مکمل بنزین
رپورتاژ

استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی

گواهینامه IATF 16949 ویژه صنایع خودروسازی از مهم ترین گواهینامه هایی است که شرکت های فعال در حوزه تولید خودرو و قطعات خودرو ملزم به اخذ آن می باشند. در این مقاله با این استاندارد و سایر استانداردهای کاربردی صنعت خودرو و قطعات خودرو آشنا می شویم.

 

استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی همانطور که مشخص است، استانداردهایی هستند که توسط سازمان جهانی ایزو برای افزایش کیفیت، ایمنی، انطباق با خط مشی زیست محیطی، بهداشت شغلی کارکنان صنایع خودروسازی تنظیم و اعلام شده اند. البته برخی از استانداردهای مذکور صرفا به صنعت خودروسازی اختصاص ندارند و شامل سایر حوزه ها نیز می گردند.

باتوجه به این که صنعت خودروسازی از مهمترین صنایع موجود محسوب می‌شود که از عوامل محیطی و اقتصادی نیز تاثیر می‌پذیرد، سازمان بین المللی ایزو استانداردها و ضوابط ویژه ای برای این صنعت اتخاذ کرده است. استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی باعث می‌شود تا خودروسازان خود را با شرایط موجود وفق دهند و از تاثیر شرایط و عوامل مختلف بر کیفیت کار خود ممانعت کنند.

البته مهم است که مراحل اخذ ایزو به درستی و صحت صورت پذیرد.

مهم ترین استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی در حالت کلی شامل استانداردهای زیر هستند:

  • IATF 16949 / استاندارد مدیریت کیفیت
  • ISO 9001 / سیستم مدیریت کیفیت
  • ISO 14001 / سیستم مدیریت محیط زیست
  • ISO 45001 / ایمنی و بهداشت حرفه ای

بنابراین هر خودروساز با دریافت گواهینامه استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی که شامل 4 استاندارد گفته شده می‌باشد، قادر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود و در کنار آن حفظ محیط زیست و جان پرسنل خود خواهد بود.

در ادامه به صورت جداگانه 4 استاندارد مذکور را بررسی کرده و در نهایت مرکزی معتبر جهت اخذ گواهینامه مربوطه معرفی خواهیم کرد. پس اگر در صنعت خودروسازی فعالیت دارید حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

IATF 16949 / استاندارد مدیریت کیفیت

IATF که مخفف عبارت International Automotive Task Force   و به معنای کارگروه بین المللی خودرو می‌باشد، یکی از استانداردهای مرتبط با کیفیت در صنعت خودروسازی است. استاندارد IATF 16949 به مشخصات فنی خودروها توجه داشته و به این ترتیب موجب ارتقای کیفیت خودروها توسط سیستم فنی آن ها می‌شود.

تا پیش از تدوین  IATF 16949 ، استاندارد اصلی در صنایع مرتبط با خودرو سازی استاندارد ISO TS16949 بود که پس از نگارش و ارائه IATF 16949 این استاندارد جایگزین ISO TS 16949  گردید.

هدف از بکارگیری استاندارد مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی، بهبود کیفیت و تاکید بر کاهش و یا پیشگیری از تولیدات دارای عیب و با ایمنی پایین و در نهایت کاهش خطا در زنجیره تولید خودرو است.

استاندارد IATF 16949 که یکی از مهمترین استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی محسوب می‌شود، شامل چند بخش اصلی به شرح زیر می‌باشد؛

  1. بخش دامنه فعالیت های سازمان
  2. بخش رهبری سازمان
  3. بخش برنامه ریزی
  4. بخش پشتیبانی
  5. بخش عملیات
  6. بخش ارزیابی عملکرد
  7. بخش بهبود

با این وجود استاندارد مذکور از همان بخش کلی که فعالیت های سیستم است شروع به نظارت کرده و در آخر با بهبود کیفیت محصولات موجب ارتقا کیفی و ایمنی آن ها و کاهش اشتباهات در تولید آن ها می‌شود.

بنابراین اگر جزء خودروسازانی هستید که قصد دریافت فقط یک گواهینامه جهت ارتقای کیفیت محصولات خود را دارید بهتر است استاندارد مدیریت کیفیت مخصوص صنایع خودروسازی را اخذ نمایید و از مزایای ویژه آن بهره‌مند شوید. هر چند که اخذ هر 4 گواهینامه قطعا مزایای بیشتری برای شما و کل مجموعه‌تان در پی خواهد داشت و فعالیت شما را از تمام ابعاد تحت پوشش قرار خواهد داد.

 ISO 9001/ سیستم مدیریت کیفیت

ایزو 9001 از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو است که امروزه صاحبین تمام صنایع گواهینامه آن را دریافت می‌کنند. این استاندارد بر مبحث مدیریت کیفیت منحصر بوده و به این ترتیب به یک صنعت یا سازمان اختصاص ندارد زیرا کیفیت مسئله‌ای همگانی است.

ایزو 9001 با استقرار یک سیستم مدیریت به صورت کلی از ابتدای خرید لوازم اولیه تا تولید محصول نهایی نظارت داشته و با همین روش کیفیت محصولات را ارتقا می‌دهد. این استاندارد همانطور که گفته شد در تمام صنایع کاربرد دارد. صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در نتیجه شما به عنوان صاحب صنعت خودروسازی قادر به اخذ این گواهینامه خواهید بود.

هرچند همانطور که در بخش قبل گفته شد، IATF 16949 به قدری جامع است که ضوابط مندرج در استاندارد ایزو 9001 را هم تحت پوشش قرار می‌دهد. اما با این وجود با اخذ گواهینامه ایزو 9001 می‌توان کیفیت محصولات تولیدی را بیش از پیش ارتقا داد، رضایت مصرف کننده را جلب کرد، هزینه های عملیاتی را کاهش داد و به طور کلی از مزایای آن در کنار مزایای سایر استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی بهره‌مند شد.

 

ISO 14001 / سیستم مدیریت محیط زیست

استاندارد ایزو 14001 نیز یکی دیگر از استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی محسوب می‌شود که تاثیرات زیست محیطی کسب و کار را به حداقل می‌رساند. این استاندارد نیز مانند ایزو 9001 برای بیشتر صنایع و کسب و کارها کاربرد داشته و صاحبین این کسب و کارها قادر به اخذ گواهینامه آن خواهند بود.

استاندارد ایزو 14001 علاوه بر این که موجب کاهش تاثیرات مخرب بر محیط زیست و بهبود عملکرد محیط زیست می‌شود، بر هزینه ها و سایر موارد صنعت و سازمان نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین هم برای کسب و کار شما و هم برای محیط زیست منفعت دارد.

با اخذ گواهینامه ایزو 14001 در کنار سایر استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی، به مصرف کنندگان اثبات خواهید کرد که فرآیند تولید محصول شما با خط مشی زیست محیطی منطبق است و هیچ اثر زیان باری برای آن ندارد.

ISO 45001 / ایمنی و بهداشت حرفه ای

با این که تولید محصول باکیفیت اهمیت ویژه ای در صنایع خودروسازی دارد، اما خودروساز در کنار آن می‌بایست محیط کاری سالم و ایمن فراهم نماید تا کارکنان، بازدید کنندگان و به طور کلی تمام افراد مرتبط در ایمنی کامل به فعالیت خود ادامه دهند.

استاندارد ایزو 45001 که از دیگر استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی به حساب می‌آید، کل سازمان را طوری کنترل می‌کند که عوامل آسیب‌زا از جمله بیماری، جراحات و مرگ از بین می‌روند یا این که به حداقل میزان کاهش می‌یابند.

درنتیجه مدیر کل سازمان با اخذ گواهینامه ایزو 45001 محیطی امن و سالم برای کارکنان خود فراهم خواهد آورد و به این وسیله موجب بهبود عملکرد و افزایش بازدهی افراد مذکور خواهد شد.

گواهینامه استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی معتبر را از ایزو سیستم بخواهید

با اخذ گواهینامه IATF 16949، ایزو 9001، ایزو 14001 و در نهایت ایزو 45001 هرآنچه یک صنعت خودروسازی جهت موفقیت و پیشرفت روز افزون نیاز دارد را گرد هم خواهید آورد. به شرطی که هر 4 گواهینامه مربوط به استانداردهای ایزو ویژه صنایع خودروسازی معتبر بوده و سازمان اخذ کننده آن ها در جهت پیاده سازی ضوابط مربوطه شما و کل سازمان را یاری کنند.

به همین دلیل ما جهت اخذ گواهینامه های ایزو ویژه صنایع خودروسازی، ایزوسیستم را به شما معرفی می‌کنیم. چراکه با ارائه مشاوره رایگان پیش از دریافت گواهینامه راهنماییتان می‌کند، در مدت زمانی کوتاه هر 4 گواهینامه مذکور را در سازمان شما پیاده سازی نموده و گواهی مذکور را برای شما اخذ می کند.

پس اگر صاحب صنعت خودروسازی یا صنایع مرتبط هستید به وب سایت ایزوسیستم به آدرس www.isosystem.org مراجعه فرمایید.

 

منبع : ایزوسیستم

https://isosystem.org

 

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا