Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

ایران خودرو از اطلاعات نهایی پارس ارتقاء یافته با نام سفارشی ELX پرده برداشت!

آبان ماه امسال بود که پایگاه خبری چرخان، برای اولین بار تصاویری از نسخه ارتقاء یافته پژو پارس را منتشر کرد. اما اکنون و در اواخر اسفندماه 1400، گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به معرفی نسخه ارتقاء یافته این خودرو با نام ELX سفارشی به نمایندگان خود نموده است.

اما قبل از معرفی این نسخه، بهتر است تا نگاهی به وضعیت پژو پارس بیاندازیم.

پارس، خودرویی که دیگر نمی‌توان در سال 2022 به آن ایمن گفت و بزرگترین بهانه برای خرید این محصول، قیمت بسیار کاذب آن در بازار آزاد نسبت به کارخانه است. همین قیمت کاذب، باعث شده تا پژو پارسی که در کارخانه، زیر 180 میلیون تومان قیمت دارد، هم اکنون با مدل 1401 در بازار آزاد قیمتی در حدود 350 میلیون تومان داشته باشد. نکته‌ای که وجود دارد، این است که نسخه دنده‌ای خودرو تارا که ایمنی و بروز بودن آن با پارس قابل مقایسه نیست، با قیمت 385 میلیون تومان، هم اکنون در بازار مشتری ندارد!

این مسائل به کنار؛ همه ایرانیان اعتقاد دارند که صنعت خودروی ما بسیار قدیمی بوده و درنهایت محصولات تولیدی این صنعت هم بسیار بی‌کیفیت است. اما همین مردم در ظاهر منتقد، در زمان اعلام شرایط فروش، به صورت جهادی اقدام به ثبت‌نام یکی از بی‌کیفیت ترین خودروهای تولیدی کشور یعنی پژو پارس می‌کنند. در عجبیم که ایران خودرو و سایپا محصولات نسبتا بروزتری هم تولید می‌کنند، اما پژو پارس همچنان پرثبت‌نام کننده ترین خودرو مانده است. در کنار این مسائل، زمانی که از همین سایت چرخان، خبری نسبت به پژو پارس منتشر میشود، دیگر نمی‌توان تعداد بازدیدکنندگان را وصف کرد!

همه این عوامل باعث شده تا در آن‌ور مرزها هم این خودرو مشهور شود. یکی از رسانه های کشورهای اروپایی، با سخره گرفتن تولید یک پژو قدیمی در ایران، میزان فروش آن را موفقیت آمیزتر از اکثر محصولات تولیدی پژو فرانسه دانست!

پس ای مردم؛ بدانید و آگاه باشید که فقط با انتقاد از یک رسانه و نهاد، کاری ساخته نیست. مهم عملکرد مردم است. اگر شما بجای خرید پژو پارسی که هم اکنون در بازار به حلبی مشهور شده و طراحی آن به چند دهه گذشته مربوط می‌شود، بروید خودروهای دیگری چون رانا پلاس و… را بخرید، قطعا ایران خودرو از پارس دست خواهد برداشت. متاسفانه باید گفت از ماست که برماست…

تحفه ای جدید به نام پارس سفارشی ELX…

اما پس از کمی درد دل، برویم سراغ اصل مطلب.

همان‌طور که گفته شد، ایران خودرو تصمیم گرفته تا نسخه‌های جدیدتری از پارس را با دو پیشرانه TU5 و XU7 پلاس و در 4 تیپ به مردم عرضه کند. متاسفانه باید گفت در زمانی که انتظار می‌رفت تولید این خودرو متوقف شود، ایران خودرو آنرا ارتقاء داده و مارو سورپرایز کرد!

این‌طور که گفته می‌شود قرار است پارس سفارشی ELX در نمای بیرونی، تنها با 6 تفاوت تولید شود. مشکی شدن پس زمینه چراغ های جلو، رینگ های آلومینیومی 15 اینچی، چراغ های عقب نیمه دودی، ترمزهای عقب دیسکی، شیشه های عقب دودی و نصب دوربین عقب! البته که انتظار می‌رود تا رینگ آلومینیومی 15 اینچی پنج پر دوگانه برروی تیپ TU5 سفارشی ELX نصب شده و سه تیپ دیگر با رینگ آلومینیومی 15 اینچی صلیبی تحویل گردد.

اما در داخل کابین، الحمد الله تغییرات بسیاری اتفاق افتاده و ما همچنان از عملکرد مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو در عجبیم! زیرا امکانات رفاهی پارس سفارشی ELX از تارا دنده ای بیشتر بوده و در تارا دنده ای حتی خبری از دوربین دنده عقب نیز خبری نیست.

اما بطور کلی در کابین پارس سفارشی ELX ، شاهد تغییر برخی إلمان ها و دکوراتیو داشبورد و رودری ها هستیم. پلاستیک‌های طرح چوب، بالاخره جای خود را به پلاستیک‌های کرومی دادند. هم‌چنین مولتی مدیا و مانیتور لمسی هم به این خودرو افزوده شده که اتفاقا قابلیت نمایش فشار باد تایرها بوسیله سنسورهای داخل تایرها را دارد. پس باید گفت که این تیپ از پارس مجهز به سیستم TPMS هم هست.

سفارشی ELX
سفارشی ELX

این‌طور که معلوم است، دکوراتیو فرمان هم تغییر کرده است. همچنین باتوجه به اعلام ایران خودرو، تنها در پارس تنها در نسخه TU5 سفارشی ELX سیستم کروز کنترل وجود دارد. دسته‌های راهنما و برف پاک کن هم تغییر کرده و هم اکنون باید گفت که پارس پلاس علاوه بر سنسور نور، دارای سنسور باران هم هست. هم‌چنین آمپر خودرو مذکور تغییر کرده و برخی جزئیات به نسبت جذاب، به آن افزوده شده است.

پس به طور کلی از امکانات جدید افزوده شده با پارس، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مالتی مدیا همراه با دوربین دید عقب
  • رینگ های آلومینیومی 15 اینچی
  • ترمزهای عقب دیسکی
  • سیستم کروز کنترل (تنها در نسخه TU5 سفارشی ELX)
  • قابلیت نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • جلو آمپر جدید
  • دسته راهنماهای جدید
  • سنسورهای نور و باران
  • صندلی های دو حرکته برقی جلو همراه با روکش پارچه ای طرح جدید
  • شیشه های عقب دودی
  • داشبورد با تریم جدید
  • چراغ های عقب نیمه دودی
  • و…

مشخصات کلی

همان‌طور که گفته شد، پارس سفارشی با دو پیشرانه TU5 و XU7 پلاس روی خط رفته و همچنان خبری از پیشرانه TU5 پلاس در این خودرو نیست. موتور TU5 پارس سفارشی، توانایی تولید 105 اسب بخار، قدرت و 142 نیوتن متر، گشتاور را دارد. از طرفی پیشرانه 8 سوپاپه XU7 پلاس هم توانایی تولید 97 اسب بخار، قدرت و 146 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر بوده که موتورهای مذکور به گیربکس 5 سرعته دستی BE4 متصل شده اند.

از امکانات مهم پارس سفارشی، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مولتی مدیا و مانیتور لمسی همراه با نویگیشن
  • دوربین دید عقب همراه با سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • صندلی های پارچه با طرح های جدید
  • تنظیم زوایای صندلی جلو به صورت دو حرکته برقی
  • سیستم کروز کنترل (تنها در نسخه TU5 سفارشی ELX)
  • دو ایربگ ایمنی
  • بالابرهای برقی شیشه هر چهار در
  • سنسورهای نور و باران
  • سیستم TPMS
  • کلیدهای کنترلی سیستم صوتی برروی فرمان؛ غربلیک فرمان به صورت چرمی
  • شیشه های دودی عقب
  • تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با نمایشگر
  • و…

لازم به ذکر بوده قیمت نهایی پارس TU5 سفارشی که تنها سه آپشن رینگ های آلومینیومی، ترمزهای دیسکی عقب و شیشه های عقب دودی را نسبتا به پارس TU5 دارد، حدود 188 میلیون و 600 هزار تومان بوده و تیپ فولتر که با نام TU5 سفارشی ELX شناخته می‌شود، حدود 210 میلیون و پانصد هزار تومان است. فعلا خبری از قیمت نسخه های مجهز به پیشرانه XU7 پلاس نیست.

تصاویر بروشور معرفی پارس سفارشی ELX

تصاویر نسخه XU7 پلاس سفارشی

تصاویر نسخه TU5 سفارشی ELX

10 دیدگاه
  1. علی فقط پارس می گوید

    دلم میخاد نویسنده اینو فقط یه بار بخونه ::۱:ظاهر-۲:باطن-۳:قیمت- ایران خودرو ماشین قشنگ تر از پارس نداره.بهترین موتورشم انداخته رو همینtu5.قیمتش ام از بقیه پایین تره بین رقیباش دنا و تارا و ۲۰۷.من خودم تارا داشتم گیربکسش مشکل داره بد دنده میخورد مخصوصا ۱.الان محبوبه اینارم بندازه روش دیگه چی میشههه

  2. علی می گوید

    متاسفانه از نطر ایمنی معمولا در تصادفات خانوادگی قربانی می گیرد.

  3. حمید می گوید

    بله دوست عزیز. ایرانخودرو بهتر از پژو کاغذی نداره که به دیار باقی بفرسته و همه رو منقرض کنه

  4. ناشناس می گوید

    هیچی نبوده هیچی هم نخواهد شد…

  5. genius می گوید

    کلا بنجل مونتاژکارای داخلی اصلا به این اعتقاد ندارن که موتور و گیربکس قلب یه ماشینه نه سنسور نوری که میشه با ۱ تومن تو هر اسپرت فروشی آزادی بست رو ماشین!!!!

  6. حسام می گوید

    اسم الیکس رو بد کردن پارس الیکس فقط قدمیش موتور زانتیا ۲۰۰۰یا۳۰۰۰بارنگ خرچنگی چراغ های عقب فابریک دودی صندلی خلبانی فابریک کیلومتر های قدیمش که نگم اصلا اسم الیکس رو بد کردن الیکس فقط قدیم این جدیداش مف نمیارزه این ماشینی که ساختن اول اسمش پارس پلاس بوده اگرم الیکس سفارش بدید باید همچین ماشینی رو ببینید حتی پشت ماشین نزدن PARSELXمن میگم اسم این ماشین رو خراب کردن ما روی الیکس تعصب داریم غیرت داریم رو این ماشین نیاین اینکار ها رو کنین

  7. ناشناس می گوید

    تعصبتو بزار تو کوزه آبشو بخور… با شما ها شدیم ۸۵ میلیون که صنعت خودرو سازیمون هنوز این ارابه رو تولید میکنه… شما بیا روی فرغون صندلی خلبانی و موتور زانتیا بزار…اسمشم بزار فرون پلاس

  8. ناشناس می گوید

    فقط چینی

  9. لات خیابان می گوید

    فقط فرانسوی ابله

  10. ناشناس می گوید

    تا احمق ها نباشند ، کلاش ها ثروتمند نمیشوند . لیاقت ملت کنونی ایران ، بیشتر از این نیست .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.