Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چقدر باید توان تولید خودروهای هیبریدی ایران‌خودرو را جدی گرفت؟

تولید خودروهای هیبریدی یکی از نیازهای امروز کشور ماست که با افزایش قیمت بنزین این نیاز ضروری‌تر نیز شده است. اما تولید خودروهای هیبریدی نیازمند زیرساخت‌هایی است که خودروسازان کشورمان مجهز به این زیرساخت‌ها نیستند و به طور کلی باید گفت در حالیکه خودروهای چند دهه قبلشان در حال فروش است، چرا باید برای ایجاد این تغییر تلاش کنند؟

به گزارش چرخان، ایران‌خودرو و سایپا که این روزها در مظان انواع اتهام‌های مختلف هستند و از سوی دیگر به پرفروش‌ترین بنگاه‌های تولیدی کشور تبدیل شده‌اند، یکی از متهمین اصلی سهمیه بندی دوباره بنزین نیز لقب گرفته‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تولیدات بسیار قدیمی و غیر استاندارد این دو شرکت باعث شده تا عملا مصرف سوخت در کشور افزایش یافته و وضعیت به نحوی جلو برود که چاره‌ای جز سهمیه‌بندی برای مسئولین دولتی باقی نماند.

خودروسازان ایران‌خودرو قیمت بازار خودروهای داخلیاما مساله اصلی اینجاست که تولید خودروهای کم مصرف برای ایران‌خودرو و سایپا یک معضل بزرگ خواهد بود و از جمله دلایلی که برای این توصیف گفته می‌شود، زیان‌های بسیار سنگین این دو شرکت و عدم امکان سرمایه گذاری جدیدشان در زمینه تولید خودروهای جدید است. تولید خودروهای هیبریدی که چند سال قبل با ورود موتورهای هیبریدی به مرحله جدیدی وارد شده بود ولی با همان تعداد اندک سمندهای هیبریدی به پایان رسید و با بازگشتن شرکت‌های بزرگ دنیا، به باد فراموشی سپرده شد.

خودروسازان ما به طور کلی طی سال‌های اخیر از دو حالت خارج نبوده‌اند: اولین حالت زمانی است که تحت تحریم‌های سنگین آمریکا و هم پیمانان این کشور بودیم که طبیعتا فشار تورمی باعث شده تا فروش این دو شرکت نیز بالا برود و به همین فروش حداقلی راضی باشند و عملا امکان ارتقا سطح تولیداتشان وجود نداشته باشد. دومین حالت نیز زمانی است که تحریم‌ها برداشته شده‌اند و این دو شرکت آن‌چنان غرق در شراکت و همکاری و به تبع آن مونتاژ محصولات خارجی‌ها بوده‌اند که وقتی برای تحقیق و بررسی روی پلتفرم‌های جدید نداشته باشند.

ایران‌خودرو پژو 405 و سمند خودروهای داخلیبه همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بایستی هر چه سریعتر تکلیف این دو شرکت مشخص شده و در صورت لزوم حتی قطب سومی برای خودروسازی کشورمان تشکیل شود. این دسته از کارشناسان معتقدند که تشکیل قطب سوم خودروسازی کشور و فعالیت آن روی تولید خودروهای بومی و ملی باعث می‌شود تا بخشی از مشکلات کشور در زمان تحریم‌ها برطرف شده و نیاز کشور به تولیدات داخلی مرتفع گردد.

از جمله وظایفی که این قطب سوم خودروسازی امکان عملیاتی کردنش را دارد، بحث تحقیق و توسعه خودروهای هیبریدی، کم مصرف و برقی است که توسط سایپا و ایران‌خودرو جدی گرفته نمی‌شوند و پراید، پژو 405، سمند و …. محصولات مورد علاقه‌شان بوده و تا جایی‌که بتوانند به تولید محصولات بی کیفیت ادامه خواهند داد.

حالا شنیده‌ها از گروه صنعتی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این شرکت به دنبال تولید خودروهای هیبریدی است و آمادگی خود را برای تولید این خودروها اعلام کرده است. در همین راستا کیانوش پورمجیب، معاون مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو مصاحبه کرده و گفته است: در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی فراهم شود، پروژه‌های مربوط به این حوزه نیز پیگیری خواهد شد. در حال حاضر البته مصرف محصولات ایران‌خودرو طبق استانداردهای کشور بوده و در تلاش هستیم تا در مصرف سوخت محصولات کاهش بیشتری را در حد یک لیتر داشته باشیم.

پژو 207 صندوقدار ایران‌خودرووی در ادامه افزود: یکی از پروژه‌های شرکت برای کاهش مصرف سوخت توسعه موتورهای سه سیلندر بود که به دلیل تحریم‌های بین المللی با مشکل مواجه شد. البته تدابیری برای بازگشتن این پروژه به مسیر اصلی خود انجام شده و به زودی با کمک شرکت‌های دانش بنیان این اتفاق صورت خواهد گرفت. از دیگر اقدامات ایران‌خودرو می‌توان به تولید موتور دیزلی با مصرف 4.9 لیتری در هر 100 کیلومتر اشاره کرد که در صورت صدور مجوز لازم برای تولید محصولات فعلی با موتور دیزل، این شرکت امادگی عملیاتی کردن آن را دارد.

حالا باید دید که آیا گروه خودروسازی ایران‌خودرو که هزاران میلیارد تومان زیان انباشته را ثبت کرده و بدهی بسیار زیادی را به قطعه سازان دارد، با سرمایه گذاری یا بهتر بگوییم کمک‌های جدید بلاعوض (!) دولت امکان تولید خودروهای هیبریدی و کم مصرف را خواهد داشت و یا بازهم شاهد سیکل معیوب فراموشی این پروژه خواهیم بود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.