مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

از ابتدای امسال تا آذرماه سال 99، چه میزان تارا و شاهین تولید شده است؟

چندی است که اطلاع از میزان تولید خودرو، قبل از انتشار رسمی آمار توسط وزارت صمت، میان مردم و اهل رسانه جذاب شده است. اکنون باتوجه به صورت‌های مالی ارائه شده توسط سه خودروساز بزرگ، در سامانه کدال نشان می‌دهد که از ابتدا سال جاری تا پایان آذرماه، نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، خودروسازان توانسته‌اند آمار تولید خود را افزایشی داده و روند تولید محصولات جدید دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، درحال طی شدن است.

البته قبل از پرداختن به میزان تولید دو خودرو جدید شاهین و تارا، نگاهی به تیراژ تولید کلی سه خودروساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بیاندازیم. براساس اطلاعات ارائه شده، سه خودروساز مذکور طی 9 ماهه امسال، در مجموع 628 هزار و 547 دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، رشد بیش از هفت درصدی را ثبت کرده‌اند.

ایران خودرو

طبق آمار منتشره، ایران‌خودرو مانند سابق، با تولید 342 هزار و 173 دستگاه خودرو از ابتدا امسال تا پایان آذرماه، همچنان بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. این میزان تولید طی 9 ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که تولید در این خودروسازی در مقایسه با 9 ماه ابتدایی سال گذشته، رشد 34.4 درصدی کرده است.

سایپا

در خودروساز دیگر کشورمان یعنی سایپا نیز همچنان کاهش تولید طی مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 1398 ثبت شده است. براساس اطلاعات ارائه و ثبت شده در سامانه کدال، دومین خودروساز بزرگ کشور 256 هزار و 185 دستگاه محصول در طول 9 ماه امسال تولید کرده که 16.6 درصد افت تولید را نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

پارس خودرو

در شرکت پارس‌خودرو نیز تیراژ تولید خودروهای سواری طی 9 ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند صعودی اندکی داشته است. پارس‌خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر، 72 هزار و 740 دستگاه محصول سواری تولید کرده که در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته، تنها 59 دستگاه بر تعداد خودروهای سواری خود افزوده است.

درکل رشد هفت درصدی تولید سواری‌های سه خودروساز اصلی طی 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته در حالی ایجاد شده است که بنابر آمار، سه خودروساز بزرگ کشور در آذر ماه نسبت به آبان، با افزایش تولید مواجه شده‌اند.

آمار تولید در آذرماه 99

طبق آمار منتشره، در آذرماه امسال حدود 84 هزار و 522 دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور تولید شده که در مقایسه با ماه گذشته اش، یعنی آبان امسال، رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو با توجه به تیراژ 55 هزار و 249 دستگاهی خود طی آذر ماه، حدودا 35.2 درصد افزایش تولید نسبت به آبان داشته است. سایپا نیز طی آذر سال جاری 22 هزار و 550 دستگاه محصول را به تولید رسانده‌ که در مقایسه با آمارتولید این شرکت در آبان ماه افزایش تولید 18.4 درصدی دیده می‌شود. همچنین بهتر است بدانید که علیرغم دو شرکت بالایی، اما شرکت پارس‌خودرو در نهمین ماه امسال شش هزار و 723 دستگاه خودرو تولید داشته که در مقایسه با تیراژ تولید ماه پیش از آن، 13.8 درصدی افت تولید را تجربه کرده است.

میزان تولید دو خودرو شاهین و تارا

آمار تولید خودروسازان طی 9 ماهه امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو تولید خودرو تارا و سایپا تولید خودرو شاهین را بصورت رسمی آغاز کرده‌ است. طبق آمار اعلامی، در آذرماه 99، تعداد 33 دستگاه تارا در ایران‌خودرو به تولید رسیده، اما زمان تولید انبوه این خودرو در شرکت ایران‌خودرو از بهمن‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

در سایپا هم همچون ایران‌خودرو تولید خودرو شاهین آغاز شده و طبق آمار، حدود 45 دستگاه شاهین در آذرماه 99 و در سایپا تولید شده است. سایپا قصد دارد تا بزودی این خودرو را به مشتریان تحویل بدهد. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که تولید انبوه این خودرو آغاز شده است.

خرداد سال جاری بود که سایپا اقدام به پیش فروش خودرو شاهین با موعد تحویل دی ماه 99 کرد. از آن طرف هم ایران خودرو با وجود اینکه شرایط پیش فروش تارا را در تابستان امسال اعلام کرده بود، اما چندی پیش بود که مدیرعامل شرکت ایران خودرو از وجود نام خودرو تارا در میان شرایط فروشی که قرار است تا در بهمن ماه سال جاری اعلام شود، خبر داد. پس میتوان فهمید که دو خودرو مذکور، بطور قطعی، امسال وارد جاده های کشور خواهند شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

    1. سلام
      اولین سری خودرو شاهین، از اواخر دی‌ماه امسال تحویل داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا