مکمل بنزین
برترین‌ها

۱۰ کانسپت ابرخودروهایی که به مرحله تولید نرسیدند

از همان زمان که اولین ابرخودروی جهان یعنی لامبورگینی میورا در سال 1966 رونمایی شد، ابرخودروها نمادی از بکارگیری فناوری در خودروها بوده‌اند. از گذشته تاکنون کانسپت‌های بسیاری از ابرخودروهای جذاب رونمایی شده که باعث تحولی در نگرش افراد به سوپرکارها شده‌ است، البته این نمونه‌های مفهومی هیچوقت به مرحله تولید نرسیدند و در همان مرحله کانسپت باقی ماندند.

سازندگان دلایل زیادی برای این کار دارند، یکی اینکه این کانسپت‌ها به صورت تهاجمی ساخته شده بودند و قوانین ایمنی در جاده‌ها را رعایت نمی‌کردند. دلیل دوم هزینه بالا در ساخت آنها در مرحله تولید انبوه بود. در هر صورت، کمپانی‌ها با رونمایی از این کانسپت‌ها به آینده خودروهای خود نگاهی انداختند.

به هر حال، اهمیتی ندارد که چرا این خودروها به مرحله تولید نرسیدند، چیزی که مهم است این است که اگر این کانسپت‌ها اکنون به صورت خودرو در بازار خودروهای امروزی وجود داشتند، بسیار شگفتی‌ساز می‌شد! در ادامه ده تا از این کانسپت‌های سوپراسپرت برتر را برایتان گردآوری کرده‌ایم که هرگز به تولید نرسیدند!

1980 Aston Martin Bulldog

دهه 1980 پر از شگفتی بود! این نوآوری و هیجان حتی به دنیای خودروها نیز کشانده شده بود. در آن زمان، سازندگان خودروها سعی می‌کردند که با رونمایی از ایده‌های جدید کانسپت‌های متعددی را نشان افراد دهند. یکی از کانسپت‌هایی که در آن هنگام معرفی شد، 1980 Aston Martin Bulldog نام دارد.

طراحی جذاب و خاص این خودرو موجب شد تا ضریب درگ پایینی برابر با 0.34 و حداکثر سرعتی معادل 205.4 مایل در ساعت (330 کیلومتر بر ساعت) داشته باشد. طراحی گوه‌ای شکل خاص با درب‌های گالوینگ نشان از ایده آینده‌نگرانه سازنده در آن زمان داشته است، تمام این‌ها موجب شد تا این طرح مفهومی نسبت به نمونه‌های امروزی کشش کمتری داشته باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به عجیب و غریب‌ترین خودروهای مفهومی که هرگز تولید نشدند!

1986 Chevrolet Corvette Indy

سازندگان خودروها در دهه ۸۰ نمونه‌های مفهومی جذابی را معرفی کرده بودند که برخی از آنها به ماندگارترین کانسپت‌هایی که هرگز به مرحله تولید نرسیدند تبدیل شدند. یکی از این برندها شورولت است که با رونمایی از 1986 Chevrolet Corvette Indy انقلابی در این صنعت به پا کرد.

این کانسپت در دو نسخه ساخته شد که اولین مدل دارای موتور 5.7 لیتری V-8 بود. علاوه بر آن، ترمزهای چهار چرخ و ضد قفل نیز در اینجا به چشم می‌خورند. پیشرانه در وسط قرار داشت و فیبر کربن در بیشتر بخش‌های آن به چشم می‌خورد.

نسخه دیگر هم به موتور 2.6 لیتری توربوشارژ دوقلو Indy V-8 که توسط کمپانی لوتوس ساخته شده بود مجهز شد. بر اساس شایعات، این انجین قادر بود بیش از 600 اسب بخار قدرت تولید کند.

1991 BMW Nazca M12؛ احیای BMW M1 افسانه‌ای

بی‌ام‌و در طی این سال‌ها خودروهای زیادی را به بازار عرضه کرده ولی تنها M1 افسانه‌ای بود که در سال 1978 وارد عرصه سوپراسپرت شد. سال 1991 بود که بی‌ام‌و از کانسپت نازکا رونمایی کرد. با نگاهی به تصاویر می‌‌توان فهمید که شیشه جلو و پنجره‌های جانبی به هم متصل شده‌اند تا نمای پانوراما 360 درجه ایجاد کنند.

 درب‌ها با طراحی گالوینگ و موتور مشابه BMW 850i از جمله نکات مثبت این طرح هستند. این نمونه مفهومی به عنوان یکی از جذاب‌ترین خودروهای بی‌ام‌و شناخته می‌شود که هرگز از مرحله کانسپت خارج نشد. البته سازنده از کانسپت BMW C2 رونمایی کرد که بسیار مشابه M12 بوده است.

1996 Ford GT90

ترکیب طرح‌های مسابقه‌ای با نوآوری‌های آینده‌نگرانه

هیچ کمپانی مانند فورد کانسپت‌های ماندگاری را در صنعت خودرو معرفی نکرده است. سال 1995 بود که این برند از کانسپت سوپراسپرت قدرتمند GT90 رونمایی کرد. عناصر مسابقه‌ای، منحنی‌های روی بدنه و موتور قدرتمند 5.9 لیتری چهار توربو V-12 همگی به آن قدرت می‌دادند تا با ابرخودرویی افسانه‌ای روبرو باشیم.

این موتور می‌توانست 720 اسب بخار قدرت و 660 پوند فوت گشتاور تولید کند. شتاب احتمالی برای GT90 معادل با 3.1 ثانیه و حداکثر سرعت آن 253 مایل در ساعت (407 کیلومتر بر ساعت) بود. بنابراین با یکی از قدرتمندترین و سریع‌ترین خودروهای تولید شده روبرو هستیم که هیچوقت به تولید نرسید.

2002 Cadillac Cien

کادیلاک همیشه برای تولید سدان‌ها و واگن‌های بزرگ خود شناخته می‌شد. یکی از کانسپت‌های آن Cadillac Cien 2002 نام دارد که در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد. سازنده برای ساخت آن از جت F-22 Raptor الهام گرفت! طراحی تهاجمی، موتور 7.5 لیتری V-12  و سنسورهای پارک اولتراسونیک موجب شدند تا با خودرویی از آینده طرف باشیم.

ویژگی دید در شب نیز به آن اضافه شد تا رانندگی را در شب بهبود بخشد. سازنده از گیربکسی مشابه آنچه در خودروهای فرمول یک بود، استفاده کرد و موتور خودرو می‌توانست قدرتی معادل 750 اسب بخار و گشتاوری برابر با 450 پوند فوت تولید کند. قیمت 200 هزار دلاری آن یکی از دلایلی است که موجب شد هیچوقت به مرحله تولید نرسد!

2003 Chrysler ME Four-Twelve

تنها یک سال پس از معرفی کادیلاک سیئن، کرایسلر ME Four-Twelve 2003 رونمایی شد. این کانسپت در کابین به یک کنسول داخلی با روکش کروم مجهز شد. گیربکس موجود در آن، در خودروهای مسابقه‌ای وجود داشت. موتور این خودرو از نوع 6 لیتری V-12 توربوشارژ بود.

این پیشرانه می‌توانست قدرتی برابر با 850 اسب بخار و 850 پوند فوت گشتاور تولید کند. متأسفانه، این نمونه مفهومی نیز نتوانست به مرحله تولید برسد و علاقمندان را شگفت‌زده کند.

2006 Lamborghini Miura

بی‌شک یکی از خاص‌ترین کانسپت‌های سوپراسپرتی که واقعا حیف شد که در مرحله کانسپت باقی ماند، لامبورگینی میورا 2006 است. سازنده برای ساخت آن از ابرخودروی پرچمدار لامبورگینی یعنی Murcielago الهام گرفته است.

در مدل اصلی، روی سقف در بخش عقب دریچه‌هایی به چشم می‌خوردند که به شیشه عقب و کناره‌ها نیز رسیده است. بنظر می‌رسد که موتور احتمالی آن از نوع 6.5 لیتری V-12 از Murcielago است. این مدل منحصربفردترین کانسپتی است که تاکنون معرفی شده است.

2010 Jaguar C-X75

جگوار در سال 2010 از کانسپت جدیدی به نام Jaguar C-X75 رونمایی کرد. این نمونه مفهومی یکی از تاثیرگذارترین ابرخودروهای بریتانیایی سوپراسپرت در دهه 2010 به شمار می‌رود. این ابرخودرو با طراحی موتور وسط رونمایی شد، یک مدل هیبریدی پلاگین که می‌توانست با مک لارن P1، لافراری و پورشه 918 رقابت کند.

این مدل در فیلم Spectre، جیمز باند 2015 نیز به نمایش درآمده بود. چهار موتور الکتریکی در نمونه اولیه حضور داشتند که دو نمونه از آنها می‌توانستند 400 اسب بخار قدرت تولید کنند. مدل سال 2012 به موتور سوپرشارژ و توربوشارژ 1.6 لیتری چهار سیلندر، همراه با دو موتور الکتریکی مجهز شد تا 900 اسب بخار قدرت تولید کند. در نهایت، ادامه ساخت این نمونه مفهومی به دلیل مشکلات مالی سازنده متوقف شد.

در هر صورت، نمونه اولیه به شدت کاربردی و فوق‌العاده بنظر می‌رسید و در همان زمان نیز توجه علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده بود. ولی هیچوقت موفق نشد که از مرحله اولیه خارج شود و به تولید انبوه برسد.

این مطلب را نیز بخوانید: 10 تا از سریعترین Muscle Carهای عضلانی آمریکایی در دهه 1960

2013 Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo

خودرویی از آینده! این نامی است که می‌توان برای مرسدس بنز AMG Vision Gran Turismo 2013 گذاشت! این کانسپت در سال 2013 معرفی شد و با توجه به زمان خود پیشرفت‌های تکنولوژی فراوانی به خود دید. جالب است بدانید که هدف مرسدس بنز از طراحی چنین خودرویی، حضور در بازی ویدیویی Gran Turismo 6 بوده است!

 جلوپنجره LED متغیر رادیاتوری به طرح روشنایی مختلفی مجهز شد تا زیبایی و سبک را نشان افراد دهد. وزن آن 3053 پوند گزارش شده و در کابین مینیمال، فرمانی با روکش چرمی حضور دارد که از F1 الهام گرفته است. موتور 5.5 لیتری توربوشارژ دوقلو V-8 قادر بود 577 اسب بخار قدرت و 590 پوند فوت گشتاور تولید کند.

2017 Lamborghini Terzo Millenio

جدیدترین کانسپت این لیست که هرگز به تولید نرسید، لامبورگینی Terzo Millenio 2017 است. این مدل طراحی جسورانه‌ای دارد و با بدنه فیبر کربن خود انقلابی به پا کرد. علاوه بر آن، لامبورگینی در سراسر بدنه از فناوری نانو مواد استفاده کرد. کمی بعد، موتور V-12  کنار گذاشته شد و به جای آن از موتور الکتریکی Sonic Signature استفاده شد.

هدف لامبورگینی برای تولید این کانسپت بهره‌وری انرژی و عرضه جدیدترین نوآوری‌ها است تا تجربه ماندگاری در رانندگی فراهم کند. این خودرو با یک موتور برقی کار می‌کرد. حالا این برند به فناوری تمام الکتریکی روی آورده و قصد دارد با الهام از ترزو میلنیو از آن در Lanzador سال 2028 استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا