مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیتازه‌ها

دایون Y5 کیان‌موتور‌ وارنا و خودروسازی ایلیا مورد تست خبرنگاران قرار گرفت!

مدتی پیش بود که برای اولین بار، از تولید و عرضه شاسی بلند دایون Y5 توسط دو شرکت خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا خبر دادیم. در همین رابطه، روز گذشته بود که بواسطه دعوت قبلی روابط عمومی شرکت کیان موتور وارنا که این شرکت مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش خودرو مذکور را برعهده خواهد داشت، مراسم تست درایو دایون وای5 هم به صورت آنرود (ON ROAD) و هم به صورت آفرود (OFF ROAD) برگزار شد.

اما قبل از ارائه به تجربیات رانندگی، بهتر است تا به خود خودرو هم بپردازیم…

دایون Y5 در اصل نسخه شاسی بلند دایون V5 است. در اصل، این دو خودرو در اکثر مباحث خود از جمله ساختار، پلت‌فرم ، طراحی و… مدیون برندهای فودی و دانگ فنگ است.

طراحی ظاهری دایون

– طراحی خارجی

با اولین نگاه به دایون Y5 و مشاهده لوگو دایون، می‌توان فهمید که خودروسازی ایلیا عملکردی مشابه با عملکرد شرکت مکث موتور در تولید مکث کلوت نداشته است. زیرا قرار است شرکت مذکور وای5 را با همان لوگو دایون عرضه کند. لوگو دایون هم داستان خود را داشته و برخی اعتقاد دارند که این لوگو از آرم سابق جک الهام و در اصل کپی شده است. اما تفاوتی ریز که در این لوگو وجود دارد، نوشته چینی دایون بوده…دایون وای 5در نگاه ابتدایی به نمای جلویی وای5، واقعا حس بدی به آن پیدا نکردیم. اما واقعا طراحی بروزی ندارد. در نمای جلویی، شاهد استفاده از چراغ‌های لنزدار (عدسی دار) هستیم. هم‌چنین در کنار این عدسی‌ها، چراغ های LED وجود دارند که مسئولیت چراغ راهنما را دارند. در دو گوشه خودرو هم شاهد استفاده از دو مه‌شکن هستیم که روشنایی خوبی را ایجاد می‌کنند. نکته منفی که متاسفانه باتوجه به عرضه این خودرو در اواخر سال 2021 و یا چه بسا احتمالا در اوایل سال 2022 خواهد بود، این است که دایون Y5 مانند مکث کلوت (دایون V5) دی لایت یا همان چراغ‌های روز را ندارد!

در نمای بغل، استفاده از دستگیره های بزرگ و بدقواره، حس قدرتمند بودن را به افراد می‌دهد. مثلاً طراحان قصد داشتند که با طراحی همچین دستگیره‌هایی، بگویند که خودرو همیشه آماده طی مسیرهای خارج از جاده است!دایون Y5استفاده از رینگ‌های 17 اینچی تراش خورده دو رنگ، واقعاً در بهبود نمای این بخش موثر بوده اند. طراحی قاب بیرونی آینه‌های بغل، افتضاح بوده و خوش فرم نیستند. نکته آزاردهنده بعدی، طراحی بسیار بد لچکی‌های عقب است. این لچکی‌ها با نداشتن توازن با ستون‌های عقب، باعث برهم خوردگی طراحی این بخش شود.

اما مسئله بعدی وجود رکاب‌های‌ جانبیست. وجود رکاب برای دایون وای5 الزامی و کاربردی است؛ ولی گویا به صورت افترمارکتی بر روی این خودرو نصب گردیده است. هرچند برخی افراد معتقدند، این کار نوعی استاندارد است!

دایون Y5 ابعادی به ترتیت 4771، 1870 و 1828 میلی‌متری طول، عرض و ارتفاع داشته و فاصله بین محوری آن هم به 2790 میلی‌متر می‌رسد.

اما درنهایت به بخش عقب دایون می‌رسیم. طراحی کلی چراغ‌ها را می‌توان گفت کپی نامطلوبی از تویوتا فورچونر است. طراحی چراغ‌ها باتوجه به زاویه‌هایی که دارند، در روز شاید حس خوبی را به بیننده القاء نکنند. اما با روشن شدن و به نمایش در آمدن گرافیک چراغ‌ها که از LED بهره برده‌اند، شاید گفت که درصد بسیاری از آن حس نامطلوب، کاهش خواهد یافت.

هم‌چنین استفاده از پس زمینه بیضی مشکی رنگ برای یک لوگو دایره‌ای، چندان جالب نیست. نکته خوبی که وجود دارد، این است در جهت زیباسازی نمای عقب، یک نوار استیل مانند در پایین ترین قسمت صندوق چسبانده شده که نتیجه مثبتی هم داشته است.

اما اینکه می‌گوئیم دایون Y5 نسبت به سالی که در ایران عرضه خواهد شد، طراحی بروز ندارد؛ یکی از إلمان های آن، استفاده از دیفیوزر پلاستیکی طوسی پررنگ است. استفاده از این رنگ را می‌توان در طراحی‌های گذشته (سال های 2014 الی 2017) چینی ها دید. البته که رقیبی چون JMC S350 هم متاسفانه از این قاعده استثنا نبوده و اکثر شاسی بلندهای چینی دودیفرانسیل بازار ایران از طراحی قدیمی بهره می‌برند.

آخرین انتقادمان از فونت‌های نوشتاری در صندوق عقب است. درواقع هر کدام فونتی متفاوت داشته و مخصوصا وقتی که نوشته Y5 کنار کلمه DAYUN قرار گرفته، ناهمانگی موج میزند. در آن طرف هم نوشته 2.0T با نوشته 4×4 فونت متفاوتی دارد!

– طراحی داخلی

حال زمان آن فرا رسیده که وارد کابین دایون وای5 شویم. با نشستن برروی صندلی راننده، به چرمی بودن صندلی‌ها پی می‌بریم. صندلی‌ها در چند دقیقه‌ای که نشستیم، همانند نسخه پیکاپ این خودرو آزار دهنده نبوده و نکته خاصی هم البته نداشتند. در اکثر محل‌ها، از پلاستیک خشک استفاده شده است. البته نه خیلی باکیفیت هستند و نه خیلی بی‌کیفیت؛ در حد متریال برخی از خودروهای داخلی‌مان!

خیلی خلاصه باید بگوییم حین نشستن در کابین این خودرو برای اولین بار، اصلا حس سواری به یک ماشین 1 میلیارد تومانی به شما دست نخواهد داد! کیفیت ساخت و ادوات در حد یک محصول چینی درجه دو است!
نکته ای که در مقایسه با کابین مکث کلوت (پیکاپ دایون V5) وجود دارد، این است که در دایون وای5 باتوجه به اینکه دکوراتیو کرومی و طوسی رنگ به طرح مشکی پیانویی تبدیل شده، واقعا حس بسیار بهتری را به سرنشینان القاء خواهد نمود.

غربلیک فرمان در این خودرو چرمیست. در قسمت راست فرمان دکمه های فعال/غیرفعال سازی سیستم کروزکنترل وجود داشته و در قسمت چپ فرمان هم ادوات کنترلی سیستم صوتی و مانیتور کوچک داخل آمپر. اما با نگاه به آمپر، یاد قسمت سرعت‌سنج آمپر جک S5 افتادیم. با این تفاوت که در وسط آمپر وای5، شاهد استفاده از مانیتور رنگی هستیم که اطلاعات به مراتب بیشتری را نسبت به جک S5 می‌دهد.

در قسمت فوقانی بخش میانی، مانیتور و مولتی مدیای لمسی وجود دارد. البته در مقایسه با نسخه پیکاپ، باید گفت با اینکه در این شاسی بلند، مانیتور حس فابریک بودن بیشتری را می‌دهد؛ اما کیفیت مولتی مدیای مکث کلوت بالاتر بود. در پایین‌تر از این قسمت، دو خروجی تهویه مطبوع وجود دارد که از ساعت به نسبت معروف برای ما خودرویی‌ها که بین این دو بخش وجود داشت، خبری نیست. در این قسمت، هم‌چنین ادوات و دکمه های تهویه مطبوع وجود دارد که باید گفت تنظیم تهویه این خودرو الکتریکی است. تا یادمان نرفته، به استارت دکمه‌ای Y5 هم اشاره کنیم که آپشن خوبیست…

در همین جا لازم است تا نگاهی لیست‌وار به آپشن‌های دایون Y5 بیاندازیم. از آپشن های نسخه اتوماتیک این شاسی بلند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • رینگ آلومینیومی 17 اینچی تراش خورده و دو-رنگ
  • قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب
  • مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب و قابلیت نمایش TPMS
  • سیستم کروزکنترل
  • سانروف
  • آینه های جانبی به صورت تاشو برقی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سامانه کنترل پایداری الکترونیکی
  • تنظیم الکتریکی تهویه مطبوع
  • تریم چرمی صندلی ها و فرمان
  • حالت های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H

همان‌طور که مشاهده و مطالعه فرمودید، در دایون Y5 نسخه بازار ایران سطح امکانات تقریبا مشابه رقبایی چون JMC S350 و فوتون ساوانا است.

تجربه رانندگی کوتاه

وقت آن رسید که بتوانیم تا به صورت هرچند کوتاه، با دایون Y5 رانندگی کنیم. با فرارسیدن نوبت‌مان وارد کابین خودرو شدیم. با گرفتن ترمز و فشردن دکمه استارت، پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با کد 4K21D4W این شاسی بلند روشن شد. این پیشرانه که دارای فناوری میتسوبیشی بوده، با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین توانایی تولید 202 اسب بخار، قدرت و 280 نیوتن متر، گشتاور را دارد. پیشرانه و گیربکس عملکرد قابل قبولی دارند. طبق انتظاری که از شاسی بلندی با این ابعاد داریم، دایون وای5 یک خودرو دودیفرانسیل است. در Y5 سه حالت برای انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها در نظر گرفته‌شده که شامل وضعیت 2H (دیفرانسیل عقب سبک)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) می‌شود. با تست درایوی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که واقعا این خودرو در قابلیت‌های رانندگی حرف‌های بسیاری دارد.

سیستم‌های تعلیق، عملکردی مشابه با رقبای موجود در بازار ایران دارد. اما می‌توان گفت کمی از فوتون ساوانا نرم‌تر است. از نظر ترمزگیری، دایون Y5 در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد.

در حین رانندگی برخی دوستان دیگر که در صندلی‌های ردیف دوم نشسته بودیم؛ از نظر فضای نشیمن و راحتی، می‌توان گفت که کاملا جوابگو خواهد بود. اما به نظر می‌رسد در رانندگی های طولانی مدت، صندلی‌های ردیف دوم کمی آزاردهنده باشند. صندلی‌های ردیف سوم هم که کلا به کنار… وجودش برای کودکان بسیار خوب است؛ اما همانند اکثر شاسی بلندهای 7 سرنشینه، ردیف سوم دایون وای5 هم برای بزرگسالان کاربرد زیادی نخواهد داشت. و البته با بهره گیری از ردیف سوم؛ شما دیگر فضایی برای صندوق عقب نخواهید داشت!

کلام پایانی…

دایون Y5 یک شاسی بلندی است که واقعا می‌توان گفت با قیمت رقابتی وارد بازار ایران خواهد شد. اکثر محصولات مشابه این خودرو مانند فوتون ساوانا و جی ام سی اس 350 هم اکنون در نسخه صفر کیلومتر، به صورت میانگین فراتر از یک میلیارد و صد میلیون تومان قیمت دارند. این درصورتی هست که شاسی بلند دایون با 890 میلیون تومان و درصورت ادامه مونتاژ و عرضه، می‌تواند جایگاه و موفقیت بسیار بهتری را نسبت به خودروهای نام برده کسب کند.

دقیقا در این رنج قیمتی، خودرویی که صفر کیلومتر و دودیفرانسیل باشد، یوآز پاتریوت است. با اینکه پاتریوت حجم موتور بیشتر داشته و توربوشارژ هم نیست، اما اکثر مشتریان این سگمنت، از طراحی و برخی مسائل دیگر شاسی بلند یوآز خوششان نمی‌آید.

در نهایت می‌شود گفت که درصورت ادامه دار بودن روند مونتاژ دایون Y5، باید از همین الان شرکت کیان موتور وارنا که مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش محصولات مونتاژی شرکت خودروسازی ایلیا را دارد، باید به فکر ایجاد مراکز خدمات پس از فروش در اکثر نقاط کشور باشد. در این صورت است که مشتریان می‌توانند بیشتر به این برند و خودرو اعتماد کنند…

گالری تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا