مکمل بنزین
گوناگونخبر

هایپرکار خیره‌کننده مرسدس One با پیشرانه فرمول یک معرفی شد

حدود پنج سال پس از معرفی کانسپت مرسدس AMG One حالا سرانجام می‌توانیم این هایپرکار جنجالی را در نسخه تولیدی ببینیم. این خودرو کاملاً به کانسپت خود وفادار مانده و در عین حل به وعده استفاده از پیشرانه خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک نیز عمل کرده است.

طراحی و آئرودینامیک فعال

نسخه تولیدی AMG One تقریباً مشابه نسخه کانسپت سال 2017 بوده و دریچه هوای روی سقف با باله مرکزی یکپارچه، پره‌های فعال روی گلگیر جلو، درهای پروانه‌ای که به سمت بالا باز می‌شوند و اسپویلر عقب فعال را حفظ کرده است. البته با نگاهی دقیق‌تر می‌توان متوجه برخی تغییرات جزئی نسبت به نسخه کانسپت مثل کاور متفاوت پیشرانه شد ولی بزرگ‌ترین تغییر ظاهری این خودرو رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده 10 پره جدید است که کاور فیبر کربنی آئرودینامیکی دارند. این رینگ‌ها به‌طور خاص برای One طراحی شده‌اند درحالی‌که نمونه‌های منیزیومی 9 پره هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

آئرودینامیک فعال One که به‌صورت هیدرولیکی کنترل می‌شود در سه حالت مختلف قابل تنظیم خواهد بود. حالت بزرگراه که بال عقب را جمع و پره‌های روی گلگیرهای جلو را می‌بندد، برای استفاده‌های عمومی طراحی شده درحالی‌که حالت پیست هردو مورد مذکور را باز کرده و ارتفاع خودرو را در جلو 37 میلی‌متر و در عقب 30 میلی‌متر کاهش می‌دهد. درنهایت، حالت Race DRS نیز داون‌فورس را 20 درصد کاهش می‌دهد تا خودرو بتواند به سرعت‌های بالاتری دست پیدا کند.

پیشرانه فرمول یک

قوای محرکه هیبریدی One از یک پیشرانه بنزینی و چهار موتور الکتریکی تشکیل شده است که مجموعاً 1049 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. پیشرانه 1.6 لیتری V6 با توربوشارژر برقی که از خودروی فرمول یک مرسدس گرفته شده است، چهار میل بادامک، ردلاین ۱۱ هزار rpm، تزریق مستقیم سوخت و سوپاپ‌های هوای فنری به‌تنهایی ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای چنین پیشرانه کم‌حجمی عدد فوق‌العاده‌ای است و همچنان با استانداردهای آلایندگی یورو ۶ هم مطابقت دارد.

از چهار موتور الکتریکی مذکور، دو موتور روی محور جلو نصب شده است که هرکدام در یکی از چرخ‌ها قرار دارند و مجموعاً ۳۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. موتور سوم با ۱۶۱ اسب بخار قدرت، روی میل‌لنگ پیشرانه بنزینی نصب شده و موتور چهارم هم که ۱۲۱ اسب بخار قدرت دارد، در توربوشارژر ادغام شده است. این موتورها مجموع خروجی سیستم را به 1049 اسب بخار می‌رسانند. به گفته AMG، این قوای محرکه V6 هیبریدی به‌طور قابل‌توجهی از یک موتور V8 تنفس طبیعی سریع‌تر بوده و به لطف توربوشارژر برقی، گشتاور بالایی را در دورهای پایین‌تر فراهم می‌کند.

محور عقب One از طریق یک گیربکس هفت سرعته AMT جدید که به‌طور اختصاصی برای این خودرو توسعه پیدا کرده است نیروی پیشرانه بنزینی را دریافت می‌کنند و چرخ‌های جلو هم فقط از موتورهای الکتریکی نیرو می‌گیرند. سامانه چهارچرخ محرک کاملاً متغیر AMG 4Matic+ نیز بهترین کشش ممکن را فراهم می‌کند. برای تغذیه موتورهای الکتریکی یک پکیج باطری 8.4 کیلووات ساعتی با سیستم خنک‌کننده مستقیم در نظر گرفته شده است که امکان پیمودن تا 18 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. موتورهای الکتریکی جلو از قابلیت بازیابی انرژی تا 80 درصد برخوردار هستند و در هنگام کاهش سرعت، باطری‌ها را شارژ می‌کنند.

آماده برای حمله به پیست

AMG One روی شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخته شده و در سیستم تعلیق آن‌هم آلومینیوم زیادی به کار رفته است. رینگ‌های سبک‌وزن این خودرو با لاستیک‌های اختصاصی میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 R پوشیده شده‌اند که در جلو 285 و در عقب 335 هستند. وظیفه متوقف کردن خودرو نیز بر عهده سیستم ترمز سرامیکی فیبر کربنی سبک‌وزن AMG با دیسک‌های 398 میلی‌متری و کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های 380 میلی‌متری با کالیپرهای چهار پیستونه در عقب است.

به لطف تمام این ویژگی‌ها، هایپرکار قدرتمند AMG One ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای دستیابی به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت هم به 7 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت درحالی‌که حداکثر سرعت آن 352 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. برای مطابقت پیشرانه فرمول یک با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه یورو 6، مرسدس این خودرو را به چهار مبدل کاتالیزوری فلزی، دو مبدل کاتالیزوری سرامیکی، دو فیلتر ذرات بنزین و یک منبع اگزوز تیتانیومی مجهز کرده است.

داخل

در داخل One شاهد دو صندلی مسابقه‌ای که از روی کنسول مرکزی باهم ادغام شده‌اند و صرفاً پشتی آن‌ها در دو حالت قابل تنظیم است. البته پدال‌ها و زیر پایی سرنشین جلو به‌صورت دستی قابل تنظیم هستند تا هرکس بتواند موقعیت رانندگی مناسب خود را داشته باشد. مقابل راننده هم یک غربیلک فرمان مربعی به سبک خودروهای فرمول یک با چراغ‌های تعویض دنده قرار گرفته است. تجهیزات این هایپرکار نیز شامل دو پورت USB، دو نمایشگر 10 اینچی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و آینه دید عقب دیجیتالی خواهد بود. کابین خودرو هم کاملاً با فیبر کربن و چرم ناپا پوشیده شده است.

از مرسدس AMG One فقط 275 دستگاه ساخته می‌شود که قبلاً همه آن‌ها با قیمت 2.7 میلیون دلار فروخته شده‌اند. این شاهکار آلمانی اواخر ماه جاری در جشنواره سرعت گودوود در بریتانیا برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا