مکمل بنزین
رپورتاژ

با انواع تیبا موجود در بازار آشنا شوید

همزمان با توقف تولید پراید، شرکت خودروسازی سایپا اولین خودرو ملی خود را با نام تیبا  TIBA(آهو) تولید و روانه بازار کرد. تیبا ترکیبی از خودرو‌های پراید، ریو و رنو ال۹۰ است که در تیپ های مختلف و با مشخصات فنی و ظاهری متفاوت از جمله : تیبا SX، تیبا EX، تیبا SL  و تیبا SX گازسوز تولید شد. خودرو تیبا توانست در مدت زمان کوتاهی به خوروی محبوب و پر طرفداری تبدیل شود؛ از دلایل این محبوبیت میتوان به استهالک پایین، فراوانی قطعات و پایین بودن قیمت تیبا اشاره کرد.

معرفی خودرو تیبا

طراحی و ساخت این خودرو از سال ۱۳۸۷ با نام مینیاتور آغاز شد و به دلیل اینکه اولین تولید ملی شرکت سایپا به حساب می‌آمد نیاز بود تا نام ایرانی برای آن در نظر گرفته شود. از این رو تیبا به معنای آهو برای آن انتخاب شد. هر چند این خودرو دارای ضعف‌ها و معایبی است اما توانسته در مدت زمان کمی با قیمت مناسب و برتری‌هایی که نسبت به پراید دارد، جای خود را در بازار ایران پیدا کند.

خودرو تیبا اولین محصول کمپانی سایپا است که بر روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ ساخته شده و پایه‌گذاری برای تولید خودرو‌های دیگر مانند ساینا و کوییک شده است. انواع مدل تیبا با مشخصات فنی و ظاهری ویژه خود مانند تیبا صندوق‌دار، تیبا هاچ بک (تیبا۲)، تیبا پلاس و… ساخته و به بازار عرضه می‌شود.

مشخصات فنی تیبا

انواع ماشین تیبا با موتور ۴ سیلندری، ۸ سوپاپ و ۵/۱ لیتری تولید می‌گردد. با توجه به اینکه تیبا جایگزین پراید شده است، موتور استفاده شده در آن موتور پراید تقویت شده توسط شرکت FEV آلمان است. کاری که این شرکت آلمانی کرده است در واقع با افزایش حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ و حجم ۵/۱ لیتری با ۸۷ اسب بخار قدرت را برای استفاده در خودرو تیبا تولید کرده است. به همین دلیل این محصول ملی شرکت سایپا از پراید، کشش و قدرت بیشتری دارد.

طراحی داخلی و بدنه تیبا

طراحی بدنه یکنواخت و هماهنگ تیبا توسط یک شرکت ایتالیایی به نام ایتال انجام شده است. می‌توان گفت هر چند طراحی آن قابل قیاس با خودرو‌های روز دنیا نیست اما می‌توان گفت در بین خودرو‌های هم رده خود از طراحی خوبی برخوردار است. استفاده از چراغ‌های شبه مثلثی جلو، جلو پنجره کوچک، وجود منحنی جانبی و سپر‌های یکپارچه در طراحی بدنه آن نمایان است.

تمامی اجزای داخلی و داشبورد تیبا با پلاستیک خشک ساخته شده که می‌تواند یکی از معایب آن به حساب آید. در حلت کلی ترکیب دو رنگ مشکی و طوسی در کنار هم برای طراحی داخلی و فضای داشبورد می‌تواند چشم نوازتر از خودرو پراید باشد.

استفاده از رو دری‌های از جنس پارچه که موجب شده تا فضای کابین زیباتر دیده شود. طراحی متفاوت در صفحه آمپر و غربیلک فرمان خوش فرم از دیگر تفاوت‌های طراحی داخلی آن محصول با خودرو پراید است.

انواع مدل خودرو تیبا

شرکت سایپا، خودرو تیبا را در دو نوع هاچ بک و صندوق‌دار به بازار با نام‌های تیبا ۱ و تیبا ۲ عرضه کرده است. انواع تیپ موجود از این دو نوع خودرو تیبا موجود در بازار EX، LX، SL و SX است که همگی در مشخصات فنی با یکدیگر وجه اشتراک داشته و تنها تفاوت آن‌ها، امکانات رفاهی استفاده شده در ساخت اتومبیل است.

ماشین تیبا ۱ که در حال حاضر با تیپ EX پلاس در بازار موجود است، یکی از بهترین مدل‌های تیبا است. امکانات ویژه و فول آپشن بودن آن موجب شده تا نسبت به سایر انواع خودرو تیبا متمایز شود. امکاناتی مانند شیشه‌های بالابر برقی عقب و رینگ‌های آلومینیومی.

خودرو تیبا ۲ در دو تیپ EX و SX به بازار عرضه می‌شود با این تفاوت که در تیپ EX این محصول رینگ‌های آلومینیومی، بالابر‌های برقی شیشه‌های عقب و هم چنین امکان تنظیم برقی آینه‌های جانبی به عنوان امکانات ویژه آن خودنمایی می‌کنند.

معرفی تیبا ۱ (صندوق‌دار)

با ورود خودرو تیبا ۱ (صندوق‌دار) به بازار خرید و فروش خودرو، با توجه به قیمت مناسب و طراحی ظاهری متفاوتی که نسبت به پراید داشت توانست در مدت زمان کمی جایگزین خوبی برای این خودرو شود. هر چند طراحی داخلی آن با توجه به تغییراتی که داده شده است هنوز هم چنگی به دل نمی‌زند اما توانسته بهتر از پراید نظر خریداران را به سمت خود جذب نماید.

پیشرانه تیبا یک و نیم لیتری ۴ سیلندر است که با توانایی ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۹۲۸ می‌تواند ماشین را به حرکت درآورد. گیربکس استفاده شده در تیبا صندوق‌دار ۵ سرعته دستی است. سوخت آن به صورت انژکتوری و فرمان هیدرولیک آن به شما کمک می‌کند تا با کمترین اشاره آن را به راحتی بچرخانید.

از دیگر امکانات این محصول شرکت خودروسازی سایپا می‌توان به موارد زیر اشاراه کرد:

  • وجود دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم ضد سرقت
  • سیستم تهویه مطبوع هوا
  • چراغ خطر سوم
  • چراغ‌های مه شکن عقب و جلو
  • وجود سیستم ترمز ABS
  • شیشه بالابر برقی
  • سیستم هشدار عیب‌یابی موتور

معرفی تیبا۲ (هاچ بک)

یکی از محبوب‌ترین خودرو‌هایی که می‌توان گفت طراحی اسپرت آن موجب می‌شود تا بیشتر جوان‌ها به سمت آن جذب شوند، تیبا ۲ یا هاچ بک است. پس از تولید موفق تیبا صندوق‌دار توسط سایپا این کمپانی توانست خودرو تیبا هاچ بک را با حذف صندوق عقب تولید نماید.

در ساخت و طراحی ماشین تیبا ۲ هر چند صندوق عقب حذف شده اما امکانات دیگری به خودرو اضافه شده است که موجب می‌شود نسبت به مدل‌های قبلی فروش بیشتری داشته باشد. استفاده از لاستیک‌های باریک‌تر که باعث می‌شود فرمان‌پذیری ماشین در پیچ‌ها بهتر باشد از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان نقطه مثبت این خودرو نام برد.

از جمله مزایای خودرو تیبا ۲، کوچک بودن آن است که باعث می‌شود در مکان‌های شلوغ به راحتی رانندگی کنید. هم چنین استهلاک پایین آن موجب می‌شود تا بعد از گذراندن مسافت ۱۵۰۰ تا ۶۳۰۰ برای سرویس دهی به تعمیرگاه مراجعه کنید.

محصولات جدید تیبا

شرکت سایپا در ادامه روند تولیدات ملی خود موفق شد تا خودرو تیبا EX پلاس یا همان تیبا صندوق‌دار آپشنال را در سال ۱۳۹۹ به عنوان محصول جدید سایپا معرفی و تولید آن را آغاز کند. ایجاد تغییرات ظاهری گسترده و استفاده از امکانات و تجهیزات بهتر موجب شد تا بار دیگر خریداران به سمت محصولات این شرکت خودروسازی روی آورند.

یکی دیگر از محصولات جدید این کمپانی با نام تیبا ۲ پلاس است که دارای امکاناتی از جمله باربند سنسور عقب، آینه‌های جانبی جدید، روکش چرم صندلی‌ها، دوربین عقب، ‌مانیتور لمسی، شیشه دودی عقب، مولتی مدیا و… است.

قیمت تیبا

با توجه به نوسانات موجود در بازار‌های جهانی مانند ارز و طلا و هم چنین تورم موجود در کشور، قیمت تیبا دستخوش تغییرات بسیاری شده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت car.ir از قیمت روز تیبا اطلاعات کافی را به دست‌آورید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا