مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی سئات آتکا مدل ۲۰۱۶: اروپاییِ خوش قیمت!

شرکت سئات برای فولکس‌واگن از بسیاری جهات مانند اوپل برای جنرال موتورز است. این شرکت‌ها در رتبه‌ آخر زیرمجموعه‌ها و در انتهای گودال قرار دارند اما سئات کمی بهتر عمل کرده و حرکت رو به جلو دارد و سعی می‌کند سود بیشتری را برای گروه خود کسب کند. با توجه به مشکلات مالی سئات، جای تعجب ندارد که این شرکت اسپانیایی به تولید کراس‌اوورها تمایل پیدا کند. به‌همین دلیل شاسی‌بلند آتکا بر اساس پلتفرم MQB از فولکس‌واگن، برای رقابت با نیسان قشقایی، هیوندایی توسان، کیا اسپورتیج و فولکس‌واگن تیگوان، طراحی شد. آتکا یک محصول مهم برای این شرکت اسپانیایی محسوب می‌شود که پیش‌بینی شده حدود ۲۵ درصد فروش سئات را در غرب اروپا بهبود ببخشد. این خودرو نیز مانند سایر محصولات سئات، پیشرانه‌های زیادی را در خود دارد. بدون شک عرضه آتکا در ایران با قیمت مناسب، بازار خودروهای چینی را به‌نابودی خواهد کشاند.

طراحی خارجی

seat-ateca-2017-800-01

آتکا نیز مانند سایر محصولات سئات از زبان طراحی ویژه این شرکت بهره می‌برد. در نمای خارجی شما با یک شاسی‌بلند اسپرت روبرو خواهید بود که شباهت‌هایی با فولکس‌واگن تیگوآن دارد. آتکا حدود ۱۳۰ میلی متر نسبت به تیگوآن، کوچک‌تر است اما شرکت اسپانیایی به نحوی طراحی را انجام داده که این تفاوت چندان به‌چشم نمی‌آید. برخی‌ها حتی آتکا را جذاب‌تر از تیگوآن می‌دانند که موفقیت سئات را در زمینه بازار کراس‌اوورها نشان می‌دهد. در نمای جلو، هم چراغ ها و هم جلوپنجره مانند سایر محصولات سئات طراحی شده. خط LED در چراغ‌های جلو به جذابیت محصول افزوده است. چراغ‌ها و جلوپنجره توسط سپری که از مدل مفهومی 20V20 الهام گرفته شده‌، احاطه شده‌اند. در بخش پشتی، سئات در طراحی آتکا، ۲ عنصر سادگی و در عین حال اسپرت بودن را مدنظر قرار داده. این ترکیب بسیار خوب بوده و نظرات زیادی را به خودش جلب کرده است.

طراحی داخلی

seat-ateca-2017-800-4e

در بخش داخلی، کابین دقیقا مشابه سایر محصولات سئات مانند لئون است که این کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد؛ چرا که بهتر بود در بعضی بخش‌ها متفاوت باشند. در قسمت داشبورد، سئات از دریچه‌های بزرگ با یک صفحه نمایش خوب در وسط استفاده کرده است. فضای داخلی کابین بسیار راحت و جادار بوده و جنس مواد بکاررفته در کابین نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. صندلی‌های آتکا بسیار راحت طراحی شده‌اند و زمانی که پشت فرمان می‌نشینید، به راحتی به بخش‌های مختلف دسترسی خواهید داشت.

پیشرانه

seat-ateca-2017-800-26

جالب اینجاست که آتکا نیز موتورهایی مشابه با سئات لئون دارد، به‌همین دلیل مونتاژ و عرضه این خودروها در ایران برای شرکت سازنده بسیار راحت خواهد بود. این موتورها در بسیاری از محصولات فولکس واگن، آئودی و اشکودا استفاده شده‌اند. طیف گسترده موتورهای آتکا با پیشرانه ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر با ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت آغاز می‌شود. پیشرانه ۱.۴ لیتری TSI با ۱۴۸ اسب بخار، بسیار دلربایی می‌کند. موتورهای دیزلی مختلفی نیز با قدرت ۱۴۸ تا ۱۸۷ اسب بخار، برای آتکا درنظر گرفته شده‌اند. بخش هیجان‌انگیز دیگری در قدرت، سیستم چهارچرخ متحرک آتکا است که بسیار کارآمد و ایرانی‌پسند است. گیربکس‌های شش سرعته دستی و ۲ کلاچه DSG وظیفه انتقال قدرت را در آتکا برعهده دارند. پیشرانه‌های درنظر گرفته شده از لحاظ آلایندگی نیز کیفیت بالایی دارند و این یعنی مناسب برای هوای آلوده کلان شهرهای ایران.

ایمنی

seat-ateca-2017-800-25

آتکا در بخش ایمنی نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده و سرشار از تجهیزات ایمنی است. سیستم کمک راننده این خودرو باعث می‌شود در ترافیک‌های سنگین، خودرو به راننده از لحاظ هدایت، شتاب، و ترمز کمک کند. در سرعت‌های بالاتر از ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌توانید از سیستم کنترل سرعت و سیستم جلوگیری خروج از خط استفاده کنید. همچنین در صورتی‌که راننده عملکرد خوبی نداشته باشد، آتکا با یک صدای بلند او را از اشتباه خود آگاه می‌سازد. سیستم تشخیص نقطه کور، هشدار خروج از خط، سنسور و دوربین دنده عقب، بخشی دیگر از تجهیزات این خودرو هستند.

کلام آخر

seat-ateca-2017-800-50

آتکا از لحاظ قیمتی در بازه ۱۸.۰۰۰ الی ۲۵.۰۰۰ یورو عرضه شده است که این یک قیمت مناسب برای یک شاسی بلند باکیفیت است. امیدواریم اختلاف قیمت عرضه جهانی و داخلی این خودرو در کشورمان، باعث ناامید شدن مردم نشود و شرکت‌ها بجای سود بیشتر، کمی هم به فکر آسایش و سلامتی مردم باشند. یک خودروی ایمن، قدرتمند و زیبا جای هیچ بهانه‌ای را برای خرید باقی نمی‌گذارد مگر اینکه قیمت آن از ۷۲ میلیون تومان برای مدل پایه، بسیار بیشتر درنظر گرفته شود که حتما بازار فروش آن را مثل محصولات ولوو در ایران، تحت تاثیر قرار خواهد داد. دلایل خرید این خودرو در اروپا به شرح زیر بیان شده:

  • از رقبای خود برتر است
  • مقرون به‌صرفه است
  • بسیار مجهز است
  • تنوع موتورها بسیار زیاد است

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا