مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

نگاهی به موسسه Euro NCAP؛ غول تست تصادف در دنیا!

قطعا ایمنی یک وسیله نقلیه یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های خرید یک خودرو است که می‌تواند زمینه ساز اعتماد به یک برند و دستیابی آن برند به یک فروش و اقبال خوب باشد و حتی گاهی اوقات شکست یک خودرو در آزمایش تصادف باعث عدم اقبال عمومی نسبت به آن محصول شود.

در این نوشتار سعی داریم تا شما را با موسسه یورو ان کپ آشنا کرده و نکاتی جالب درباره این موسسه بیان کنیم.

EuroNCAP

نام این موسسه مخفف European new car assessment program (برنامه تست خودروهای جدید اروپایی) است که به اختصار Euro NCAP نامیده میشود. این نهاد یک موسسه مردم نهاد است که در سال ۱۹۹۶ درشهرلوون بلژیک تاسیس شد و در سال ۱۹۹۷ اولین تست تصادف در آن انجام شد. نتایج این موسسه مورد قبول تمام کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی قرار گرفته و در تمام جهان این موسسه از اعتبار بالایی برخوردار است.

خودروهای مورد تست در این موسسه از کجا تهیه می‌شوند؟

خودروها غالبا از دوراه تهیه می‌شوند که در روش اول اگر خودرو در سیستم فروش خودروساز موجود باشد، موسسه به شیوه یک خریدار عادی اقدام به خرید خودروها توسط افرادی ناشناس از نمایندگی‌های فروش خودروساز می‌کند و به محض رسیدن خودروها به موسسه، شماره VIN خودروها به خودروساز اعلام شده و درخواست تایید خودروها به خودروسازداده می‌شود.

ممکن است خودروساز درخواست نصب قطعه ایی ایمنی را به دلیل تغییر استانداردهای ایمنی بدهد که پس از بررسی موسسه و اطمینان حاصل کردن از این موضوع، این اجازه به خودروساز داده می‌شود. مشروط برآن که در هنگام انتشار نتیجه خودروهایی که به فروش می‌رسند قطعه فرضی را داشته باشند.

اماشیوه دوم مختص خودروهایی هست که هنوز در سیستم فروش خودروساز وجود ندارند.

دراین شیوه پس ازدرخواست شرکت سازنده ازموسسه، کارشناسان موسسه به طور سرزده و تصادفی به کارخانه خودروساز اعزام شده و از تولیدات اولیه خودروساز و طبق لیست ارائه شده برمبنای شماره VIN خودروها اقدام به انتخاب خودرو می‌‌کنند.

پس از انتخاب، خودروها به آزمایشگاه موسسه برده می‌شوند. به محض رسیدن خودروها به آزمایشگاه موسسه برای اطمینان حاصل کردن از این که خودروها به تجهیزات استاندارد مجهز هستند، مورد بازرسی قرار می‌گیرند. خودروها اگر در این مرحله تائید شوند مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. درغیر این صورت خودرو اگر در بازرسی‌های اولیه مردود شوند مورد تست تصادف قرار نخواهند گرفت وبه موجب قانون اتحادیه اروپا مجاز به فروش به مصرف کننده نخواهند بود و نتیجه به خودروساز اعلام خواهد شد.

اگر در قبل، حین یا بعد از آزمایش شواهدی یافت شوند که وضعیت تولید خودرو را تحت تاثیر قرار دهند نتیجه آزمایش به طور خودکار نامعتبر شناخته می‌شود و تحقیقات بعدی آغاز می‌شوند.

چه خودروهایی دراین موسسه تست می‌شوند؟

به طور کلی هر خودرویی که نامزد تست باشند مورد تست تصادف قرار خواهند گرفت. اما سیاست موسسه به طور کلی آزمایش کردن خودروهای پرفروش است.

درمواقعی که خودروساز درخواست تست تصادف را داشته باشد و در صورتی که خودرویی برای تست تصادف نامزد شود از سازنده اطلاعاتی درباره پرفروش‌ترین نمونه خودرو و تجهیزات نصب شده در سرتاسر اروپا خواسته می‌شود. خودروی مورد نظر باید دارای سطح مطلوبی از تجهیزات ایمنی باشد که با معیار‌های موسسه تطابق داشته باشد.

موسسه در مواردی خاص اجازه نصب تجهیزات اضافه را بر روی خودرو را می‌دهد مشروط بر آن که در مدت زمانی معین برروی خودرو نصب شده باشد و تعداد زیادی ازخودرو با قطعه مذکور فروخته شده باشد. از سال ۲۰۱۶ خودروهای مورد تست موسسه دارای رتبه بندی اولیه شدند که به موجب این رتبه بندی خودروهایی که مورد تست تصادف قرار می‌گیرند باید از سطح استانداردی از تجهیزات ایمنی برخوردار باشد.

اگرخودرویی با سطح تجهیزات ایمنی استاندارد تست شود و نمونه ایی فول آپشن از خودروی مذکر که دارای آپشن‌های ایمنی اضافه است تست شود؛ دونتیجه از تست تصادف خودرو منتشر می‌شود و در نتیجه نمونه فول آپشن عبارت safety pack درج می‌شود.

تست تصادف دراین موسسه ازچه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی نتایجی که توسط این موسسه منتشر می شوند به ۴ بخش تقسیم شده اند که عبارت اند از:

۱)راننده

۲)عابر پیاده

۳)سرنشین خردسال یا ایمنی کودک

۴)ایمنی فعال خودرو یا دستیار های ایمنی

در این موسسه خودرو از زوایایی مختلف مورد آزمایش تست تصادف قرار می‌گیرد و همچنین سیستم ترمز اضطراری خودروبه طور ویژه‌ایی ودر چند بخش مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تمام خودروها باید آزمایش ایمنی عابر پیاده را نیز پاس نمایند. کیسه‌های هوا و سیستم‌های پیشگیری از تصادف به نیز به طور کامل مورد تست قرار خواهند گرفت.

نحوه امتیاز دهی در این موسسه به شرح زیر است:

غالب آزمایش های این مرکز با سرعت ۳۲ تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود. (البته به جز آزمایش اثر شلاقی که با سرعتی در محدوده ۱۶تا ۲۴کیلومتر بر ساعت تست می‌شود)

امتیازاتی که دراین موسسه پس از فرآیند تست تصادف داده می‌شود در محدوده صفر ستاره ایمنی تا پنج ستاره ایمنی است که عبارت اند از:

صفر ستاره ایمنی:

خودرویی است که در آزمایشگاه صلاحیت آن تایید شده اما در آزمایش تصادف عملکرد بسیارضعیفی از خود نشان داده است هر چند خودرو سازمی‌تواند این خودرو را بفروشد، اماخودرو فاقد فناوری‌های به روز ایمنی است.

یک ستاره ایمنی:

خودرویی است که ایمنی کمی داشته و در تجهیز سیستم‌های ایمنی نیز ضعیف بوده است.

دو ستاره ایمنی:

خودرویی است که در تصادف و حفاظت ازسرنشیان به طورجزئی عمل کرده اما فاقد هر نوع سیستم ایمنی است.

سه ستاره ایمنی:

خودرویی است که حداقل حفاظت را از سرنشینان داشته، اما در بحث سیستم‌های پیشگیری از تصادف به آخرین فناوری‌ها مجهز نیست.

چهار ستاره ایمنی:

عملکرد کلی خوب درحفاظت از تصادف و به خوبی مجهز به فناوری جامع و قوی جلوگیری از تصادف است. فناوری‌های اضافی جلوگیری از تصادف ممکن است وجود داشته باشد

پنج ستاره ایمنی:

به طورکلی دارای عملکرد عالی درحفاظت در تصادف را داشته و مجهز به فناوری‌های جامع وقوی جلوگیری از تصادف است

پس‌از فرآیند تست تصادف موسسه نتیجه تست تصادف را بر روی وب سایت خود منتشر کرده و نتیجه تست تصادف دردسترس تمام عموم قرار می‌گیرد.

موسسه حتی شماره VINو تیپ خودرو‌ها را بر روی وب سایت خود منتشر می‌کند. این موسسه به هیچ عنوان به سیاست محرمانگی اطلاعات پایبند نیست و به دلیل مردم نهاد بودن تمام نتایج را منتشر می‌کند.

بدین ترتیب با انتشارنتیجه فرآیند تست تصادف رسما به اتمام می‌رسد. پروتوکل‌های این موسسه مدام در حال تغییر بوده و اگر به طور مثال خودرویی درسال ۲۰۱۶ در آزمایش این مرکز موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شده باشد اگر دوباره مورد بررسی قرار بگیرد با معیارهای ایمنی امروزی این موسسه قطعا موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی نخواهد شد.

درنوشتار بعدی شما را به طورکامل با انواع آزمایش‌های ایمنی این موسسه آشنا خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا