مکمل بنزین
گوناگونخبر

آموزش پیشرفت به سبک تسلاموتورز

چندی پیش کمپانی تسلا از محصول جدید خود با نام تسلا ۳ رونمایی کرد؛ این خودرو که با امکانات کاملی عرضه خواهد شد، قیمتی عجیبی داشته و تنها ۳۵ هزار دلار برای این مدل قیمت گذاری شده است. این خودروی تمام برقی، با طراحی منحصربه‌فرد خود،در جهان توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است. تسلا 3 قرار است یکی از ایمن‌ترین و راحت‌ترین خودروهای سواری باشد که در هر بار شارژ می‌تواند 350 کیلومتر را طی کند و صفر تا صد آن کمتر از 6 ثانیه است. فروش فوق العاده این خودرو به گونه‌ای بوده است که تنها در  مدت زمان اندک،276 هزار دستگاه پیش‌خرید شد. این میزان فروش تنها در ۴۸ ساعت نمایانگر یک عملکرد بسیار عالی و موفق است.

Tesla-Model_3_2018_800x600_wallpaper_02

تسلا در مدت زمان بسیار کمی به عنوان یکی از پرطرفدارترین‌های جهان شناخته شد که باید بررسی کرد تا فهمید چگونه این خودروسازی به سرپرستی ایلان ماسک به این حجم از افتخارات و پیشرفت دست پیدا کرده است.

شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد، جفری استرابل و ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای برقی و تامین قعات این خودروها تاسیس شد. ایلان ماسک هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره تسلا موتورز فعالیت می‌کند. هدف اصلی تسلا تجاری کردن خودروی برقی بود. این هدف با شروع تولید ماشین اسپرت لوکس و سپس رفتن به سمت تولید ماشینهای همچون سدانها و کامپکتهای ارزان قیمت پیگیری شد. تسلا در سال ۲۰۰۹ توانست هزینه بخشی از برنامه ۸ میلیارد دلاری خود را به عنوان وام برای پیشرفت تکنولوژی از وزارت انرژی آمریکا را دریافت کند. نخستین تولید تسلا، خودروی تمام‌برقی تسلا رودستر است. این خودرو نخستین خودرویی است که از باتری یون لیتیومی در بازه بیشتر از ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) برای هر شارژ استفاده می‌نماید.

Tesla-Model_3_2018_800x600_wallpaper_06

اما بر خلاف اکثر محصولات تسلا که تولید محدودی داشتند این‌بار تصمیم گرفتند تا یک خودروی تمام‌برقی در تیراژ عمده و با قیمت و عملکردی کاملا رقابتی با خودروهای بنزینی عرضه کند. این خودرو با هدف همگانی کردن امکان استفاده از خودروهای برقی پر امکانات رونمایی شد چرا که پیش از این قیمت بالای محصولات لوکس برقی امکان خرید را از مردم سلب می‌کرد. ایلان ماسک برای نخستین بار اعلام کرد که شرکتش از همان ابتدای شکل‌گیری، به دنبال عرضه عمده خودرویی تمام‌برقی به قیمت رقابتی به بازار جهانی بوده است. او می گوید: چگونه یک شرکت کوچک با منابع بسیار محدود می‌توانست محصولی انقلابی به بازار جهانی عرضه کند؟ و ادامه می‌دهد، تنها راه انجام این کار، «شروع کوچک» بود. به همین دلیل تسلا موتورز کارش را با تولید محدود خودرو «رودستر» شروع کرد. فروش 500دستگاه ردستر در سال برای شکستن باورهای غلط درباره محصولات تسلا  کافی بود.

Tesla-Model_3_2018_800x600_wallpaper_03

اما ایلان ماسک در ادامه گفت: عرضه خودروی برقی ارزان، به گونه‌ای که بتوان آن را با قیمتی مناسب به صورت عمده در سطح جهانی فروخت، به راحتی امکان‌پذیر نبود. در واقع درآمد حاصل از فروش مدل‌های S و X بود که در عمل امکان ساخت مدل3 را با این عملکرد بالا و قیمت پایین فراهم آورد. آقای ماسک میگوید تولید این خودرو بدون عرضه مدل‌های گران قبلی امکان‌پذیر نبود. عرضه یک محصول  انقلابی به بازار زمانی می‌تواند یک رخداد بزرگ محسوب شود که علاوه بر تمامی امکانات و از نظر قیمتی، در مقایسه با محصولات موجود در بازار قابل رقابت باشد. اما انجام این کار به‌صورت یکباره، به ویژه برای شرکت‌های کوچک نوآور، شدنی نیست، به همین دلیل تسلا موتورز ابتدا محصولات لوکس و گران خود را ساخت تا سرمایه کافی را تامین کند. تسلا به پشتوانه  اختراعات ثبت شده خود مطمئن بود که هیچ خودروساز بزرگی در این مدت نمی‌تواند از نوآوری‌های آن شرکت استفاده و آنها را کپی کند. بنابراین این تسلا توانست با زمینه چینی‌های مناسب و اطمینان از جلوگیری کپی برداری توسط خودروسازهای بزرگ به مرحله ای برسد که بخواهد همه بنوانند از محصولات برقی این شرکت استفاده کنند.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا