مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

چاپار با قطعات ایرانی، بزودی به تولید انبوه خواهد رسید

حدود سال 96 بود که اخباری مبنی بر تولید یک کامیون جدید و در عین حال دارای موتور تحت لیسانس شرکت مرسدس بنز، در استان اردبیل بگوش رسید. این کامیون که بعدها چاپار نام گرفت، بالاخره در سال 98 و همزمان با سفر وزیر صمت و رئیس جمهور، از خط تولیدش افتتاح شد؛ اما در نهایت کامیونی بصورت نهائی مونتاژ نشد.بهره‌برداری از فاز نخست کامیون سازی مشگین‌شهر با حضور رئیس جمهور

مسئولین وقت، بیان کرده بودند که بدلیل تحریم ظالمانه آمریکا بر علیه صنعت خودرو ایران، باعث شد تا این کامیون به مرحله تولید نهایی نرسید.

اما روز گذشته بود که استاندار استان اردبیل با سفری به مشگین‌شهر، از کارخانه کامیون سازی مشگین‌شهر بازدید کرد. در این رویداد که خبرگزاری صداوسیما نیز حضور داشت، در مصاحبه با استاندار از بهبود روند تولید این کامیون خبر داد.

استاندار اردبیل گفت: طبق برنامه تدوین شده قرار است تا پایان سال جاری در سایه تلاش و همت کارشناسان ایرانی، بیش از ۹۰ درصد از قطعات کامیون تولیدی کارخانه کامیون سازی مشگین‌شهر بومی‌سازی شود. همچنین این شخص بیان کرده که برغم تشدید تحریم‌های استکبار جهانی و شیوع بیماری کووید ۱۹ این واحد صنعتی بزرگ با تمام ظرفیت فعالیت می‌کند.

اکبر بهنامجو درباره قطعات چاپار نیز اینگونه گفت که قبلا ۶۰ درصد از قطعات بکار رفته در کامیون‌های تولیدی از خارج وارد می‌شد که پس از تشدید تحریم‌ها واردات این قبیل قطعات اصلا مقدور نشد. همین موضوع موجب شد کارشناسان ایرانی دست بکار شده و با بکارگیری توان علمی خود توانستند بیش از ۷۰ درصد از قطعات را بومی‌سازی کنند.

استاندار اردبیل همچنین تشریح کرد: راه‌اندازی این واحد بزرگ تولیدی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی منطقه داشته و به ظرفیت عظیمی برای استان و کشور تبدیل خواهد شد.

البته بهتر است بدانید که مشگین‌شهر در شمال غربی استان اردبیل قرار داشته کامیون‌های تولیدی کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر، با نشان چاپار و با تیپ‌های مختلفی چون دو محور و سه محور، دومحور کشنده ،کمپرسی و اتاق چوب باری و سه محورهای کشنده سنگین کمپرسی ، باری و خدماتی دارد که در آینده نزدیک با تولید انبوه اتاق اصلی کامیون، رونمایی خواهد شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا