مکمل بنزین
بررسی

بررسی سوزوکی سوئیفت ۲۰۱۵ محصول آینده ایران‌خودرو!

چندی پیش خبر خوشی برای علاقه‌مندان به خودروهای سوزوکی منتشر شد، مسئولان ایران‌خودرو از توافق با سوزوکی برای عرضه ۴ مدل از خودروهای این شرکت در کشورمان خبر دادند. یکی از این محصولات سوزوکی سوئیفت است. سوئیفت در واژه‌نامه زبان انگلیسی به معنای چالاک و تیز بودن است. این سوپرمینی ژاپنی را می‌توان با دیگر همتای خود، مزدا۲ مقایسه کرد. البته به‌نظر ظاهری سوئیفت بهتر و زیباتر طراحی شده است. مدل اولیه سوئیفت در سال 2000 میلادی با نام LGNIS به بازارهای جهانی معرفی شد، مدل اولیه این خودرو با نمونه‌های بعدی تفاوت زیادی داشت و مدل سوئیف به شکل و ابعاد بهتر در سال ۲۰۰۴ معرفی شد که فروش خوبی را نیز به خود اختصاص داد. مدل بعدی سوئیفت با حفظ پایه مدل اصلی در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. آخرین مدلی که از سوئیفت تا به‌حال معرفی شده، سوئیفت ۲۰۱۳ بوده است.

Suzuki-Swift_Sport_5-door-2013-800-01

سوئیفت ۲۰۱۳با چند پیشرانه عرضه شده که هنوز به‌طور رسمی مشخص نیست که با کدام پیشرانه‌ها در ایران عرضه می‌شود، اما خبرها از عرضه موتورهای سری k در ایران حکایت می‌کنند. موتورهای بنزینی با حجم  1.2، 1.4 و 1.6 لیتر عرضه شده‌اند که پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۴ لیتری به عنوان سری K و موتور 1.6 لیتری هم به عنوان سری M نامگذاری شده‌اند. پیشرانه‌های نام برده شده به‌ترتیب ۹۳، ۹۵ و ۱۳۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. یک مدل با پیشرانه دیزلی عرضه شده که بعید به‌نظر می‌رسد این مدل وارد بازار ایران شود. نسخه دیزلی حجم 1.3 لیتری دارد و ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین سوئیفت با گیربکس‌های  5 و 6 سرعته دستی،4 سرعته خودکار و نیز CVT، عرضه شده است.

گفته می شود این خودروها با قیمت ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهند شد که قیمت بالایی برای سوئیفت محسوب می‌شود.

Suzuki-Swift_Sport_5-door-2013-800-02

سوزوکی سوئیفت یک سوپر مینی کوچک و دوست داشتنی است و در بازاری رقابت می‌کند که در آن خودروهایی مانند هیوندای i20 و مزدا 2 و فورد فیستا وجود دارند. قیمت پایین، هندلینگ عالی و طراحی زیبا باعث شده رقابت نزدیکی با رقبا داشته باشد و در بعضی بخش‌ها از این خودروها در رتبه بالاتری قرار بگیرد. در میان تمامی تیپ‌های سوئیفت، مدل اسپرت به عنوان برترین تیپ ظاهر شده که در ۲ مدل ۳ درب و ۵ درب عرضه شده است. این نسخه از پیشرانه‌ 1.6 لیتری بهره می‌بردکه اگر کمی در رانندگی مهارت داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که عملکرد این مدل بسیار بهتر از مدل‌های دیگر است.

براساس گزارش سایت AUTOEXPRESS این خودرو در طراحی ظاهری نمره خوبی را دریافت خواهد کرد و جزئیات دقیق آن باعث جلب توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای کوچک شده است. چراغ‌های بزرگ این مدل یک چهره فانتزی و اسپرت زیبا را خلق کرده‌اند. داخل کابین آن نیز به‌خوبی طراحی شده که با تجهیزات مختلفی عرضه شده است. سامانه نوین ناوبری و سیستم رادیو DAB هم در تیپ SZ4 این خودرو وجود دارد. با وجود اینکه برای کاهش هزینه‌ها از پلاستیک در کابین استفاده شده ولی این پلاستیک جنس خوبی دارد و مانند محصولات بی‌کیفیت چینی نیست.

خودروهای سوئیفت بر اساس تیپ و تجهیزات به دسته‌های SZ2،SZ3،SZ-L و SZ4 تقسیم شده‌اند. در تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد، صندلی عقب تاشو، شیشه‌های برقی جلو، آینه‌های جانبی گرم شونده و اتصالات بلوتوث وجود دارند. علاوه بر این، تیپ ZS3 از رینگ آلومینیمی 16 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دستی و اتصالات بلوتوث برخوردار‌ بوده. و تیپ SZ-L هم از کروز کنترل و شیشه دودی عقب بهره می‌برد. SZ4 مدل فول محسوب می‌شود که علاوه بر تمامی تجهیزات گفته شده از تجهیزات لوکسی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن‌های جلو، چراغ‌های اتوماتیک جلو و سیستم ورود بدون کلید و استارت، سود می‌برد.

Suzuki-Swift_Sport_5-door-2013-800-03

سوئیفت سواری چالاکانه‌ای دارد و فرمان دقیق، چسبندگی قوی، و تعویض نرم دنده‌های یک سواری لذت بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد که نمونه آن را در فورد فیستا تجره خواهید کرد. شما برای آنکه یک خودرو بدون نقص داشته باشید می‌توانید پکیج ۲ دیفرانسیل سوئیفت را خریداری کنید. سوئیفت با موتور بنزینی 1.2 لیتر بسیار نرم عمل می‌کند که با گیربکس دستی بسیار هماهنگ‌تر خواهد بود. موتور ۱.۴ لیتری نیز اگر با سیستم چهارچرخ متحرک خریداری شود، دیگر چیزی کم نخواهد داشت.

Suzuki-Swift_Sport_5-door-2013-800-06

علاوه بر ظاهر و موتور، سوئیفت از ایمنی خوبی نیز برخوردار است. این خودرو 5 ستاره را از موسسه ایمنی Euro NCAP دریافت نموده و از نرخ ایمنی 94 درصد، برای سرنشینان بزرگسال برخوردار است. تمامی مدل‌های این خودرو به طور استاندارد از 7 کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و نگه‌دارنده‌های کمربندهای برخوردارند. آمار نشان می‌دهد که مالکان خودروهای سوزوکی بعد از مدتی از کیفیت خودرو خود مایوس می‌شوند، این درحالی بوده که این خودروها با تجهیزات خوبی عرضه شده‌اند. سایت AUTOEXPRESS با توجه به بررسی دقیق این خودرو نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کرده است و از خودرویی ارزشمند در مقابل بهای پرداختی، هندلینگ، کیفیت ساخت به عنوان بخش خوب سوئیفت یاد کرده و نقاط ضعف این خودرو را صندوق عقب کوچک، بهره‌گیری از پلاستیک‌های سخت در داخل کابین و پیشرانه دیزلی پر سروصدا می‌داند.

Suzuki-Swift_Sport_5-door-2013-800-05

اگر چه سوئیفت یک خودرو خوب در اروپا محسوب می‌شود ولی یکی از دلایل این محبوبیت قیمت مناسب آن است و به‌نظر می‌رسد عرضه این خودرو با قیمت ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان در جلب توجه ایرانی‌ها موفق نباشد چرا که در این رنج قیمت انتخاب‌های بهتری نیز وجود دارد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سویفت تو هندوستان از 7.5 تا 10 هزار دلار قیمت داره!
    با توجه به کم مصرف بودن تعرفه واردات پایین هم داره. این چه وضع قیمت گذاری آخه.

  2. ۲۰۶ از این بهتره. ۸۰ میلیون بدی یه ماشین درجه ۲ بخری؟ چرا فقط ما ایرانیا باید آشغال سوار شیم

    1. دوست من سگ ماشین های ژاپنی به آشغال های داخل شرف داره!
      206 واقعا…

  3. مگه ایرانخودرو رو پژو نخرید؟ چطوری میشه پژو بتونه سوزوکی بزنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا