Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نسخه‌ای از اومودا 5، محصول آینده مدیران خودرو دیده شد!

اواخر ماه گذشته بود که شرکت مدیران خودرو طی مراسمی، از برند جدید خود با نام فونیکس رونمایی کرد. در این مراسم، بابک صدرایی به عنوان مدیر بخش مارکتینگ و بازاریابی شرکت مدیران خودرو خبر از عرضه حداقل 4 محصول با برند فونیکس تا پایان سال آینده میلادی داد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته بودیم، شرکت مدیران خودرو برنامه دارد تا در سال 1400، دو کراس اوور تیگو8 پرو و تیگو7 پرو را وارد بازار ایران کند. هم‌چنین در سال آینده، این شرکت برنامه دارد تا سدان آریزو6 پرو و یک کراس اوور کوپه‌ای شکل که هم اکنون در حال گذراندن تست های فنی در کشور چین بوده را هم‌زمان با این بازار، وارد ایران کند.اومودا 5؛ نام کراس اووری از برند چری چین که قرار است تا در سال آینده تحت برند فونیکس در ایران عرضه گردد. این‌طور که منابع چینی اظهار داشته‌اند، اومودا 5 جزو خودروهایی خواهد بود که براساس در نظر گرفتن اکثر استانداردهای مراکز تست ایمنی، طراحی و به تولید خواهد رسید.

اما براساس اخبار و تصاویر منتشر شده، هم اکنون اومودا 5 در اواخر تست‌های فنی خود در چین به سر برده و قرار است تا بزودی و در ماه های آینده، در خط تولید چری در کشور مذکور جای بگیرد.

معرفی اومودا 5

اومودا 5 را می‌توان اولین کراس اوور کوپه‌ای شکل چری نامید. کراس اووری که بواسطه نام گذاری متفاوتش نسبت به خانواده تیگو، احتمالا آغازگر فصل جدیدی برای چری خواهد بود.

این‌طور که گفته می‌شود، نام اومودا به شکل جهانی و با برگزاری مسابقاتی در 30 کشور از جمله در کشور عزیزمان ایران توسط شرکت مدیران خودرو انتخاب گردیده است. اما باتوجه به برخی مسائل، هنوز مشخص نیست که این نام، توسط کدام شرکت کننده و از کدام کشور به چری پیشنهاد شده و این شرکت هم آن را پذیرفته است. طراحی اومودا 5، براساس جدیدترین سبک طراحی چری انجام شده و این سبک طراحی هم با شعار ((Art in Motion)) که به معنی هنر در حرکت می‌باشد، شناخته می‌شود. مدتی پیش بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار در میان رسانه های فارسی زبان از تصاویر نسخه جدید خانواده تیگو8 پرده برداشت. با نگاهی بیش‌تر به طراحی اومودا 5، می‌توان فهمید که چری در نسخه جدید تیگو8 هم دقیقا همین سبک را برگزیده و در آن استفاده نموده است.

طراحی بخش جلویی اومودا 5 با چراغ‌ های دو تکه، دی‌لایت‌های تی شکل و به‌قول چینی‌ها چکشی و جلوپنجره بدون فریم و اصطلاحاً با جزئیاتی کهکشانی تشکیل شده است. باتوجه به اینکه نسخه موجود در تصویر مذکور نسخه تجاری سازی شده نیست، می‌توان دید که از رادار جلو (شامل برخی آپشن های ایمنی هم‌چون کروز کنترل هوشمند، ترمز اتوماتیک و… می‌شود) بی‌بهره بوده و جایش پر نیست.

در بخش عقب هم، مهم‌ترین عنصر طراحی چراغ‌هاست. چراغ هایی که درست است به هم متصل‌اند؛ اما گرافیکشان جدا است. طراحی کلی و زوایای استفاده شده در آن، ما را یاد برخی کراس اوورهای لوکس برند لکسوس انداخته و البته که بی شباهت هم نیستند!

اومودا 5 با 4400 میلی‌متر طول، 1830 میلی‌متر عرض و 1585 میلی‌متر ارتفاع، تقریباً ابعادی مشابه به چری تیگو7 بازار ایران داشته و کمی کوچک‌تر است. لازم به ذکر است که فاصله محوری این خودرو 2630 میلی‌متر بوده و با دو رینگ 17 و 18 اینچی عرضه خواهد شد.

اما به بخش جذاب کابین می‌رسیم. بزرگ‌ترین وجه تشابه داشبورد اومدا 5 در مقایسه با تیگو8 پرو، مانیتور و کلاستر متصل به هم تشکیل می‌دهد. در نگاه اول به کل مجموعه داشبورد و کنسول میانی، نمی‌توان دکمه های فیزیکی زیادی را دید. نکته مهمی که برای اولین بار در محصولات چری استفاده شده است، طراحی دکمه های فعال‌سازی/غیرفعال‌سازی برخی آپشن ها در کنار کلاستر خودرو و چسبان به آن بوده است. درکل می‌توان گفت که این‌گونه طراحی کابین، هوشمندانه و برای راحتی بیشتر طراحی شده است. همان‌طور که مشاهده خواهید نمود، دیگر خبری از گستردگی بخش مستقل کنترل تهویه مطبوع مانند قبل نیست.

مشخصات فنی

این‌طور که گفته می‌شود، چری برای اومودا 5 همان پیشرانه 1.6 لیتری TGDI را در نظر گرفته و برنامه دارد تا همین موتور را برروی اومودا 5 نصب کند. این موتور که هم اکنون در بازار ایران تنها برروی خودرو تیگو8 پرو نصب شده است، توانایی تولید 197 اسب بخار، قدرت و 290 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر است که تاکنون دو گیربکس 7 سرعته DCT تر و 9 سرعته CVT به موتور مذکور مچ شده اند.

اما علی‌رغم نصب موتور 1.6 لیتری TGDI، ولی در برخی نسخه های تستی اومودا 5، موتور 1.5 لیتری توربوشارژ هم استفاده شده است. این موتور هم براساس آخرین بروزرسانی ها توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

از امکانات رفاهی و ایمنی احتمالی اومودا 5، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  • دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D
  • تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با گرمکن صندلی‌ها
  • صندلی راننده دارای مموری سه حالته و تنظیم گودی کمر
  • سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار تصادف از عقب (RCTA)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
  • سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW)
  • جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور
  • سانروف
  • تریم چرمی کابین
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)
  • و…

اینطور که گفته میشود، این خودرو از اواسط نیمه اول سال 2022 به صورت رسمی وارد بازار چین خواهد شد. به احتمال زیاد هم، پس از فاصله کوتاهی از عرضه در چین، اومودا 5 در ایران به تولید خواهد رسید.

6 دیدگاه
  1. سیدمجتبی می گوید

    تنها راه خروج کشور از وضعیت خراب صنعت خودروسازی اینه که بدون استثنا تمامی مدیران و دست اندرکاران خودروسازی جایشان با نون خشک فروشان و رفته گران عوض شود جز این راهی وجود نداره اگر رفته گران و نون خشکیها قبول نکردند باید سراغ مقنی ها رفت .

  2. ناشناس می گوید

    با سلام .چیه هی ماشین معرفی میکنید .مثل اینکه خیلی جوگیر فضای مجازی شدید .سوار فضای مجازی که نمیشه شد .بابا جون شرایط فروش و فروش واقعی را اغاز کنید .شو بازی چه فایده ای داره .رقیبتون جک و فیدیلیتی و دیگنتی تمام بازار را قبضه کرده و شما خوابی و هر روز داری ماشین معرفی میکنی و قیمت بالا میبری زمان را از دست دادید برادر

  3. رضا می گوید

    با سلام .چیه هی ماشین معرفی میکنید .مثل اینکه خیلی جوگیر فضای مجازی شدید .سوار فضای مجازی که نمیشه شد .بابا جون شرایط فروش و فروش واقعی را اغاز کنید .شو بازی چه فایده ای داره .رقیبتون جک و فیدیلیتی و دیگنتی تمام بازار را قبضه کرده و شما خوابی و هر روز داری ماشین معرفی میکنی و قیمت بالا میبری زمان را از دست دادید برادر

  4. سعید می گوید

    البته این موضوع فقط مختص صنعت خودرو نیست
    در تمام عرصه ها باید این جابجایی انجام شه

  5. ناشناس می گوید

    بعد قول ترین مدیران خودرو هست سه ماهه پول گرفتن از ماشین خبری نیست که نیست حالم از اسم این شرکت بهم میخوره

  6. ناشناس می گوید

    فکر می کنم شرافت رفته گران ومقنی ها از بعضی از مدیران این مملکت بالاتر باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.