مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

اعلام رسمی مشخصات و بهبودهای وانت آریسان 2، آغاز فروش به‌زودی

در اوایل تیرماه امسال در حاشیه مراسم نمایش کراس‌اوور ری‌را برای خبرنگاران، ایران‌خودرو رسماً وانت آریسان 2 را هم معرفی کرد. حال این شرکت که قصد دارد به‌زودی طی روزهای آینده فروش این وانت جدید را آغاز کند، مشخصات رسمی و بهبودهای آن نسبت به نسخه قبلی را اعلام کرده است. مهم‌ترین تغییر آریسان 2 تجهیز به پیشرانه XU7 پلاس بجای نمونه OHV قبلی است که در اصل متعلق به پیکان بود. این پیشرانه 96.5 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد که به ترتیب حدود 12 و 4.3 درصد نسبت به موتور قبلی بیشتر است.

به لطف این نیروی بیشتر، آریسان 2 حالا ظرف 13.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که بهبود قابل‌توجه 14 درصدی نسبت به شتاب 16 ثانیه‌ای نسخه قبلی داشته است. علاوه بر این، پیشرانه XU7P با استانداردهای آلایندگی یورو 5 مطابقت داشته و در هر صد کیلومتر 8.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند که کاهشی 22 درصدی را نسبت به پیشرانه OHV نشان می‌دهد. تغییر مهم دیگر آریسان 2 نسبت به قبل نیز در نوع انتقال قدرت آن صورت گرفته که به‌واسطه استفاده از پیشرانه XU7P حالا از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو تبدیل شده است.

هرچند استفاده از انتقال قدرت محرک جلو در وانتی که حداکثر ظرفیت بار آن 750 کیلوگرم اعلام شده کمی بحث‌برانگیز است ولی ایران‌خودرو مدعی است که با حذف میل‌گاردان و دیفرانسیل عقب، سروصدا و لرزش خودرو بهبود پیدا کرده است. علاوه بر این، حالا چرخ زاپاس هم از پشت صندلی شاگرد به زیر اتاق بار منتقل شده که موجب افزایش راحتی سرنشین جلو خواهد شد. در آریسان 2، دو مخزن CNG که مجموعاً 70 لیتر ظرفیت داشتند حالا با یک مخزن 75 لیتری جایگزین شده‌اند درحالی‌که از سوی دیگر، ظرفیت باک بنزین خودرو از 52 به 40 لیتر کاهش یافته است.

لیست تجهیزات آریسان قبلاً شامل موارد محدودی مثل ترمز ABS، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی و ستون فرمان تلسکوپی می‌شد که حالا در آریسان 2 دو مورد جدید یعنی مه شکن‌های جلو و سنسور دنده‌عقب هم به این لیست اضافه شده است. حال باید منتظر اعلام قیمت آریسان 2 باشیم و ببینیم این نسخه جدید در بازار می‌تواند حریف سایپا 151 شود یا بازهم مثل نسخه قبلی خود ناکام خواهد بود.

created by Polish

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا