مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

۸ خودروی کپی چینی، که خشم خودروسازان بزرگ را بر‌انگیخت!

با رشد اقتصادی چند دهه اخیر چین، این کشور محصولات زیادی را تولید و به بازار جهان عرضه کرده است. مشخصه بارز اکثر این تولیدات، قیمت مناسب آن‌هاست و به‌همین دلیل هم توانسته‌اند مخاطبان خاصی را به‌خصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته، برای خود دست‌و‌پا کنند.

اما همه‌چیز در این کشور، اصطلاحا گل‌و‌بلبل نیست. برخی از کارخانجات این کشور، به‌دلیل رعایت نکردن و یا ناقص رعایت کردن حق کپی‌رایت و عدم احترام به حق مالکیت معنوی، در دنیا شناخته شده‌اند. این قضیه، در صنعت خودرو‌سازی، برجسته‌تر شده است و منجر به تولید خودروهای کپی شده که ارزش برجسته کردن و بیشتر شناخته‌شدن را دارد.

اما بگذارید به خودروهایی نام ببریم که در نهایت کپی کاری در کشور چین تولید شده اند:

۱-گریت‌وال ORA Punk Cat

 گریت‌وال در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان یک تولید‌کننده خودرو با مالکیت خصوصی که دفتر آن در بائودینگ قرار دارد تاسیس شد. این شرکت در‌حال‌حاضر، هشتمین تولید کننده بزرگ خودرو در چین است و ORA زیر‌مجموعه خودروهای الکتریکی آن است. این‌که این شرکت، فکر نمی‌کرده است با تولید خودرویی که در تصویر می‌بینید از طرف فولکس‌واگن واکنشی نشان داده نشود کمی دور از ذهن است مگر این‌که انتظار داشت تولید یک خودروی برقی با شباهت زیاد به بیتل کلاسیک قدیمی، برای فولکس اهمیتی نداشته باشد.

۲-Hengtian L4600

تویوتا لند‌کروز یک خودروی با کیفیت و گران‌قیمت است. خودروی Hengtian L4600 ممکن است از نظر ظاهری، شباهت زیادی به لند‌کروز داشته باشد، اما این خودرو یک کپی ارزان‌قیمت‌تر از لند‌کروز است. جالب‌ این‌ جاست که Hengtian L4600 دارای طراحی داخلی لوکس و با روکشی چرم است که حتی از نمونه اصلی نیز، داخلی بزرگ‌تر دارد. همچنین این محصول،‌ در زیر کاپوت خود از یک موتور ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری بهره می‌برد. اما اگر خریداران این خودرو صرفا از روی ظاهر، به‌خرید آن بپردازند از لحاظ مشخصات فنی و در مقایسه با لندکروز نا امید خواهند شد و چیزی بیشتر از نمای ظاهری، نصیبشان نخواهد شد.

 

۳-Hunkt Canticie

از آوریل ۲۰۲۰ بود که شهروندان چینی می‌توانستند یک کپی از رنجروور را خریداری کنند. قسمت جالب ماجرا، عرضه این خودرو با امضا‌ و نشان‌های منحصر‌به‌فرد رنجروور بود. طراحان این خودرو سعی کرده‌اند کمی در نمای پشتی تغییراتی را اعمال کنند شاید به امید این‌که نمای  Hunkt Canticie به‌حدی از رنجروور دور شود که لندروور از آن‌ها شکایت نکند. اما باید گفت که در نمای داخلی، شرایط کاملا متفاوت است و طراحی جذاب، فرمان‌سه‌پره، تو‌دوزی و نمایشگرهای ال‌سی‌دی، باعث جلوه زیبایی شده است.

۴-Beijing BJ80

Beijing BJ80 کپی مرسدس‌بنز معروف G-Wagen است، البته یک کپی دوست‌داشتنی. مرسدس‌بنز کلاس G اخیرا با بک مجموعه ابزار دیجیتال، یک سیستم اطلاعات سرگرمی صفحه‌لمسی بزرگ و ناوبری ماهواره‌ای به‌روز‌رسانی شده است. مرسدس‌بنز با یک موتور ۶ سیلندر توربو در ایالات‌متحده با قیمتی حدود ۵۰۰۰۰ دلار عرضه می‌شود. اما این کپی چینی، با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر و البته مشخصات فنی متفاوت، به‌دست خریداران می‌رسد.

۵- Beijing Auto BJ80 SUV

مرسدس‌بنز G AMG 6*6 یک خودروی گران‌قیمت بود که با موتور ۸ سیلندر توئین‌توربو توان تولید ۵۳۶ اسب‌بخار قدرت را داشت. اما شاسی‌بلند چینی BJ80 دارای یک موتور ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر توربو شارژ ارزان‌قیمت‌تر است که شرکت سایک، امتیاز آن‌را در سال ۲۰۰۹ از جنرال‌موتورز خرید. در‌هر‌صورت، به‌نظر می‌آید بیجینگ‌موتور در کپی این خودرو، مسیر درستی را انتخاب کرده است و یک کپی کاملا زیبا و تقریبا بی‌نقص از آب در‌آمده است.

 

۶- Songsan Dolphin

زمانی‌که شرکت Songsan خودروی دلفین خود را در نمایشگاه خودروی چین در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد خریداران آمریکایی، مجبور بودند نسخه اصلی این خودرو( کوروت C1) را با قیمتی در حدود ۱۶۰۰۰۰ دلار خریداری کنند. البته از زمان رونمائی این خودرو در چین،‌ تا کنون خبری از آن نشده است و این احتمال وجود دارد که شورلت، در‌زمینه مسايل حقوقی، دست به اقداماتی زده باشد. زیرا چه‌کسی حاضر نیست که نمادی‌ترین کوروت را با موتور هیبریدی و قیمت بسیار مناسب‌تر،‌نداشته باشد؟

۷-Huansu C60

اگر خیلی‌ها به‌دلیل قیمت بالا نمی‌توانند خودروهایی چون لامبورگینی اوروس یا پورشه کاین را بخرند و مسايلی چون راحتی، عملکرد یا ایمنی، برای آن‌ها اهمیتی ندارد می‌توانند به Huansu C60 فکر کنند. این‌که می‌گوییم اوروس یا کاین، به‌ این دلیل است که طراحان، نتوانسته‌اند تصمیم بگیرند که کدام خودرو را کپی کنند بنابراین، المان‌هایی از هر دو خودرو را در‌نظر گرفته‌اند تا قیمت نهایی نهایی این محصول، حدود ۱۵۰۰۰ دلار تعیین شود. این کپی چینی به‌جای یک موتور ۸ سیلندر توئین‌توربو از یک موتور ۲ لیتری توربو استفاده کرده است که اسب‌بخار و گشتاور به‌مراتب، کمتری را تولید می‌کند.

۸-Zotye SR8

کاملا مشخص است که این محصول زوتی به‌چه میزان تحت تاثیر پورشه‌ماکان قرار دارد به‌طوری‌که شاید برای بسیاری از افراد عادی داخل خیابان، این خودرو از ماکان اصلی، قابل تشخیص نباشد. بر‌خلاف ماکان، SR8 در‌مدل پایه با دنده دستی، عرضه می‌شود. همچنین بر‌خلاف ماکان، مدل پایه این کپی چینی با موتور ۲ لیتری توربو به‌فروش می‌رسد که توان تولید ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت را دارد. همچنین برای این محصول زوتی، گزینه‌های دو لیتری توربوی ۲۵۲ اسب‌بخاری، یا ۳ لیتری و ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر، یا ۳ لیتری ۶ سیلندر توربو دیزل،‌در‌دسترس خواهد بود. Zotye  SR8 برای کسانی که در چین زندگی می‌کنند و توان خرید نسخه اصلی پورشه‌ماکان را ندارند گزینه خوبی خواهد بود.

 

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. باعرض سلام به همه عزیزان این شرکت لطفاً قیمت دقیق پهنه جزیاث ماشین ها را اعلام کنید

  2. این از فنآوری عظیم و تکنولوژی فارغ العاده چین است که هر خودرو یا هر گوشی های هوشمند یا غیره را ظرف کمتر از ۶ ماه مهندسی معکوس کند با تیراژ حداقل ۱۰۰۰۰۰ دستگاهی وارد بازار کند با قیمت دقیقآ یک نهم محصول اصلی کل کشورهای اتحادیه ی اروپا تکنولوژی های جدیدشان را روی هم بگذارند باز هم نمیتوانند به سرعت چین و با شباهت بالای ۹۲ درصد به محصول اصلی و قیمت یک نهم وارد بازار جهانی کنند آنهم در کمتر از شش ماه یک نمونه منحصر به فرد کپی اف ۳۵ آمریکایی که با اینکه در کل کشور چین یک اف۳۵ وجود ندارد جت نسل ۶ ساخته است که به مراطب از اف ۳۵ کارایی بالاتری دارد و خیلی از کشورهای جهان از الآن پیش خریدهای بالای ۳۰۰ فروند کرده اند نمونش اینترنت ۵ جی را چینی ها به جهانیان عرضه کردند الآن در چین فایو جی پلاس دارند استفاده می‌کنند و به زودی ۶ جی هم تا اواخر ۲۰۲۳ به بازار می آید به دست چینی ها و ما هنوز اندر خم یه زباله دونی هم نیستیم

    1. کپی کاری اسمش پیشرفت نیست گند زدن به تلاش و نو آوری شرکت‌های بزرگه

    2. دوست عزیز شما یا تعریف تکنولوژی رو نمیدونی یا تعریف عظیم ( صرف نظر از خارق العاده که نوشتی فارغ العاده ! اینم احتمالا پیرو نادانسته های قبلیه )

      اول اینکه تکنولوژی چیزی نیست که با کپی کاری و مهندسی معکوس قابل دستیابی باشه … تکنولوژی های مادر و گلوگاهی با اونی که شما به شکل ظاهر و چراغ و بدنه و امثالهم میبینی زمین تا زیر زمین تفاوت داره .

      دوم وقتی تعریف تکنولوژی زمینی مثل اتوموبیل رو ندارید ( شامل شاسی و موتور و خطوط انتقال قدرت یا تجمیعا پلتفورم که غیر قابل کپی محسوب میشه ) لطف کنید وارد حوزه هوافضا و ادعاهای واقعا خنده دار مثل کپی اف ۳۵ ؟!! و پیش فروش های ۳۰۰ فروندی رو مطرح نکنید .

      اون سطح تکنولوژی مورد نیاز برای طراحی مثلا یک موتور درونسوز اتو با قدمت ۱۵۰ ساله رو که چین هنوز نداره و با کپی کاری هم غیر قابل دستیابی هست رو ۱۰۰۰ برابر بکنیم تازه میرسیم به توربین گاز که چین یدونه پره اش هم تا ۱۰۰ سال آینده نمیتونه طراحی کنه ، ساخت به شکل موتور هواپیما و بعد رادارگریز کردن مجموعه بماند … کشوری در این حد و حدود دانش فنی داشته باشه دست به کپی برداری از کارهای ساده مثل بدنه اتوموبیل نمیزنه

    1. به گمونم گل به خودی زدی! :))
      با این شرایطی که من میبینم صد سال دیگه هم بگذره پراید خشک تو بازار پیدا میکنی…
      اونم نمیشه خرید!!!
      یا مثل من مجبوری بری یه 405 مدل 93! بخری اونم با قرض و وام!!!

  3. متاسفانه کشور ما با داشتن ادعاهای عالی در واقع پس رفت داشته و به هیچ وجه حاضر نیست عقب افتاده بودن خود را قبول کند و جلوی واردات تکنولوژی را هم مسدود کرده و بهانه آن هم حمایت از تولید داخل است ؟!
    بطوریکه سایپا و پارس خودرو با خروج رنو نتوانستند به تولید ساندرو ، بدون تکنولوژی خاص آنرا ادامه دهند و ۴۸۰۰۰ تعهد ایجاد کرده از سال ۹۶ را تا امروز بعد از ۶ سال با جایگزین کردن پراید و کوئیک به حدود ۲۰۰۰ نفر رسانده اند و معلوم نیست همانند مگان چند سال مشتری مداری خواهد کرد ؟؟؟!!!

  4. با سلام خداییش چینی ها خوب تونستن حداقل از لحاظ کپی برداری به این تیراژ میلیونی برسن کاشکی حداقل ایران میتونست ی کپی از این چینی هارو تولید کنه و از شر دنا و شاهین و تارا خلاص کنه ملتو.واقعا این خودروهایی ک خودشون کپی ی چیز دیگن و اقتصادی تولید شدن تو ایران باید پول اصلشو بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا