مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتحلیلیداخلی

جدیدترین محصول برند هاوال در ایران دیده شد

احتمالا تاکنون برخی خودروهای چینی عرضه نشده در بازار ایران را دیده باشید که برروی خودروبر قرار داشتند. در ماه‌های گذشته و بواسطه تغییر ریاست جمهوری آمریکا و با تفکر برگشت ایشان به برجام، برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویری از خودروهایی که شرایط جمله اول را داشتند، سعی در انتشار اخباری مبنی بر بازگشت فلان برند چینی به بازار ایران را داشتند.

ام جی، چانگان، هاوال، گک و… از جمله اسامی برندهایی است که خودروهایشان بواسطه حضور پررنگشان در بازار خاورمیانه، از چندی پیش سعی کردند تا به بازار عراق نیز نفوذ کنند. حال که ما خودروهایی بصورت ترانزیتی می‌بینیم، بهتر است بدانیم که اکثر آنان به کشورهایی چون آذربایجان، عراق و ارمنستان می‌روند و فعلا باتوجه به شرایط نامعلوم سیاسی کشورمان، قصد ندارند که در بازار ایران حضور داشته باشند؛ زیرا اکثر برندهای نام برده شده، شرکایی با اصالت آمریکایی داشته و تا رفع تحریم‌ها و سنجش ریسک هایشان، به سراغ بازار ایران نخواهند آمد.

اینکه برگزاری مذاکرات میان دو خودروساز ایرانی و چینی انجام می‌شود، مسئله چشم‌گیر و حساسی نبوده و صرفا براساس حدس و گمان هایشان از وضعیت سیاست خارجی، اقدام به مذاکرات در جهت عرضه محصول می‌کنند. پس نتیجه می‌گیریم که اکثر خودروهای چینی که برروی خودروبر مشاهده شده است، برای بازار ایران نیست.اما در همین راستا، روزهای گذشته بود که یکی از مخاطبان پایگاه خبری چرخان تصویری از حضور دو خودرو چینی جذاب و در عین حال جدید را به این رسانه ارسال کرد. البته بهتر است بدانید که نوشته GWM که  مخفف گریت وال موتور بوده، بدین معناست که این دو خودرو محصول گروه خودروسازی گریت وال بوده که یکی توسط شرکت گریت وال و دیگری توسط شرکت هاوال عرضه می‌گردد. پوآ و جولیون نام دو خودرویی است که به تازگی به بازار خودرو خاورمیانه افزوده شده‌اند. اما باتوجه به اینکه کراس اوور جدید ژولین به تازگی رونمایی شده و زیاد هم در رسانه‌های فارسی زبان، نسبت به آن پرداخته نشده، قصد داریم تا نگاهی کوتاه به این کراس اوور هاوال بیاندازیم.

هاوال جولیون

سال گذشته بود که هاوال در نمایشگاه خودرو پکن 2020، از جدیدترین محصول خود، یعنی جولیون رونمایی کرد. این خودرو که به نوعی جانشین هاوال H2 است، از جدیدترین و در عین حال عجیب‌ترین سبک طراحی هاوال بهره‌مند است. چرا که به نظر می‌رسد هاوال اگر این طراحی را برروی محصول بزرگ‌تری در نظر می‌گرفت، شاید زیباتر به نظر میرسید.

اینطور که بیان شده، گویا جولیون به یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو که با کد GW4G15F شناخته می‌شود، مجهز بوده و با اتصال به یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه (DCT)، توانایی تولید 148 الی 154 اسب بخار، قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد. اما علی‌رغم اینکه گفته شد جولیون به نوعی جایگزین هاوال H2 بوده، ولی سطح امکانات جولیون بسیار بالاتر از H2 بوده و اصلا قابل مقایسه نیست. بطوریکه این خودرو امکانات خاصی مانند کروزکنترل هوشمند، رادار حفط خودرو در بین خطوط، اتوپارک (در تیپ‌های فول) و… را دارد.

اما بطور کلی، امکانات عمومی هاوال جولیون به شرح ذیل است:

  • دسته دنده موسی به همراه دنده پشت فرمان
  • چراغ های جلو بصورت DRL
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد
  • مانیتور لمسی 12.3 اینچی
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی
  • آمپر دیجیتالی
  • وایرلس شارژر
  • هدآپ دیسپلی
  • دوربین 360 درجه
  • سقف پانوراما
  • رادار نقطه کور
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • و…

این‌طور که برخی منابعی که این خودرو در کشورشان عرضه شده گفته‌اند، این خودرو در تیپ فول، قیمتی در حدود 32 هزار دلار دارد که اصلا خودرو ارزانی در بازارهای صادراتی محسوب نمی‌شود.

اما درنهایت می‌توان فهمید که حتی چینی‌ها هم در خودروهای متوسطشان از سامانه‌هایی که در بندهای فوق اشاره شد استفاده کرده و حتی داشتن این‌چنین خودروهایی برای برخی آرزو شده است. این دقیقا همان نتیجه مدیریت صحیح در صنعت خودرو چین است. یعنی درست رو در روی مدیریت صنعت خودرو در ایران که باعث شده است سالها درجا زده و هیچ وقت رنگ و روی پیشرفت را نبیند!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا