مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید فوتون تونلند، مهمان جدید ایران‌خودرو

در سال 1393، ایران‌خودرو دیزل تولید پیکاپ چینی فوتون تونلند را آغاز کرد و آن‌را در نسخه‌های 2.4 لیتری بنزینی و 2.8 لیتری دیزلی به بازار عرضه نمود. اواخر سال گذشته هم ایران‌خودرو دیزل عرضه تونلند S جدید را با پیشرانه 2 لیتری بنزینی توربو آغاز کرد. حال اما این شرکت به‌تازگی نسل جدید تونلند را در ایران معرفی کرده و قصد دارد به‌زودی تولید آن‌را آغاز کند.

فوتون که شرکتی متعلق به گروه خودروسازی بایک چین است، برای اولین بار در سال 2011 نسل نخست تونلند را معرفی کرد. این پیکاپ چینی که در تایلند و فیلیپین تولید می‌شد، در ابتدا در کشورهای جنوب شرق آسیا عرضه شد و سپس به بازارهای دیگری مثل استرالیا و آفریقای جنوبی هم راه پیدا کرد. نسل اول تونلند در سال 2018 مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و با اینکه نسل جدید آن در سال 2020 معرفی شد، فیس‌لیفت نسل اول هم همچنان در حال تولید است.

نسل دوم این پیکاپ چینی که با نام تونلند 9 در زادگاهش عرضه می‌شود، به‌روزرسانی‌های بزرگی را در داخل و خارج تجربه کرده و طراحی بیرونی کاملاً جدیدی بهره می‌برد. هرچند فرم چراغ‌های جلوی تونلند جدید به تویوتا هایلوکس شباهت دارد و جلوپنجره آن‌هم با نوشته بزرگ FOTON، فورد رنجر رپتور را به یاد می‌آورد اما به‌طورکلی طراحی بیرونی آن قابل‌قبول به نظر می‌رسد. در داخل خودرو هم شاهد نمای مدرنی با نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد هستیم.

به نظر می‌رسد قرار است نسل جدید تونلند در ایران با نسخه جدیدی از همان پیشرانه 2 لیتری بنزینی توربو که هم‌اکنون در تونلند S ارائه می‌شود عرضه گردد. این پیشرانه که توسط میتسوبیشی طراحی شده و به توربوشارژر بورگوارنر مجهز است، در نسل قبلی 204 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما در نسل جدید این اعداد به 238 اسب بخار و 360 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده‌اند؛ بنابراین تونلند جدید با این پیشرانه یک سر و گردن از رقبای اصلی خود در بازار ایران یعنی آمیکو آسنا و جک T8 بالاتر قرار خواهد گرفت.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

انتقال قدرت این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت ZF صورت می‌گیرد که نیرو را به هر چهارچرخ می‌رساند. سامانه چهارچرخ محرک این پیکاپ نیز از حالات مختلف 4H، 2H و 4H به همراه حالتی بنام اتوماتیک برخوردار خواهد بود. فعلاً تجهیزات و آپشن‌های تونلند جدید برای تولید در ایران به‌طور قطعی مشخص نیست اما در نمونه نمایشی که ایران‌خودرو دیزل در اختیار خبرنگاران قرار داده است مواردی مثل متریال نرم داخلی، دو ایربگ، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی، دی‌لایت، استارت دکمه‌ای، بلوتوث، تودوزی چرمی، سنسور و دوربین دنده‌عقب، کروز کنترل و… دیده می‌شود.

فعلاً قیمت و زمان عرضه نسل جدید فوتون تونلند در ایران مشخص نیست اما این خودرو در چین با قیمتی از 104,800 یوآن معادل 16,400 دلار تا 169,800 یوآن معادل 26,500 دلار عرضه می‌شود. در ایران نیز با توجه به قیمت 800 تا 850 میلیون تومانی نسل قبلی تونلند، برای نسل جدید باید انتظار قیمتی در حدود 900 میلیون تومان را داشته باشیم. انتظار می‌رود این پیکاپ جدید چینی در نیمه دوم سال جاری راهی بازار کشور شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا