیده، قوس کاپوت و خط برآمده بر روی گلگیر ظاهر بسیار خوبی را برای این سدان اسپرت ساخته که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در نمای کناری خودرو اوضاع همچنان جذاب و گیراست. در این بخش ما سه خط مهم داریم که تأثیر بسیار زیادی در زیبایی این خودرو دارند. طراحی نمای کناری خودرو همچنان خوب است اما ایراداتی مثل کم شدن ارتفاع سقف برای سرنشینان عقب، شیشه کوچک عقب، گیرکردن کف خودرو و …. دارد.

در نمای عقب خودرو نیز شرایط به خوبی نمای جلو و کناری خودرو نیست اما همچنان شرایط خوب است و طراحی ساده عقب به سایر قسمت‌های خودرو می‌آید. چراغ‌های عقب به‌صورت کشیده طراحی‌شده‌اند که در ترکیب با خطوط پف‌کرده روی سپر نمای نسبتاً خوب و هماهنگی را ایجاد کرده‌اند. در کل طراحی مزدا 3 نیو نمره قبولی را از ما می‌گیرد.

 

اوضاع در آن‌سوی زمین‌بازی هم خوب است. در جلو خودرو ،ام جی 6 نیو نمایی پخته، خشن و جذابی را داریم که نشان می‌دهد هنوز طراحان ام جی در فرآیند تولید محصول این برند دخالت دارند. جلوپنجره ام‌جی 6 نیو به‌صورت نازک و کشیده طراحی‌شده است که باعث شده نمای جلو خودرو کمی کشیده‌تر از آن چیزی که هست نشان بدهد.

گرافیک چراغ‌های جلو بسیار خوب است و به خوبی با طراحی سپر و جلوپنجره خودرو ترکیب‌شده است. در پایین سپر هم دیفیوزر بزرگ و یک تکه‌ای داریم که در سرتاسر جلو خودرو کشیده شده و چراغ‌های مخصوص روز بر روی آن نصب‌شده است.

در نمای جانبی و عقب خودرو اوج طراحی این خودرو را شاهد هستیم. در نمای کناری‌ام جی 6 نیو اولین چیزی که خودنمایی می‌کند، ستون بزرگ و کشیده عقب است که ظاهر خیلی خوبی را به نمای کناری خودرو داده است.

نمای عقب نیز همانند نمای جلو و کنار جذاب است. خطوط برجسته روی درب صندوق‌عقب باعث حجمیم تر شدن این بخش شده است. گرافیک و طراحی چراغ‌های عقب هم از زبان طراحی این خودرو پیروی می‌کند و در ترکیب با سایر خط‌های خودرو قرار دارند و ساز مخالف نمی‌زنند که بسیار عالی است. در کل ام جی 6 نیو هم نمره قبولی را در این بخش می‌گیرد.

اعلام برنده در این بسیار سخت است چون طراحی هر دو خودرو در بازه قیمتی که قرار دارند بسیار خوب است و اینجا سلیقه حرف اول را میزند. اما راستش را بخواهید طراحی‌ام جی 6 نیو خاص‌تر است و کمتر خودرویی در این سگمنت و بازه قیمتی آن‌قدر طراحی خاص و گیرا داشته باشد. پس با در نظر گرفتن سلیقه نویسنده برنده این بخش ام جی 6 نیو است.

 

طراحی داخلی

در داخل کابین خودروها اوضاع کمی متفاوت است؛ طراحی داخلی مزدا 3 نیو جذاب و گیراست. کنسول وسط و ادوات آن به خوبی جانمایی شده و راننده دارای تسلط مناسبی بر آن‌هاست اما مقداری طراحی آن شلوغ است اما باعث سردرگمی راننده نمیشود. متریال استفاده شده برای داشبورد پلاستیک است که کیفیت بالایی ندارد اما در استفاده درازمدت دچار افت کیفیت نمیشود.

برخی آپشن های مزدا 3 نیو عبارت اند از:

  • سانروف
  • آیینه های برقی مجهز به سیستم گرمکن
  • استارت دکمه ای
  • سیستم ورود بدون کلید
  • esp
  • سنسور چرخش چراغ در پیچ
  • کولر دوال

در طراحی کابین ام جی 6 نیو باید اول یک مسئله‌ای را حل کنیم، متریال استفاده در داخل کابین ام جی 6 نیو بد هست اما خیلی بدتر از مزدا 3 نیو نیست چون هردو خودرو از پلاستیک خشک در داخل کابین استفاده کرده‌اند و نمی‌شود گفت کدام‌یک کیفیت بهری دارند چون ام جی 6 های کارکرده هم افت شدیدی را در داخل خودرو نشان نمی‌دهند.

در مورد طراحی داخلی‌ام جی 6 نیو باید بگوییم که طراحی خوبی دارد و بسیار جادارتر و پهن‌تر از مزدا 3 نیو نشان می‌دهد اما بااینکه طراحی هردوی این دو خودرو کمی شبیه به هم هستند مخصوصاً کنسول وسط اما گویی طراحی داخلی‌ام جی 6 نیو کمی ساده‌تر است و انتظاراتی که در طراحی خاص بیرونش برای ما ایجاد کرده بود در داخل کابین انتظارات ما را برآورده نمیکند و آن‌قدر خاص نیست اما خوب است.

برخی آپشن های ام جی 6 نیو عبارت اند از:

  • سانروف
  • آیینه های برقی مجهز به سیستم گرمکن
  • آیینه‌ الکتروکرومیک
  • استارت دکمه ای
  • سیستم ورود بدون کلید
  • 8 عدد بلندگو
  • سنسور باران و گرد و غبار
  • سنسور نور
  • صندلی‌های جلو قابل تنظیم در 6 جهت به صورت برقی
  • کولر دوال
  • کولباکس
  • شیفتر تعویض دنده پشت فرمان

 

در بخش طراحی داخلی هم انتخاب میان این دو سخت است طراحی داخلی مزدا کمی بهتر است اما کابین ام جی 6 نیو هم جادارتر است هم آپشن های بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که استفاده و راحتی کاربران مهم است و کیفیت کابین هردوی خودرو در یک سطح است تا حدودی برنده این بخش هم ام جی 6 نیو است.

مشخصات فنی:

خوب تا اینجای کار نماینده ژاپنی بازی را دو هیچ واگذار کرده است و تنها امیدی که دارد آیا می‌تواند حداقل در بخش مشخصات فنی که مهم‌ترین بخش است بازی را به نفع خود عوض کند یا خیر.

مزدا 3 نیو در بازار ایران با دو موتور 1.6 لیتری و 2 لیتری عرضه‌شده است که خودرو بررسی ما 2 لیتری اتومات است که قوی‌ترین موتور موجود بر روی مزداهای موجود در ایران است. این موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر می‌تواند 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند که این قدرت به‌وسیله یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک باقابلیت تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب این خودرو 10.8 ثانیه است.

اما در طرف مقابل ام جی 6 نیو قرار دارد که اصلاً به خاطر مشخصات فنی بسیار جذابش طرفدار دارد. موتور این خودرو 1800 سی سی حجم دارد که از فناوری توربوشارژ استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند 165 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن متر گشتاور تولید کند که این قدرت به‌وسیله یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک باقابلیت تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب این خودرو 8.2 ثانیه است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید ام جی 6 نیو دارای موتور قوی‌تر نسبت به مزدا است و از طرفی یک دنده بیشتر از مزدا دارد پس نتیجه این قسمت هم کاملاً مشخص است و برنده این قسمت بدون کمترین تردید ام جی 6 نیو است.

نتیجه گیری

در ابتدای بخش پایانی باید بگویم برنده بی‌چون‌وچرا این مقایسه‌،ام جی 6 نیو است. اما مزدا خودرویی ژاپنی است و از طرفی ‌ام‌جی در کنار نظارت انگلیسی روی محصولاتش اما چینی است و ممکن است شما زیبایی و آپشن و موتور قدرتمندتر ام جی 6 نیو را به مزدا 3 نیو ترجیح ندهید و کافی است بدانید که پیشرانه توربو ام جی 6 نیو حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین دارد از طرفی این خودرو با مشکلاتی مثل کمبود قطعات یدکی، بد فروش بودن و افت قیمت نسبتاً زیاد روبه‌رو است.

درنهایت انتخاب بین این دو خودرو کاملاً به شما بستگی دارد که آیا آماده به پذیرش ریسک و چالش‌های بیشتر برای یک خودرو سریع‌تر و راحت‌تر هستید یا فروش آسان و در دسترس بودن قطعات یدکی را ترجیح می‌دهید؟

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا