مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به وانت‌های دیفرانسیل جلو در جهان به بهانه معرفی آریسان 2

وانت‌ها یا پیکاپ‌ها اکثراً خودروهای دیفرانسیل عقب هستند زیرا این نوع انتقال قدرت برای حمل بار بسیار مناسب‌تر است؛ اما برخلاف تصور، ده‌ها سال است که وانت‌های دیفرانسیل جلو هم توسط خودروسازان مختلف جهان تولید می‌شوند. البته وانت‌های دیفرانسیل جلو معمولاً نمونه‌های کوچکی هستند که ظرفیت بار خیلی زیادی ندارند و برای کارهای سبک ساخته می‌شوند. در کشورمان بارزترین نمونه این خودروها پراید 151 است.

از سوی دیگر، ایران‌خودرو در سال 1394 وانت جدید آریسان را به‌عنوان جایگزین پیکان وانت به بازار فرستاد. این خودرو که از قوای محرکه پژو روآ استفاده می‌کرد، وانتی دیفرانسیل عقب بود و در ابتدا انتظار می‌رفت به خاطر این برتری نسبت به پراید 151 بتواند در بازار موفق عمل کند اما آریسان به دلیل مشکلات مختلفی مثل ضعف شاسی و کیفیت پایین قوای محرکه، کاملاً ناکام بود و به همین دلیل دو سال پیش ایران‌خودرو به تولید آن پایان داد.

به‌تازگی اما این شرکت نسخه جدیدی از وانت خود را با نام آریسان 2 معرفی کرد که بهسازی‌های زیادی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر آریسان 2 تجهیز به قوای محرکه پژو 405 با 101 اسب بخار قدرت است و بنابراین حالا به وانتی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است. این که آیا این نوع قوای محرکه برای وانتی با ظرفیت بار مجاز 600 کیلوگرم مناسب خواهد بود یا نه زمانی که آریسان 2 به بازار عرضه و بررسی شود مشخص خواهد شد ولی بااین‌حال در این مطلب قصد داریم به بهانه معرفی آریسان 2 نگاهی به وانت‌های دیفرانسیل جلو در بازارهای جهانی داشته باشیم و مشخصات آن‌ها را با وانت جدید ایران‌خودرو مقایسه کنیم.

البته در اینجا فقط وانت‌های کامپکت را بررسی کرده‌ایم درحالی‌که وانت‌های دیفرانسیل جلوی کوچک‌تری هم در بازارهای مختلف جهانی عرضه می‌شوند.

فورد ماوریک

یکی از جدیدترین وانت‌های دیفرانسیل جلو در جهان فورد ماوریک است. این خودرو که حدود یک سال پیش معرفی شد، کوچک‌ترین پیکاپ فورد محسوب می‌شود. ماوریک برخلاف برادران بزرگ‌تر خود شاسی مستقل نردبانی ندارد و روی پلت‌فرم یکپارچه کراس‌اوور اسکیپ ساخته شده است. این وانت به‌صورت استاندارد با یک پیشرانه 2.5 لیتری هیبریدی به بازار عرضه می‌شود که 191 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند. این نسخه از ماوریک صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما کسانی که پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ 250 اسب بخاری آن را انتخاب کنند می‌توانند سامانه چهارچرخ محرک را هم سفارش دهند.

این خودرو با 5,072 میلی‌متر طول که نزدیک به 40 سانتی‌متر از آریسان بیشتر است، هرگز پیکاپ کوچکی نیست ولی بااین‌حال در رده وانت‌های کامپکت قرار می‌گیرد. البته به دلیل طرح دو کابین ماوریک، طول اتاق بار آن 137 سانتی‌متر است که نزدیک به 40 سانتی‌متر از آریسان کمتر است. ظرفیت بار این وانت دیفرانسیل جلوی آمریکایی 680 کیلوگرم است و قیمت آن از 22,470 دلار معادل 675 میلیون تومان آغاز می‌شود.

هیوندای سانتا کروز

برخلاف فورد که چندین دهه در ساخت وانت تجربه دارد، سانتا کروز اولین وانت هیوندای محسوب می‌شود. هرچند این خودرو اوایل سال گذشته معرفی شد اما هیوندای نسخه کانسپت آن را در نمایشگاه خودروی دیترویت سال 2015 رونمایی کرد و سال‌ها روی توسعه سانتا کروز کار کرده است. این خودرو روی پلت‌فرم مشترکی با توسان ساخته شده و طراحی جلوی آن کاملاً مشابه توسان است. سانتا کروز با یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شود که در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ قابل انتخاب خواهد بود. نسخه تنفس طبیعی این موتور 190 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخه توربو به 275 اسب بخار و 420 نیوتن متر می‌رسند.

سانتا کروز به‌صورت استاندارد با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما برای هردو نوع موتور آن سامانه چهارچرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود. این پیکاپ کره‌ای با 4,970 میلی‌متر طول، کمی از ماوریک کوچک‌تر بوده و طول اتاق بار آن‌هم شش سانتیمتر از رقیب آمریکایی کمتر است ولی ظرفیت بار بیشتری داشته و می‌تواند تا 790 کیلوگرم را حمل کند که برای وانتی دیفرانسیل جلو با این ابعاد رقم چشمگیری است. قیمت سانتا کروز از 25,735 دلار معادل 770 میلیون تومان آغاز می‌شود.

فیات تورو

فیات تورو وانت کامپکتی است که در بازار آمریکای لاتین عرضه می‌شود. این خودرو که در برزیل تولید می‌شود و در سال 2016 به بازار آمد، روی پلت‌فرم Small Wide فیات-کرایسلر ساخته شده که با جیپ رنگید، جیپ کامپس و فیات 500X مشترک است؛ بنابراین، تورو هم مثل دیگر پیکاپ‌های این لیست شاسی مستقل ندارد. این پیکاپ در برخی بازارهای آمریکای لاتین مثل کلمبیا، شیلی و پرو با نام رم 1000 عرضه می‌شود. تورو با پیشرانه‌های مختلفی شامل 1.8 لیتری بنزینی، 1.3 لیتری بنزینی توربو و 2 لیتری توربودیزل در آمریکایی لاتین عرضه می‌شود و در نسخه‌های محرک جلو یا چهارچرخ محرک قابل خریداری است.

نسخه پایه توربو که با پیشرانه 1.8 لیتری با تنها 130 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود و نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک فقط به چرخ‌های انتقال پیدا می‌کند، ظرفیت حمل 650 کیلوگرم بار را دارد که این رقم با موتور 1.3 لیتری توربو که 185 اسب بخار قدرت دارد به 750 کیلوگرم می‌رسد. این پیشرانه به‌تازگی در فیس‌لیفت اخیر تورو ارائه شده است و صرفاً با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و انتقال قدرت محرک جلو به بازار عرضه می‌شود. توانمندترین نسخه تورو اما مدل 2 لیتری توربودیزلی با 170 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است که به‌صورت استاندارد با گیربکس نُه سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک ارائه می‌شود و ظرفیت حمل یک تن را دارد. این رقم چشمگیری است که از همه وانت‌های این لیست بیشتر است. قیمت فیات توربو در برزیل از 114,590 رئال معادل 640 میلیون تومان آغاز شد و در بالاترین نسخه به 187,490 رئال معادل یک میلیارد و 50 میلیون تومان می‌رسد.

رنو داستر اروچ

رنو داستر را ما به‌عنوان یک شاسی‌بلند می‌شناسیم اما در سال 2015 رنو نسخه وانت این خودرو را با نام اروچ (Oroch) در نمایشگاه خودروی بونئوس آیرس معرفی و چندی بعد به بازار عرضه کرد. این خودرو هم مثل فیات تورو فقط برای بازار آمریکای لاتین در نظر گرفته شده است. اروچ بر اساس نسل اول داستر ساخته شده و هرچند در سال 2017 نسل دوم این شاسی‌بلند به بازار آمد اما اروچ همچنان تولید می‌شود و حتی به‌تازگی در اوایل امسال فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت، داستر از نام خودرو حذف شده و حالا فقط با نام اروچ به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه پایه این وانت کامپکت یک نمونه 1.6 لیتری چهار سیلندر با تنها 120 اسب بخار قدرت است که به یک گیربکس شش سرعته دستی متصل می‌شود.

در نسخه بالا رده که Outsider نام دارد اما رنو یک پیشرانه 1.3 لیتری توربوشارژ جدید با 170 اسب بخار قدرت را ارائه کرده که جایگزین موتور 2 لیتری تنفس طبیعی پیش از فیس‌لیفت شده است. انتقال نیروی این موتور از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. اروچ اما فقط به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود و برخلاف دیگر وانت‌های این لیست سامانه چهارچرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است. ظرفیت بار این خودرو 680 کیلوگرم و طول اتاق بار آن تنها 117 سانتی‌متر است. قیمت رنو اروچ در برزیل از 108,800 رئال معادل 610 میلیون تومان آغاز شده و در نسخه بالا رده Outsider به 140,900 رئال معادل 790 میلیون تومان می‌رسد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ریدم تو صنعت خودرو سازی ایران
    افسردگی میگیرم این وانت خارجیا رو که میبینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا