مکمل بنزین
گوناگونرپورتاژ

صفر تا صد قوانین خرید و فروش خودرو

مطمئنا شما هم معامله گران خودرو یا دلال خودرو به گوشتان خورده است، افرادی که در این شغل مشغول هستند، می توان گفت واسطه ای میان خریدار و فروشنده هستند که به خرید و فروش خودرو ها کمک می کنند.

با این که خرید و فروش ماشین مانند خرید و فروش مسکن شغلی رایج و پر در آمد است، اما باید گفت در این شغل دروغ و دغل بسیاری وجود دارد؛ پس اگر می خواهید معامله ای انجام دهید خصوصا اگر بار اولتان است، باید به شما این تذکر را بدهیم که با احتیاط در این مسیر قدم بگذارید و بی گدار به آب نزنید، در صورت امکان با فردی که تجربه یا سر رشته ای در این زمینه دارد مشورت کرده و یا به معامله بروید.

برای خرید و فروش امن خودرو می توان از طریق نمایندگی های رسمی اقدام کرد؛ بسیاری از افراد از معامله با نماینده های رسمی خودداری می کنند، دلیلشان هم این است که مدت زمان زیادی برای معامله طول می کشد، اما اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که می خواهید معاملات تان را زود تر انجام  دهید، خصوصا در خرید ماشین باید برخی از حقوق و قوانین مربوط به خرید و فروش ماشین را بدانید تا بتوانید از کلاه رفتن به سرتان جلوگیری کنید.

پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با قوانین خرید و فروش خودرو آشنا شویم.

مراحل یک معامله مناسب و اصولی

برای داشتن معامله ای اصولی که باعث آسیب نرساندن به شما شود، مراحل گفته شده در ادامه را به طور دقیق مطالعه کنید.

بازدید کلی خودرو و کارشناسی فنی

شما ابتدا پشت تلفن با طرف فروشنده صحبت های اولیه را انجام می دهید پس از آن برای بازدید از نزدیک ماشین، قرار گذاشته و همدیگر را ملاقات می کنید.

در این شرایط توصیه ما این است که اگر خودرو مورد نظر از نظر ظاهری مورد پسند شما واقع شد، به یک کارشناس مراجعه کنید و مدارک فروشنده و خودرو را نیز مقایسه کنید تا از درست بودن مدارک مطمئن شوید؛ تاکید می کنیم به هیچ وجه خودتان خودرو را کارشناسی نکنید؛ زیرا کارشناسی و بازدید ماشین پروسه ای طولانی و ریزه کاری است که شخصی بدون تجربه در این زمینه نمی تواند به طور کامل از عهده انجام این کار بر آید.

نحوه خرید خودرو

دو کارشناس صافکار و مکانیک پس از بررسی خودرو، به شما مشکلات و ایرادات ممکن را می گوید، پس از آن می توانید تصمیم خود را مبنی بر خریدن یا نخریدن خودرو بگیرید.

وظیفه کارشناس خودرو و صافکار در مورد تصادف و رنگ شدگی و این چنین مسائل گفتن است و وظیفه کارشناس مکانیک در مورد شرایط فنی خودرو مانند موتور و … گفتن است.

هزینه تقریبی بررسی و کارشناسی خودرو 20 الی 60 هزار تومن است.

کارت خودرو و برگ سبز از سند های مهم برای شناسایی مالکیت خودرو از طرف نیروی انتظامی است؛ در این برگه اطلاعاتی مانند تعویض موتور خودرو و اطلاعات مهم دیگر ثبت می شود.

برای اطمینان از متعلق بودن خودرو به طرف مقابل باید به کارت سبز و کارت خودرو دقت کنید که به نام چه کسی است.

قسمت بسیار مهم که باید یاد آور شویم این است که به یاد داشته باشید معامله زمانی تمام می شود که برگ سبز به نام شما انتقال یابد.

قولنامه کردن

پس از تاییدیه گرفتن از کارشناسان صافکار و مکانیک، به مرحله قولنامه کردن می رسید، ابتدا این قسمت را گوشزد کنیم که به هیچ عنوان قبل از بررسی و کارشناسی قولنامه نکنید!

قولنامه چیست؟

قولنامه کاغذی است که در دو نسخه تهیه شده است و اصل قولنامه به خریدار و کپی آن به فروشنده تحویل داده می شود.

در این مرحله طرفین اقدام به نوشتن قولنامه می کنند که در آن تمام مشخصات فردی مانند: نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، آدرس محل سکونت هر دو طرف (فروشنده و خریدار)، شماره تلفن هر دو طرف و مشخصات خودروی در حال معامله مانند: مدل خودرو، تیپ خودرو، شماره پلاک فعلی، شماره موتور و شاسی خودرو و… نوشته می شود.

هزینه قابل پرداخت در این قسمت 1 میلیون تومان است و پس از تعیین زمان تعویض پلاک، در زمان تعویض پلاک 1 میلیون بیعانه داده کسر می شود و برای پرداخت هزینه تعویض پلاک، چک رمز دار یا چک تضمین شده بانکی را تحویل می دهید.

به هیچ عنوان قبل از تعویض پلاک مبلغ بیشتر از 1 میلیون الی 1 میلیون و پانصد هزار تومان را پرداخت نکنید.

در صورت فسخ قرار داد طبق قولنامه نوشته شده هزینه به طرفین برگردانده می شود که قانونا 500 هزار تومان است.

ثبت سند خودرو

ثبت سند از طریق دفتر اسناد رسمی

بعد از تعویض پلاک باید به دفاتر اسناد رسمی که در کنار مراکز تعویض پلاک وجود دارند، مراجعه کرده و قرار داد خود را ثبت کنید. در محضر باید تمامی مدارک گفته شده در بالا را تحویل دهید.

اگر مفاصا حساب شهرداری را در اختیار نداشته باشید، محضردار سند را ثبت نمی کند؛ پس قبل از ثبت سند باید مفاصا و عوارض شهرداری را داشته باشید.

محضردار اختیاراتی هم از طرفین می گیرد که بعدا با جمله «من ضرر کردم و می خواهم معامله را فسخ کنم» مشکلاتی پیش نیاید، به این اختیار گرفتن در قانون «خیار غبن فاحش» گفته می شود.

قبل از امضا کردن قرار داد و ثبت سند، حتما تمامی مطالب نوشته شده در قرار داد را به طور کامل مطالعه کنید، هر قسمتی از مطالب را اگر متوجه نشدید از محضردار بپرسید تا قسمت نا مفهومی برایتان باقی نماند، سپس می توانید قرارداد را امضا کنید.

برای خودرو هایی که هزینه های آن ها زیر 50 میلیون تومان است، مراکز ثبت 10 میلیون تومان طلب می کنند و برای پایه حق ثبت، فروشنده باید مقداری در حدود 250 هزار تومان را پرداخت کند.

پس از این که خود رو را به نام خود زدید در صورت وجود بیمه بدنه، باید از طریق نمایندگی بیمه و پرداخت مابه‌التفاوت تخفیف بیمه، بیمه را به نام خود انتقال دهید.

در غیر این صورت در آینده دچار مشکل خواهید شد.

سخن آخر

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که معامله و خرید و فروش خودرو بدون وجود شخصی با تجربه که قوانین را بداند اشتباه بسیار بزرگی است. برای اطمینان از اینکه در هنگام معامله سرتان کلاه نرود، بهتر است از سایت های معتبراستفاده کنید و مشاوره بگیرید.

منبع: https://carap.ir

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا