مکمل بنزین
رپورتاژ

چرا باید برای خرید بیمه بدنه، کارشناسی خودرو انجام دهیم؟

افزایش ناگهانی قیمت خودرو در سال 1401 باعث ایجاد تغییرات بسیار زیادی در بازار خرید و فروش این وسیله نقلیه مهم شده است. به دنبال افزایش قیمت، افراد تصمیم بر خرید خودروهای دست دوم گرفتند که خود عامل مهمی در شکل‌گیری کارشناسی خودرو به عنوان یک امر ضروری بود. خرید و فروش خودروهای کارکرده یکی از سخت‌ترین کارها است، همه می‌خواهند با گران‌ترین قیمت خودروی خود را بفروشند و از طرفی خریداران هم می‌خواهند با کمترین قیمت، بهترین خودرو را به پارکینگ خانه خود ببرند. اگر در این شرایط قرار گرفته‌اید، به طور قطع با پیچیدگی‌های آن غریبه نیستید. در چنین بازارهایی تا به خود بیاید با سوئیچ یک خودرو در مسیر منزل هستید. یک هفته آن خودرو بسیار خوب و مقبول است اما در هفته‌های آینده به یکباره با چالش‌های خودرو خریداری شده مواجه می‌شوید. از موتور گرفته تا بدنه مشکل دارد؛ مشکلاتی که در زمان معامله به شما گفته نشده است. آن زمان است که متوجه می‌شوید چه کلاه بزرگی سرتان رفته است. کارشناسی خودرو که بیشتر برای وسایل نقلیه موتوری دست دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، روشی برای ارزیابی کلی بدنه و موتور خودرو و در نهایت قیمت‌گذاری آن است چون میزان سلامت بدنه و فنی یا موتور خودرو به صورت مستقیم بر روی قیمت آن نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمانی که شما خودرویی را برای خرید انتخاب می‌کنید باید از لحاظ ظاهری و فنی توسط کارشناس خودرو بررسی و ارزیابی شود. با توجه به اینکه همه افراد اطلاعات فنی و تخصصی کافی در رابطه با موتور خودرو ندارند، بنابراین کارشناسی خودرو می‌تواند کمک بزرگی برای خرید یک خودروی سالم و بدون نقص فنی باشد.اما چالش اصلی اینجاست که کارشناسی خودرو را باید به چه کسانی بسپاریم و اینکه در کارشناسی خودرو معمولاً چه بخش‌هایی مورد ارزیابی قرار گرفته و چرا سلامت آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود؟ آیا بدون انجام کارشناسی خودرو می‌توان برای دریافت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو اقدام کرد؟

ضرورت انجام کارشناسی خودرو

هنگامی که شما خودرویی را خریداری می‌کنید، برای بررسی کامل آن نیاز به فردی دارید که خودروی شما را از نظر بدنه، فنی و موتور بررسی نماید. به این ترتیب، خیال شما بابت سلامت خودرو و امنیت آن راحت خواهد بود. اگر دنبال خرید خودروی دست دوم یا صفر هستید برای اطمینان از سلامت خودرویتان باید از کارشناسی تخصصی خودرو استفاده کنید.لطفا دقت فرمایید که این موضوع هیچ ارتباطی با معاینه فنی خودرو نداشته و راه و هدف جداگانه‌ای دارند.در معاینه‌ی فنی به ارزش واقعی خودرو پرداخته نمی‌شود. برای کارشناسی خودرو نیاز به فردی‌ست که تبحر ویژه‌ای در زمینه‌های موتور گیربکس، رنگ بدنه، جلوبندی و… داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع مهم در خرید و فروش ماشین، حتما راهنمای کارشناسی خودرو را بخوانید.

غیر از بدنه و مسائل فنی (مانند سلامت موتور)، عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی قیمت نهایی خودروی دست دوم تاثیرگذار هستند که یکی از آن‌ها مسافت طی شده است. در برخی موارد، فروشندگان خودروهای دست دوم با دستکاری کیلومتر شمار خودرو، تلاش می‌کنند تا میزان مسافت طی شده با خودرو را کمتر نشان دهند. در چنین شرایطی تنها کارشناسی خودرو به صورت اصولی و اساسی می‌تواند این موضوع را روشن کند. علاوه‌براین، بخش فنی خودرو که شامل سلامت موتور است، نیاز به دانش تخصصی دارد و در نتیجه تنها با استفاده از خدمات کارشناسی خودرو است که می‌توانید از سلامت موتور اطمینان حاصل کنید. البته باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که گاهی ارزیابی و بررسی بدنه خودرو نیز می‌تواند برای شخص خریدار کاری دشوار باشد، چرا که ممکن است در اثر یک تصادف خطرناک و سهمگین، یکی از قطعات اصلی بدنه به صورت کامل تعویض شده باشد. در چنین شرایطی شخص خریدار به راحتی نمی‌تواند متوجه این موضوع شده و در نتیجه در زمان خرید خودروی دست دوم متضرر خواهد شد.

 

با کارشناسی خودرو با خیال آسوده تری می توانید خودروی خود را خریداری کنید
با کارشناسی خودرو با خیال آسوده تری می توانید خودروی خود را خریداری کنید

بخش‌های مختلف کارشناسی خودرو توسط متخصص

کارشناسی خودرو به صورت کلی به دو دسته بدنه و فنی تقسیم می‌شود. در کارشناسی بدنه که بیشتر مختص وضعیت ظاهری بدنه خودرو است، کارشناس خودرو میزان زنگ زدگی، دفرم‌ شدگی، خوردگی در بخش‌های مختلف، میزان رنگ شدگی، تعویض قطعات بدنه و بسیاری موارد دیگر را به دقت بررسی خواهد کرد. توجه داشته باشید که ایمنی و استحکام اولیه خودرو در اثر تصادف و تغییر شکل بدنه کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه‌ این امر به صورت مستقیم روی قیمت نهایی خودروی دست دوم تاثیر خواهد گذاشت.

کارشناسی بدنه خودرو شامل سه بخش کارشناسی شاسی و ستون‌ها، کارشناسی رنگ شدگی بدنه و کارشناسی تعویض قطعات بدنه خواهد بود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کارشناسی شاسی و ستون‌های خودرو

شاسی یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بدنه خودرو است که معمولاً خریداران در زمان خرید خودرو توجه آنچنانی به آن نمی‌کنند. اما موضوع اینجاست که اگر آسیبی به شاسی خودرو وارد شده باشد، باید از خرید آن خودداری کنید. کارشناسی شاسی خودرو از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در نتیجه تنها توسط افراد متخصص قابل انجام خواهد بود.

بخش دیگری که در کارشناسی خودرو بررسی می‌شود ستون‌های خودرو هستند. ستون‌ها عامل اصلی تقویت ضعیف‌ترین قسمت بدنه خودرو نسبت به تنه یعنی سقف خواهند بود. با توجه به اینکه سر سرنشینان خودرو در راستای ستون قرار می‌گیرد و استحکام و سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، کارشناسی ستون‌ها امری تخصصی خواهد بود که نیازمند تجربه بوده و نباید توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شود.

کارشناسی رنگ شدگی بدنه و تعویض قطعات بدنه خودرو

در حال حاضر و با توجه به اینکه برخی از تعمیرکاران و صافکاران، تبحر بالایی در صافکاری و رنگ خودرو دارند، بنابراین یک فرد عادی نمی‌‌تواند به راحتی متوجه رنگ شدگی برخی از بخش‌های بدنه خودروی دست دوم شود. علاوه‌براین، در برخی موارد در یک تصادف، میزان خسارات وارده به حدی زیاد بوده که یک قطعه از بدنه به صورت کامل تعویض می‌شود. در چنین شرایطی باز هم یک فرد عادی قادر به تشخیص تعویض قطعات بدنه نخواهد بود. بنابراین کارشناسی ‌خودرو با دانش و تخصصی که دارد به راحتی متوجه میزان رنگ شدگی و تعویض قطعات بدنه خودرو خواهد شد. توجه داشته باشید که این دو عامل به صورت مستقیم روی قیمت خودروی دست دوم تاثیرگذار هستند، بنابراین از تخصص کارشناسی خودرو برای تعیین دقیق قیمت نهایی خودروی دست دوم استفاده کنید.

کارشناسی فنی موتور و گیربکس

اصلی‌ترین قطعه در خودرو، موتور است که به دلیل پیچیدگی از جمله سخت‌ترین بخش‌هایی است که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای بررسی موتور خودرو، شخص باید دانش فنی و تخصصی بالایی داشته باشد تا بتوانند از روی ظاهر موتور، نحوه عملکرد آن، میزان صدای تولید شده، میزان مصرف سوخت، میزان روغن سوزی و بسیاری از موارد دیگر، میزان سلامت موتور را ارزیابی کند. توجه داشته باشید که کوچک‌ترین مشکل در موتور می‌تواند در آینده هزینه‌های هنگفتی را به شما تحمیل کند. بنابراین لازم است تا خودروی مورد نظر شما به صورت اصولی و تخصصی ارزیابی و کارشناسی شود. اگر خودروی مورد نظر کوچک‌ترین مشکلی از لحاظ فنی داشت از خرید آن خودداری کنید.

 

لزوم کارشناسی خودرو و دریافت بیمه

با توجه به اینکه بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم بسیار داغ است، بنابراین کارشناسی خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. به علاوه  هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه‌گر بدون اینکه خودروی مورد نظر شما کارشناسی شده باشد، برای ارائه بیمه نامه اصلی، بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو اقدام نخواهند کرد. تعیین قیمت خودرو و ارزش آن در نرخ بیمه خودرو شامل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تاثیرگذار خواهد بود. زیرا باید بگوییم که مولفه های گوناگونی در محاسبه قیمت بیمه بدنه تاثیرگذار هستند:

  • مشخصات خودرو:عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنهانتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه همراه است.
  • تخفیف های بیمه بدنه:تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین شرط دریافت بیمه نامه برای خودروهای دست دوم، انجام کارشناسی خودرو است. پس از انجام کارشناسی خودرو می‌توانید از طریق سایت‌های کارگزاری آنلاین بیمه مانند بیمه دات کام برای استعلام، ارزیابی شرکت‌های مختلف بیمه‌گر و در نهایت خرید بیمه اقدام کنید. یکی از مزایای رقابتی سایت https://bimeh.com/  ، همکاری با شرکت‌های مختلف بیمه‌گر در سراسر ایران و استعلام قیمت به‌صورت آنلاین است. از طرفی زمانی‌که بیمه نامه را تهیه می‌کنید، به صورت رایگان برای شما ارسال شده و می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان نیز اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید هر نوع بیمه‌ خودرو ، قبل از عقد قرارداد با شرکت‌های مختلف بیمه‌گر، بیمه‌های ارائه شده در سایت bimeh.com را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و در نهایت برای خرید بیمه خودروی  اقدام کنید.هم چنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می توانید با کارشناسان بیمه از درگاه های ارتباطی زیر در ارتباط باشید:
نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶
کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

 

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا