مکمل بنزین
رپورتاژ

راهنمای خرید ساب ووفر ماشین

برخی افراد به قدری به کیفیت و میزان بلندی صدای موسیقی اهمیت می‌دهند که تلاش می‌کنند در هر مکان و زمانی که حضور دارند، شرایطی را فراهم کنند که بتوانند به بهترین نحو ممکن به موسیقی مورد علاقه خود گوش داده و از آن لذت ببرند. یکی از این مکان‌ها داخل خودرو است. این افراد برای فراهم کردن چنین شرایطی در خودروی خود، اقدام به خرید بهترین و حرفه‌ای ترین سیستم‌ صوتی می‌کنند تا موسیقی با بالاترین کیفیت صدا در داخل خودروی آن‌ها جریان پیدا کند. سیستم صوتی حرفه‌ای ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از این اجزای مهم و تأثیرگذار در کیفیت صدای پخش، ساب ووفر نام دارد. ساب ووفر ماشین ویژگی‌ها و کارایی منحصر به فردی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ساب ووفر ماشین چیست؟

برای اینکه صدا یا صوت به صورت کامل پخش شود باید 6 کانال داشته باشد که یکی از این کانال‌ها مربوط به صدای بم است. ساب ووفر ماشین که علاقمندان دو آتشه سیستم صوتی ماشین به آن ساب می‌گویند یکی از قسمت‌های مهم و کاربردی در سیستم صوتی حرفه‌ای است که در افزایش کیفیت صدای پخش نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. ساب ووفر در واقع یک باند یا اسپیکر است که وظیفه آن تولید و پخش صدای بم است. واژه ووفر از صدای سگ گرفته شده است که به شدت و بم بودن صدا در این باند اشاره دارد.

در واقع ساب ووفر ماشین به عنوان یک جزء تکمیلی در سیستم صوتی ماشین عمل می‌کند که با اضافه کردن آن به سیستم خود این قابلیت را خواهاید داشت که به موسیقی مورد علاقه خود با بالاترین جزئیات گوش دهید که با Bass یا به اصطلاح دوبس دوبس همراه است. هدف اصلی استفاده از ساب ووفر در سیستم صوتی تکمیل صدای موسیقی و بالابردن کیفیت صدای پخش است.

واژه ووفر در نامگذاری این دستگاه از صدای ووف مانند گرفته شده است. با اضافه شدن واژه ساب (Sub) به واژه ووفر این معنا به وجود می‌آید که این دستگاه صدایی کمتر از ووفر ایجاد می‌کند که می‌تواند توسط باند ارائه شود. ساب ووفرها که یکی از اجزای اصلی سیستم صوتی حرفه‌ای برای ماشین محسوب می‌شوند در مدل‌های و انواع مختلف با قدرت‌های متفاوت تولید می‌شوند که برای بررسی و آشنایی با ویژگی‌های هرکدام می‌توانید به فروشگاه آنلاین آدیوکلاب مراجعه کرده و با مرور مشخصات فنی آن‌ها آشنایی بیشتری با این تجهیزات پیدا کنید.

نحوه کار ساب ووفر ماشین

هر موسیقی یا صدایی که توسط سیستم پخش می‌شود و از باندها و اسپیکرها به گوش می‌رسد شامل سه دسته کلی صدا است. دسته اول مربوط به صداهای زیر مانند صدای دیس دیس است. دسته دوم مربوطه به صداهای بم در موسیقی یا همان صدای دوبس دوبس است و دسته سوم که مربوط به صداهای خنثی است که نه جزو صداهای بم هستند نه جزو صداهای زیر هستند. برای مثال صدای خواننده در موسیقی جزو این دسته صداها قرار می‌گیرد.

ساب ووفر ماشین در سیستم صوتی وظیفه دارد که صداهای بم موجود در موسیقی را تقویت کرده و با کیفیت بهتری به گوش شما برساند که نتیجه آن افزایش کیفیت صدای پخش است. یک سیستم صوتی کامل باید دارای 6 کانال صوتی باشد که ساب ووفر یکی از این کانال‌ها بوده وظیفه دارد صداهای بم را پخش کند. میزان کیفیت پخش صداهای بم توسط ساب ووفر به ویژگی‌ها و توان آن بستگی دارد که قبل از اقدام به خرید می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب انواع مدل‌های این تجهیزات را بررسی کرده و با مشخصات فنی آن‌ها آشنا شوید.

ساب ووفر دستگاهی است که دیافراگم وسیع و فرکانس کم دارد که این ویژگی باعث می‌شود بتواند صداهی بم با توالی و فاصله بیشتر را تولید کند. این تجهیزات در بازه فرکانسی 20 تا 200 هرتز کار می‌کنند که آن‌ها را برای تولید صداهای با فرکانس پایین مناسب می‌کند. به عنوان مثال صدای انفجار یا ضربه پتک از نمونه این صداها هستند.

برای نصب ساب ووفر ماشین معمولا از باکس‌های استفاده می‌کنند که ساب باکس ماشین معروف هستند. طراحی این باکس‌ها در افزایش کیفیت ساب ووفر نقش مهمی دارند. این باکس‌ها دو نوع کلی دارند که به نام پورتد و سیلد شناخته می‌شوند. در باکس‌های پورتد امکان خروج هوا وجود دارد اما در باکس‌های سیلد این امکان وجود ندارد. قرار دادن ساب ووفر در باکس سیلد فشار زیادی به آن وارد می‌کند اما نتیجه آن افزایش دقت صدا خواهد بود.

کلام آخر

ساب ووفر ماشین یک قطعه و دستگاه مکمل در سیستم صوتی به شمار می‌آید. با اینکه این دستگاه شبیه به اسپیکر یا باند است اما به صورت تکی و مجزا کاربردی نخواهد داشت. در واقع ساب ووفر به عنوان یک قطعه تکمیلی در سیستم صوتی ماشین قرار می‌گیرد تا کیفیت صدای پخش را افرایش دهد. فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید با مراجعه به آن انواع مدل‌های ساب ووفر از برندهای مطرح جهان را مشاهده کرده و با مطالعه و مقایسه ویژگی‌های آن‌ها بهترین گزینه ممکن را برای خرید انتخاب کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا