مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

تصاویر و مشخصات رسمی تارا اتوماتیک توسط ایران خودرو منتشر شد

بالاخره پس از انتظارهای فراوان، گروه صنعتی ایران خودرو تصاویر رسمی نسخه اتوماتیک خودرو تارا را منتشر کرد. اینطور که معلوم است، ایران خودرو در رابطه با مبحث آپشنی هرچقدر که در نسخه دنده ای تارا ضعیف تر عمل کرده بود، اما در نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک دقیقا معکوس عمل کرده و فعلا پرآپشن ترین محصول ملی شرکت ایران خودرو محسوب میگردد.اما قبل از پرداختن به امکانات و تغییرات انجام شده نسبت به نسخه دستی، بهتر است تا نکته ای را بیان کنیم. همان‌طور که مستحضرید، این تصاویر که در بالا و هم‌چنین در ادامه مشاهده خواهید کرد، به صورت رسمی توسط شرکت ایران خودرو منتشر گردیده است. اگر بخواهیم عامیانه‌ترین حالت را بگوییم، باید گفت که شرکت مذکور در انتشار این تصاویر سوتی داده است؛ زیرا تصاویر مذکور به عنوان تصاویر تبلیغاتی محسوب شده و نسخه موجود در تصویر، دارای درز کاپوت به شدت بالایی است! البته باتوجه به رسالت خبرنگاری و اصول نوشتاری، باید گفت که ایران خودرو باتوجه به ارسال نسخه‌هایی به نمایندگی‌های خود در سراسر کشور و با به نمایش گذاشتن این تاراهای دستی، می‌توان گفت که این شرکت توانایی رفع این ضعف را دارد. اما هم‌چنان مونتاژ این خودرو دقیق نبوده و در برخی تاراها، ایرادات مونتاژی در آن‌ها دیده می شود.

اما تارا اتوماتیک…

نسخه اتوماتیک تارا مانند نسخه دستی آن، در ابتدا قرار است تا به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی که در بازارهای جهانی با نام EC5 شناخته می‌شود، مجهز خواهد شد. این موتور باتوجه به داخلی سازی های انجام شده و مونتاژ آن در کشور، توسط ایران خودرو به TU5 پلاس تغییر نام داده شده است. این پیشرانه توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر است که سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و… در این پیشرانه دیده می‌شود.

اما گروه صنعتی ایران خودرو قصد دارد تا مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک را نیز به یک گیربکس 6 سرعته AT مجهز کند. مجموعه موتور و گیربکس باتوجه به تطبیق آنها به شرایط آب و هوایی کشور و سامانه خنک کاری بهتر، عملکرد تارا را حداقل برروی کاغذ نسبت به پژو 301 بهتر خواهد بود.پس از معرفی مختصر بخش فنی تارا اتوماتیک، به بخش امکانات رفاهی می‌رسیم. اینطور که ایران خودرو اعلام کرده، در این نسخه شاهد افزوده شدن امکاناتی مانند رینگ آلومینیومی 16 اینچی، سانروف، سنسور نور و باران، آینه‌های تاشو برقی، تریم چرمی-پارچه ای صندلی‌ها، نئون داخلی چراغ های جلو، زیرآرنجی راننده، دوربین دید عقب، صندلی‌های برقی ردیف جلو، غربلیک چرمی فرمان، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و… نسبت به نسخه دنده‌ای هستیم.

هم‌چنین رودری ها از طرح مشابه خودرو پژو 206 در نسخه دستی، به طرح مشابه پژو 301 در نسخه اتوماتیک تغییر کرده است. لازم به ذکر بوده که باتوجه به افزوده شدن سنسورهای باران و نور، شاهد تغییر اهرم‌های تنظیم وضعیت چراغ‌ها و پرف پاک کن هستیم.اما چیزی که جای سوال ایجاد کرده، این است که باتوجه به افزوده شدن سامانه استارت دکمه‌ای، اما هم‌چنان دکمه این بخش در تصاویر منتشر شده، معلوم نیست. اما داستان تکراری خودروهای داخلی اتوماتیک چه در نسخه های عرضه شده و یا نشده، دسته دنده های این خودروهاست. تارا اتوماتیک هم از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد بکارگیری دسته دنده محصولات برند SWM چین هستیم.

اما در ادامه داستان های دیگر لوکسترین خودروهای ملی مان، باید به استفاده از پلاستیک خشک در قسمت داشبورد اشاره کنیم. تارا دستی، شاهین و اکنون نیز تارا اتوماتیک. هرسه محصول در بحث متریال داشبورد یکسان عمل کرده و فقط بدلیل تفاوت سطح قالبی، کمی متفاوت تر دیده می‌شوند. اما هرچه باشد، دیگر یک رسمی است که در خودروهای اکونومی پلاس جای افتاده است. این مورد را نیز باید گفت که بدلیل استفاده از طرح داشبورد پژو 301، شاهد حجم گیری بسیار بالا داشبورد در کابین هستیم که واقعا فضای داخلی را بیشتر احاطه کرده است. هم‌چنین در بحث طراحی، جای گیری مانیتور تارا هم کمی پایین تر بوده و به نوعی می‌توان گفت که ارگونومیک نیست.اما در فعلی ترین حالت، باید گفت که تارا اتوماتیک پرآپشن ترین خودرو ملی کشورمان بوده و البته که این موضوع، قطعا در آینده نزدیک تفاوت خواهد کرد. ولی بهتر است تا نگاهی کلی به لیست امکانات و آپشنی این خودرو هم بپردازیم:

  • سانروف
  • سیستم کروز کنترل و لیمت کنترل
  • سنسورهای نور و باران
  • سامانه کنترل پایداری
  • شیشه بالابرهای برقی هرچهار درب
  • چهار کیسه هوا
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب
  • نویگیشن
  • تهویه دستی همراه با نمایشگر
  • دی لایت (چراغ های روشنایی در روز)
  • سنسورهای اطلاع رسانی میزان فشارهای باد تایرها (TPMS)
  • ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS، EBD و BA
  • و…

اما درنهایت باید گفت که ایران خودرو باید تا قیمتی منطقی را برای این خودرو در نظر گرفته تا بتواند موفقیت های قبلی برخی محصولات خود را دوباره کسب کند. لازم به ذکر است که باتوجه به برخی شایعات و اخبار، در سال های آینده ایران خودرو قصد دارد تا این خودرو را با پیشرانه توربوشارژ نیز تولید و عرضه نماید. هم‌چنین چندی پیش بود که مدیرعامل این شرکت، از پروژه ارتقاء و تغییر طراحی تارا خبر داده و از عرضه آن در سال های پیش رو امید داد.

گالری تصاویر تارا اتوماتیک

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. شاعر میفرماید که زندگی زیباست با تارا لجن تر میشود…………….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا