مکمل بنزین
رپورتاژ

بررسی دلایل نوسانات دائمی قیمت خودرو داخلی

در سال‌های اخیر به علت صعودی شدن قیمت خودروهای داخلی، قدرت خرید خودرو، روزانه در حال کاهش است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل افزایش دائمی قیمت خودرو داخلی و همچنین برنامه دولت برای کنترل قیمت خودروهای داخلی ‌بپردایم. بنابراین با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو صفر داخلی

عوامل زیادی در روند افزایش قیمت خودرو داخلی صفر به صورت روزانه تأثیرگذارند. برای نمونه فاکتورهایی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • وجود نیروهای مازاد و اضافه در شرکت‌های تولیدکننده خودرو
  • زیان رسیدن به خودروساز مادر و شرکت‌های زیر مجموعه
  • تأمین مسائل مالی از منابع بانکی با نرخ سود بالا
  • شفاف نبودن فرآیند داخلی‌سازی خودروها
  • نوسانات نرخ ارز
  • افزایش و کاهش عرضه خودرو داخلی توسط خودروسازان به بازار
  • عوامل سیاسی یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو داخلی در ایران

وجود نیروهای اضافه در شرکت‌های تولیدکننده خودرو داخلی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو ایرانی وجود نیروی مازاد در شرکت‌های خودروسازی داخلی است. طبق گزارش‌ها در صنعت تولید خودرو داخلی، نسبت تولید خودرو در ایران به نیروی انسانی بسیار کمتر از خودروسازی در کشورهای دیگر بوده، به همین سبب موجب افزایش قیمت خودرو داخلی می‌شود.

زیان رسیدن به خودروساز مادر و شرکت‌های زیر مجموعه

دومین دلیل مهم در افزایش نرخ خودرو داخلی، زیان رسیدن به خودروساز مادر و شرکت‌های زیر مجموعه آن است. شرکت سازنده خودروی مادر، زیان خود را بین شرکت‌های زیرمجموعه پخش کرده و خود را در بازار خودرو بدون سود و زیان‌ده معرفی می‌کند. زیان‌ده بودن خودروساز مادر و شرکت‌های زیر مجموعه، تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت روز داخلی خودرو خواهند داشت.

تأمین مسائل مالی از منابع بانکی با نرخ سود بالا

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت ماشین ایرانی، تأمین مسائل مالی از منابع بانکی با بازپرداخت بالاست. همچنین تأخیر در بازپرداخت این تسهیلات بانکی، جریمه‌های سنگینی برای خودروسازان در ایران دارد که همین مسئله موجب افزایش قیمت خودرو داخلی می‌شود.

شفاف نبودن فرآیند داخلی‌سازی خودروها

شفاف نبودن فرآیند تولید داخلی خودروها از دیگر فاکتورهای افزایش قیمت خودرو داخلی محسوب می‌شود. با توجه به بررسی‌هایی که در این حوزه انجام شده، قیمت ارز ارتباط مستقیمی با افزایش و کاهش قیمت خودرهای داخلی دارد، بنابراین نشان‌دهنده این است که فرآیند داخلی‌سازی خودروهای ایرانی دقیق نبوده و برخلاف واقع اظهار می‌شود.

نوسانات نرخ ارز

امروزه افزایش و کاهش نرخ ارز در صنعت خودروسازی داخلی ایران تأثیر چشم‌گیری داشته و این نوسانات هر روزه موجب افزایش قیمت خودرو داخلی می‌شود.

بررسی قیمت خودروهای داخلی در سال جدید

قیمت خودرو داخلی در سال جدید

در سال جدید بازار خودرو به صورت رکودی بوده و خرید خودرو داخلی توسط اقشار مختلف جامعه روبه کاهش می‌رود، بنابراین تا هنگامی که بازار خودرو به ثبات نرسد و مبلغ مشخصی برای خرید خودرو نداشته باشد، خرید خودرو توسط مصرف‌کنندگان انجام نمی‌شود.

در سال 1401 خریداران خودروی داخلی منتظر نتیجه مذاکرات وین، کاهش نرخ ارز و در نهایت کاهش قیمت خودرو هستند. بنابراین یکی دیگر از فاکتورهای مهم در افزایش قیمت ماشین داخلی، عوامل سیاسی است. به همین سبب قیمت خودروی داخلی در سال 1401 به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست.

همچنین اگر واردات خودرو به ایران آزاد شود، تأثیر مثبتی بر بازار خرید و فروش خودرو در سال 1401 داشته و قیمت روز خودرو داخلی نیز متعادل خواهد شد. طبق گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو در اواخر اردیبهشت ‌ماه 1401 آزاد شده و تأثیر چشم‌گیری بر قیمت خودروها خواهد داشت. همچنین اگر واردات خودروی خارجی به کشور افزایش پیدا کند، با خروج ارز از کشور، صادرات خودرو نیز افزایش می‌یابد.

بنابراین با به توافق رسیدن مذاکرات وین، تحریم‌ها رفع و آزادسازی منابع مالی کشور در خارج انجام می‌شود و معاملات ایرانی‌ها با کشورهای دیگر به حالت عادی برمی‌گردد. در این صورت به بازار خودرو در ایران امیدوار شده و قیمت خودرو داخلی در سال 1401 کاهش یافته، اقشار مختلف جامعه به راحتی می‌توانند خودرو داخلی خریداری کنند.

برنامه دولت برای کنترل قیمت خودروهای داخلی

  • حذف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش قیمت خودرو
  • رفع شکاف عمیق قیمت خودرو از کارخانه تا بازار
  • جلوگیری از سود فوق‌العاده زیاد خودروسازها در جیب دلالان خودرو
  • رایزنی سازمان بورس با وزارت صنعت خودرو برای عرضه خودرو داخلی در بورس محصول

کلام آخر

بنا بر آنچه در مقاله بیان کردیم، عوامل زیادی در روند افزایش قیمت خودروهای داخلی به صورت روزانه تأثیرگذارند. فاکتورهایی نظیر نوسانات نرخ ارز، تصمیمات ناگهانی در بازار خودرو، افزایش و کاهش عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان خودرو داخلی به بازار و وجود نیروهای مازاد در شرکت‌های تولیدکننده خودرو و غیره بر افزایش قیمت خودروی داخلی مؤثر است.

بنابراین با افزایش قیمت ماشین ایرانی، میزان تقاضای مردم نسبت به خرید خودرو داخلی کم می‌شود. همچنین مواردی نظیر مدل خودرو داخلی، سال تولید ماشین، قابلیت و امکانات مختلف خودروهای داخلی در افزایش و کاهش قیمت خودروهای داخلی تأثیر چشم‌گیری داشته و نمی‌توان از این موارد در افزایش قیمت خودرو داخلی چشم‌پوشی کرد.

اما واردات خودرو می‌تواند روی قیمت خودروهای داخلی تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد و به کاهش هزینه‌های خرید خودرو داخلی کمک کند.

/https://khodro45.com/pricing/domestic-cars

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا