Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی مینی کوپر کلاب‌من: بزرگ خودرو کوچک

بی‌شک می‌توان مینی کوپر را موفق‌ترین خودرو در کلاس خود دانست. این سمبل انگلیسی هرچند دیگر تمام بریتانیایی نیست و در سینه خود قلب آلمانی دارد و تحت سرپرستی باواریایی‌ها بزرگ شده، ولی هنوز هم با یک نگاه به یاد مینی ماینرهای قدیمی می‌افتید. در واقع باید بگوییم کانسپت اولیه به بهترین شکل ممکن حفظ شده است.

حتما فکر می‌کنید که از بین این همه مدل‌های مختلف مینی بخاطر زیبایی و جاداری به سراغ مدل کلاب‌من رفته‌ایم، ولی سخت در اشتباهید؛ چرا که ما فقط بخاطر برچسب قیمتی آن بود که شیفته‌اش شدیم! بیایید رو راست باشیم در کلاس خودروهای کوچک قرار داریم و جیبمان هم خالی است، بعد یک نگاه به برچسب‌های قیمتی مدل‌های مختلف این کوچک انگلیسی می‌اندازیم و عرق سرد بر بدنمان می‌نشیند! قیمت ها همه بالای سی هزار دلار و حتی مدل کانتری‌من را در قیمت ۴۶ هزار دلاری می‌بینیم که هم قیمت بنز و بی‌ام‌و است.

Mini-Cooper-Clubman-111-876x53

اما این کلاب‌من دوست داشتنی و شش درب (مینی درب صندوق عقب را دو تا حساب می‌کند!) با سقف پانوراما، رادیوی ماهواره‌ای و رینگ‌های ۱۷ اینچی اسپرت فقط ۲۶ هزار دلار برایمان آب خورد. البته بسیاری از آپشن‌ها را قبول نکردیم که ریا نشود و یک بررسی خودمانی و کلبه درویشی داشته باشیم. آپشن‌هایی مثل کلید روشن و خاموش موتور، سنسور باران برف‌ پاک کن‌ها و تهویه مطبوع دو منطقه‌ای خودکار از جمله تجهیزات استاندارد این مدل هستند. اما برای دوربین و سنسورهای دنده عقب و صندلی‌های برقی بایستی دو هزار دلار دیگر بپردازید.

Mini-Cooper-Clubman-104-876x

خب به طراحی ظاهری خودرو می‌رسیم جایی که با یک شاهکار هنری روبرو هستیم. انصافا شما هر چقدر به این مینی دلبر نگاه کنید از آن خسته نمی‌شوید. همه ظرافت‌ها و نکات ریزی که فکرش را بکنید در طراحی و ساخت آن اعمال شده است. یکی از نکات ریزی که بسیار به دلم نشست، نوشته نام مینی درون چراغ‌های جلو بود که کیفیت ساخت آن آدم را دیوانه می‌کند. البته برای دیوانه شدن زود است چرا که از این نکات ریز و ظریف طراحی درون خودرو بیشتر می‌بینیم؛ جایی که از هر میلیمتر مربع فضای ‌آن استفاده بهینه شده است.

2016-Mini-Cooper-Clubman-116-876x535

در قسمت موتورهای انتخابی هم از خیر موتور چهار سیلندر توربو گذشتیم و به موتور سه سیلندر یک و نیم لیتری توربو با ۱۳۴ اسب بخار قدرت راضی شدیم. این مدل از مینی همانطور که تیتر زدیم بزرگ خودرو کوچک است و با داشتن ۴۲۶۷ میلیمتر طول در خانواده مینیها لیموزین محسوب می‌شود! منتها قلب تپنده کوچک آن با ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور کشش خوبی برای از جا کندن این مینی ۱۴۰۰ کیلوگرمی دارد. این میزان تورک از دورهای پایین موتور شروع شده و تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه ادامه دارد. برای نهایت استفاده از این گشتاور بایستی مدام دنده عوض کرد که گیربکس ۶ سرعته دستی آن در این تست ما را به خوبی یاری کرد.

Mini-Cooper-Clubman-2

البته این مدل که ما تست کردیم فقط جنبه صرفه اقتصادی و استفاده شهری داشت و برای کورس گذاشتن اصلا مناسب نبود، منتها شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه‌‌ای هم بد نیست. مهم هندلینگ عالی و کیفیت بالای موتور در جوابگویی به نیازهای راننده است که این مینی اقتصادی به خوبی از پس آن برآمد. با اینکه این مدل اسپرت نیست ولی قابلیت رانندگی اسپرت را دارد و با انتخاب حالت رانندگی اسپرت حس و حالتان هم حسابی عوض می‌شود. البته با توجه به شرایط ما در انتخاب این مدل حالت رانندگی گرین یا سبز که کمترین میزان آلایندگی و مصرف سوخت را به همراه دارد، بسیار مناسب جیب ما بود.

Mini-Cooper-Clubman-3

حالا می‌رسیم به بهترین جای قضیه، یعنی داخل خودرو با طراحی دایره‌وار تا سرتان از این همه زیبایی گیج برود. جایی که از کلید روشن و خاموش موتور گرفته تا طراحی سیستم سرگرمی و کنترلی خودرو مملو از خلاقیت و نوآوری است. کیفیت ساخت بسیار بالا و استفاده از قطعات فلزی براق، واقعا این داشبورد کوچک را خواستنی و دوست داشتنی کرده است. نورپردازی هم از نگاه تیزبین طراحان این خودرو دور نمانده و با تغییر رنگ قاب دور مانیتور دایره‌ای شکل وسط به رنگ‌های سبز برای حالت رانندگی گرین و رنگ قرمز برای حالت رانندگی اسپرت کار را به غایت رسانده‌اند. غربیلک فرمان چرمی و خوش فرم آن دارای کنترلرهای نسبتا کاملی است. برای کنترل بهتر در دو سوی فرمان از کلیدهای چهار طرفه استفاده شده که بدون اخلال در رانندگی و ایجاد حواس‌ پرتی برای راننده، بخوبی می‌توان با استفاده از آنها همه چیز را تحت کنترل داشت.

Mini-Cooper-Clubman-104

 

2016-Mini-Cooper-Clubman-136-876x

Mini-Cooper-Clubman-10

فضای سرنشین جلو خوب و کافی بود ولی سر نشین عقب باید کمی مهربان و مودب بنشیند. در کل با توجه به خانواده مینی ها و مخصوصا مدل‌های قدیمی آن شاهد ارتقای فضا و بزرگتر شدن داخل آن هستیم. صندوق عقب هم جای کافی برای وسایل یک خانواده کوچک را دارد و مسلما کسی هم از یک مینی توقع زیادی برای حمل بار نخواهد داشت. شکل باز شدن درب‌های صندوق عقب بسیار جالب و کاربردی است و این فضا با خواباندن صندلی‌های عقب دیگر مناسب اسباب کشی هم می‌شود!

Mini-Cooper-Clubman-104-876

Mini-Cooper-Clubman-104-87

Mini-Cooper-Clubman-1

ما که از این تست و رانندگی با مینی کوپر کلاب‌من لذت زیادی بردیم. باید گفت کیفیت سواری بخاطر طراحی و ساخت خوب این خودروی خوشنام واقعا حس و حالی است که این روزها در ایران کمتر تجربه می‌شود. لطفا تجربه شخصی خود از مینی را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.