مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

کوئیک اتوماتیک پس از دوسال، با سقف رنگی از کما درآمد!

چند روزی است که شرکت پارس خودرو، از آغاز فرآیندهای تولید خودرو کوئیک آر با گیربکس اتوماتیک خبر داده است. اما این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود، گویا قرار است تا بزودی، عرضه کوئیک آر را که در اصل نسخه آرپلاس بوده، آغاز کند.

سال 95 بود که برای اولین‌بار، سایپا اقدام به رونمایی از کوئیک اتوماتیک کرد. ولی یک سال طول کشید و بالاخره این خودرو، در سال 96 به بازار کشورمان راه یافت. اما بهتر است بدانید که بزرگترین نقطه متمایز کوئیک با سایر محصولات سایپا همچون تیبا و ساینا، اتوماتیک بودن گیربکس کوئیک بود. گیربکس این خودرو هم از شرکت پانچ بلژیک تهیه می‌شد.

ولی با آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا، گویا تامین گیربکس اتوماتیک نیز غیرممکن شده و سایپا دیگر نتوانست این خودرو را بصورت انبوه پس از اتمام سال 97 به تولید برساند. بله، چندین نسخه از کوئیک اتوماتیک در مدل سال 98 نیز تولید شده است، اما تولید انبوه نبوده و بصورت مختصر با ترخیص پکیج گیربکس از گمرکات کشور، تولید شده بود.

اکنون که در اواخر سال 99 قرار داریم و به نوعی حدود دو سال از اتمام تولید انبوه کوئیک اتوماتیک در سایپا گذشته، به تازگی پارس خودرو اعلام کرده که قرار است این بار، این شرکت و با همان گیربکس 4 سرعته CVT شرکت پانج، تولید کوئیک آر را آغاز کند. اما بهتر است بدانید که براساس تصاویر منتشره، گویا تولید آزمایشی این نسخه در پارس خودرو آغاز شده و بزودی احتمالا به مرحله تولید انبوه نیز خواهد رسید. ولی مسئله ای که مطرح بوده، این است که چگونه سایپا توانسته تا این گیربکس را دوباره وارد کشور کند؟! البته برخی احتمالات مطرح است که بدلیل مسائل دور زدن تحریم، بهتر است به آن نپردازیم.

اما پس از اعلام خبر تولید نسخه اتوماتیک کوئیک آر، برخی احتمال دادند که احتمالا با تغییراتی نسبت به نسخه سال 96، این خودرو تولید خواهد شد. اما با تحقیقات انجام شده، معلوم شد که تقریبا با نمونه قبلی یکسان بوده و فقط تغییراتی کوچکی را به خود دیده است. برای مثال گرچه که استراکچر موتور مانند قبل است، اما یورو5 شده و همچنین برخی تغییرات در نمایشگر خودرو، پس زمینه آمپر جلو، روکش صندلی و… انجام شده است. اما مسئله ای که هنوز نهایی نشده، بحث نصب کروزکنترل بوده که مشخص نیست در این نسخه نصب خواهد شد یا خیر؟!

اما همچنان این خودرو به یک موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی که درعین حال 8 سوپاپه است، مجهز شده و با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته CVT، توانایی تولید ۸۷ اسب بخار، قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر، گشتاور را دارد. همانطور که در بالا نیز اشاره شده، گویا این موتور به استاندارد یورو ۵ ارتقاء یافته است. البته بهتر است بدانید که فعلا بحث وجود برخی امکانات برروی این خودرو، احتمالی بوده و همچنان مشخص نیست که چه امکاناتی بصورت قطعی، در کوئیک آرپلاس اتوماتیک نصب خواهد شد.

مسئله ای مهم که امروز بدلایلی، مشتریان و حواله داران خودرو شاهین، بدلیل آنچه که شرکت سایپا در معرفی و رونمایی این خودرو، امکاناتی را ذکر کرده بود، ولی با نزدیک شدن به مراحل تولید انبوه، شاهد برخی حذفیات در امکانات خودرو مذکور خواهیم بود، ناراضی هستند.

امکانات قطعی و احتمالی خودرو کوئیک آرپلاس اتوماتیک به شرح ذیل است:

  • مانیتور لمسی، به همراه دوربین دید عقب
  • سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • فرمان کمکی برقی
  • فرمان D-TYPE
  • ترمز ABS، EBD و BAS
  • رینگ آلومینیومی
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسور باد لاستیک (TPMS)
  • کروز کنترل
  • چراغ روشنایی روز
  • دو ایربگ ایمنی
  • تهویه دستی خودرو به همراه نمایشگر
  • و…

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، کاش شرکت سایپا در رونمایی و یا معرفی هرخودرو، امکانات قطعی را بیان کند که مشتری بتواند خودرو مورد نظر خود را خریداری کند. در این چندماه که بحث تولید شاهین و همچنین شایعاتی مبنی بر کاهش و یا حذف برخی امکانات از این خودرو مطرح شده، گویا این روزها باز شایعات پیشین قوت گرفته است. البته در این اواخر حواله داران شاهین، از شفافیتی که سایپا در معرفی این خودرو ارائه نکرده، نارضایتی خود را به پایگاه خبری چرخان اعلام کرده‌اند.

این افراد همچنین بیان کرده‌اند که درصورت اعلام امکانات و مشخصات رسمی این خودرو، ما میتوانیم زودتر تصمیم خود را مبنی‌بر تکمیل وجه و یا انصراف از خرید شاهین در پیش بگیریم.

در بحث خودرو کوئیک آرپلاس اتوماتیک نیز، به گروه خودروسازی سایپا می‌توان گفت که ابتدا روند تولید قطعی شاهین را بجای قابل قبولی رسانده و سپس به سایر محصولات به ظاهر جدیدتان بپردازد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. کاش این خودروها را طوری مونتاژبکنن که دیگه مشکل لرقی نداشته باشن .چون گیربکسش حرف نداره ولی چراه چک همیشه روشنه وهیچ نمایندگی نمیتونه انرا رفع بکنه .چون کارخانه سازنده یعنی سایپا جنس یدک نمیده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا