مکمل بنزین
گوناگونرپورتاژ

کارشناسی خودرو

بر اساس آمار جهانی تا اول سپتامبر سال 2021 بیش از 71 میلیون خودرو در تمامی کشورهای دنیا خرید و فروش شده‌ است. این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته و در مقایسه با سال 2019 با کاهش 4 میلیونی روبرو بوده است. از این اعداد و ارقام متوجه می‌شویم که افراد بسیاری در سراسر جهان به دنبال خرید یا فروش خودرو هستند. اما آیا همه این افراد تخصص و دانش کافی برای معامله‌ای عادلانه و درست را دارند؟

بر اساس یک آمار کلی 30 تا 40 درصد افرادی که اقدام به خرید یک خودرو جدید می‌کنند، قبل از خرید آن را به شکل اصولی بررسی و تست نکرده‌اند و بسیاری از این افراد متحمل ضررهای بی‌شماری شده‌اند. اینجاست که متوجه اهمیت بالای کارشناسی خودرو می‌شویم. کارشناسی خودرو در واقع به معنی بررسی همه‌جانبه اتومبیل از نظر بدنه، فنی و موتور بوده که سلامت آن را تایید و ارزش واقعی آن را تعیین می‌کند. بهتر است قبل از خرید خودرو دست دوم برای اطمینان از سلامت کامل آن از یک متخصص و کارشناس خودرو مشورت گرفته شود. حتی اگر قصد خرید ماشین صفر نیز دارید، حتما به سراغ یک کارشناس خودرو بروید. زیرا ممکن است خودرو در نمایندگی و قبل از تحویل به خریدار دچار مشکلاتی در بدنه شده باشد.

کارشناس خودرو فردی است که به تمام جوانب خودرو اعم از موتور، گیربکس، بدنه، جلوبندی، تست دیاگ و غیره احاطه کلی دارد و می‌تواند ایرادات احتمالی را تشخیص داده و شما را از خرید خود مطمئن کند. کارشناسی خودرو نه تنها برای جلوگیری از خسارات مالی مهم است، بلکه از آن مهم‌تر برای پیشگیری از خسارات جانی امری لازم و ضروری محسوب می‌شود. البته توجه داشته باشید که این مقوله با معاینه فنی کاملا متفاوت است.

بخش‌های کلی کارشناسی خودرو:

کارشناسی بیش از 400 نقطه خودرو با آقای تست

کارشناسی خودرو را می‌توان به چهار قسمت کلی تقسیم کرد:

  1. کارشناسی بدنه
  2. کارشناسی فنی، موتور و گیربکس
  3. تست آپشن و تجهیزات جانبی
  4. تست رانندگی

این قسمت‌ها هر کدام خود به دسته‌های جزئی‌تری تقسیم می‌شوند و اگر کارشناس خودرو در هر کدام از این قسمت‌ها ایرادی پیدا کند، بهتر است در خرید آن خودرو تردید کنید. زیرا فروشنده خودرو دست دوم به دلیلی که ما نمی‌دانیم قصد دارد از دست آن ماشین خلاص شود. بنابراین نهایت توجه را داشته باشید تا بتوانید بهترین اتومبیل ممکن را خریداری کنید. برای آگاهی از جزئیات این دسته‌های کلی، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

کارشناسی بدنه:

کارشناسی بدنه یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های کارشناسی خودرو است. زیرا هرگونه آسیب، رنگ شدگی، زنگ زدگی و تغییر فرم در این بخش، قیمت خودرو را به طور قابل توجهی پایین آورده و همچنین به ماشین ظاهر ناخوشایندی می‌دهد. به علاوه از اولین علامت‌های تصادف ماشین، تغییر شکل و یا رنگ شدگی آن است و همین باعث کاهش استحکام خودرو شده و لازم است بخش معیوب به طور کامل جایگزین شود.

اما مهم‌ترین قسمت‌ها در کارشناسی بدنه خودرو را می‌توان کارشناسی سقف، کارشناسی ستون، کارشناسی شاسی خودرو، کارشناسی میزان فرمان، کارشناسی رنگ شدگی بدنه خودرو، بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو، تایرها و وضعیت شیشه‌ها دانست.

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس:

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که موتور، مهم‌ترین بخش یک اتومبیل بوده و خرید خودرویی که موتور ضعیفی دارد، درست مانند دور ریختن پول است. اگر برای هیچ‌کدام از موارد دیگر نیازی به کارشناس حس نمی‌کنید، مطمئن باشید که در این قسمت باید حتما نظر یک فرد متخصص را بپرسید. زیرا حتی یک موتور آرام، بی‌صدا و بدون لرزش نیز ممکن است با مشکلات جدی‌ای روبرو باشد. برای کارشناسی این قسمت، فرد باید به مکانیک خودرو احاطه کلی داشته و با قطعات داخلی موتور آشنایی کامل داشته باشد.

قدرتی که موتور ماشین تولید می‌کند از طریق سیستم کلاچ و گیربکس به چرخ‌ها می‌رسد و به همین طریق اتومبیل به حرکت در می‌آید. این بخش نیز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کارشناسی خودرو محسوب می‌شود. اگر این قسمت به درستی کار نکند، مصرف سوخت بالا رفته و هزینه‌های جاری خودرو به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابند. این موضوع به خصوص در مورد ماشین‌های دنده اتومات اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا این نوع خودروها سیستم گیربکس و توربو پیچیده‌تری دارند و همچنین حس‌گرهای هیدرولیکی و مکانیکی آن‌ها نیز گران‌تر است.

از دیگر قسمت‌های اساسی کارشناسی فنی، تست دیاگ است. در خودروهای جدید و امروزی از کامپیوترهای صنعتی‌ای به نام ECU استفاده می‌شود. اطلاعات ارزشمندی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسه‌های هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت می‌گردد. خواندن و ویرایش کردن این اطلاعات با دستگاهی به نام دیاگ انجام می‌شود. کارشناس خودرو در این قسمت با متصل کردن دیاگ به خودرو، تمامی خطاها و ایرادات آن را به طور دقیق بررسی می‌کند.

تست آپشن و تجهیزات جانبی:

با مدرن شدن خودرو‌ها هر روز ویژگی‌های بیشتری به آن‌ها افزوده می‌شود و اختلال در کار هر کدام از این ویژگی‌ها و آپشن‌ها می‌تواند افراد را از خرید خودرو منصرف کند. از آن‌جا که آگاهی کامل به همه آپشن‌های یک خودرو توسط یک فرد معمولی تقریبا غیر ممکن است، باید حتما به یک کارشناس خودرو مراجعه کرد. چنین فردی تمامی ویژگی‌های مهم خودرو نظیر سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم سرمایش و گرمایش، آینه بغل برقی، قفل مرکزی، سنسور باران، سانروف، گرمکن و سردکن صندلی، کمربند ایمنی، چراغ مه‌شکن، پروژکتور و غیره را به دقت بررسی کرده و به شما گزارش می‌دهد. کارشناسی این قسمت از خودرو هم به صورت دستی و هم به وسیله تجهیزات حرفه‌ای انجام می‌گیرد.

 تست رانندگی:

خیال آسوده با کارشناسی خودرو آقای تست

برای اطلاع از میزان سلامت نسبی خودرو باید حتما از تست رانندگی استفاده کرد. این قسمت را می‌توان حساس‌ترین بخش کارشناسی خودرو دانست.  همچنین در این قسمت تمام ایراداتی که در تست دیاگ مشخص شد نیز مجددا بررسی می‌شوند. در تست رانندگی مواردی از قبیل شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان، سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات، میزان بودن فرمان و سایر موارد مهم مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

سرویس کارشناس خودرو معتبر آقای تست

آقای تست کارشناس معتبر و فوری خودرو در تهران

با توجه به اهمیت کارشناسی خودرو، استفاده از یک سرویس با سابقه و معتبر جهت انجام کارشناسی خودرو حیاتی به نظر می‌رسد. آقای تست یکی از معتبرترین سرویس‌های کارشناسی خودرو در تهران است. کافی است به وبسایت آقای تست مراجعه نمایید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۶۱۲۱۸۲۰ یا ۰۹۱۲۸۰۱۶۳۸۱ تماس بگیرید. کارشناسان آقای تست در کمتر از نیم ساعت در هر نقطه از تهران خود را به شما می‌رسانند. کادر مجرب آقای تست بیش ار 400 نقطه از خودرو مورد نظر شما را بررسی کارشناسی می‌کنند تا از هر نظر خیالتان آسوده باشد.

کارشناسان آقای تست از بین افرادی خبره انتخاب شده‌اند. این افراد سالها سابقه کار مرتبط با تعمیرات انواع خودرو دارند. بعلاوه به صورت کامل توسط اقای تست آموزش دیده و به دستگاه‌های مورد نیاز مجهز شده‌اند.

خلاصه

کارشناسی خودرو به خریدار کمک می‌کند تا خرید عاقلانه و منصفانه‌ای داشته باشد. امکان کلاه‌برداری را به حداقل می‌رساند. و خیال شما از خرید یک خودروی مناسب را آسوده می‌کند. تنها کاری که نیاز است انجام دهید تماس با آقای تست است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا