مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

آیا خودروسازان چینی توانسته‌اند خود را به برندهای معتبر جهانی برسانند؟

بر کسی پوشیده نیست که چین مهم‌ترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود. این کشور نه‌تنها از لحاظ تیراژ تولید و میزان فروش خودرو رتبه یک دنیا محسوب می‌شود بلکه به یک مرکز اصلی تحقیق و توسعه و همین‌طور ساخت خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت تبدیل شده است.

علاوه بر این، درحالی‌که ایالات‌متحده، اروپا، ژاپن و کره بازارهای بالغی هستند که دیگر رشدی ندارند، چین همچنان منبع مهم رشد فروش و سود برای اکثر خودروسازان سراسر جهان محسوب می‌شود. تقاضای عظیم این کشور برای خودرو امکان فروش مدل‌های زیادی به انواع خریداران را برای بسیاری از برندها فراهم می‌کند.

آمار فروش خودرو در چین در سال 2021

هر شرکتی اگر اقدام به ساخت خودروهایی کند که از لحاظ طراحی، کلاس و اندازه مطابق با سلیقه خریداران چینی باشند، فرصتی برای موفقیت در بازار این کشور خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، چینی‌ها علاقه‌ای به خودروهای هاچ‌بک و اسپرت ندارند و در عوض عاشق انواع شاسی‌بلندها، سدان‌های مختلف و حتی پیکاپ‌ها هستند. از سوی دیگر، خودروسازان چینی از حمایت قدرتمند دولتی هم برخوردار هستند زیرا صنعت خودرو و گسترش جهانی آن بخشی از برنامه رشد اقتصادی حزب کمونیست است و توسعه خودروهای چینی در قلب اقتصاد این کشور قرار دارد. درنتیجه، پیشرفت خودروسازان چینی قابل‌توجه است. بااین‌حال، آیا جدیدترین خودروهای ساخت این کشور با خودروهای اروپای، آمریکای، ژاپنی و کره‌ای برابری می‌کند؟

طراحی، موضوعی سلیقه‌ای

پاسخ سؤال بالا در مورد طراحی کاملاً مثبت است زیرا جدیدترین خودروهای چینی ظاهر بسیار جالبی دارند که آن‌ها را مدرن، تازه و با شخصیت منحصربه‌فرد جلوه می‌دهد. خودروی چینی دیگر آن کپی قدیمی نیست. طراحی ممکن است موضوعی سلیقه‌ای باشد اما پشت طراحی بسیاری از خودروهای جدید چینی طراحان غربی قرار دارند زیرا بسیاری از خودروسازان این کشور در اروپا و آمریکا مراکز طراحی دارند. ظاهر خودرو یک از اولین چیزهایی است که یک برند نوپا باید روی آن کار کند به‌خصوص اگر در خارج از بازار داخلی کاملاً ناشناخته باشد. در این رابطه نمونه‌های زیادی وجود دارد مثل بی‌وای‌دی هان و تانگ یا چری آریزو 8 و یا چانگان یونی‌وی، یونی‌کی و یونی‌تی. آواتر 11 نیز یکی از زیباترین خودروهای چینی اخیر است و گک GS8 و هاوال بیگ داگ و کول داگ هم طراحی جالبی دارند.

در بخش لوکس بازار نیز هونگچی مدل‌های قابل‌توجه H9 و E-HSP را دارد درحالی‌که در سبد محصولات یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی یعنی جیلی مدل‌های چشمگیر زینگیوئه L و پری‌فیس دیده می‌شود. برند لوکس جیلی هم سدان جذاب زیکر 001 را عرضه می‌کند. در همین حال، ام‌جی به‌تازگی سدان جذاب MG7 را رونمایی کرده که به‌راحتی می‌تواند رقیبی برای کیا استینگر باشد. در بخش شاسی‌بلندها، تانک 500 را داریم که خودروی قابل‌توجهی است و اکس‌پنگ هم در اروپا شاسی‌بلند بزرگ G9 را عرضه می‌کند.

بهبود کیفیت و تکنولوژی

در پس این طراحی‌های چشم‌نواز، چینی‌ها سخت تلاش می‌کنند تا کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند تا جایی که در متریال و کیفیت ساخت محصولات جدید آن‌ها تقریباً هیچ تفاوتی با خودروهای غربی دیده نمی‌شود. همین موضوع در تکنولوژی هم وجود دارد و در خودروهای چینی سیستم‌هایی مثل ناوبری، فناوری‌های ارتباطی و نرم‌افزارهای جالبی دیده می‌شود که ر فقط در خودروهای غربی بالاتر از حد متوسط می‌توان دید.

فقدان شناخت، شهرت و سابقه

با وجود تمام مواردی که برشمردیم، هنوز سه عنصر مهم برای سلطه خودروهای چینی بر خیابان‌های جهان وجود ندارد که آن شناخت، شهرت و سابقه است. البته دو مورد اول را می‌توان با معرفی خودروهای جذاب‌تر و باکیفیت‌تر حل کرد و خریداران در سرتاسر کره زمین پس از ورود خودروهای چینی به بازارهای جهانی شناخت بیشتری در مورد آن‌ها پیدا خواهند کرد. این موضوع بلافاصله به بهبود تصویر بدی که از خودروهای چینی در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد کمک خواهد کرد. در این زمینه چینی‌ها می‌توانند از تجربیات خودروسازان ژاپنی و کره‌ای استفاده کنند؛ اما سابقه یا میراث موضوع پیچیده‌تری است زیرا چین سابقه طولانی در تولید خودرو ندارد و این برای برندهایی که قصد دارند در بخش لوکس بازار رقابت کنند بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

آمار فروش خودروسازان چینی در سال 2021

درهرصورت، چینی‌ها هنوز راهی درازی در پیش دارند. در سال 2021، بیش از 125 برند چینی وجود داشت که مجموعاً بیش از 13.2 میلیون دستگاه خودرو فروخته‌اند. این رقم 21 درصد بیشتر از فروش آن‌ها در سال 2020 بوده درحالی‌که رشد فروش بازارهای جهانی تنها 6 درصد بوده است. البته از این تعداد، فروش چینی‌ها در خارج از چین تنها حدود 885 هزار دستگاه بوده که کمتر از 7 درصد کل فروش آن‌ها می‌شود ولی این رقم نسبت به سال 2020 افزایش 113 درصدی داشته است.‌

سهم کشورهای مختلف از صادرات خودروهای چینی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. استفاده از اصل مزیت نسبی در اقتصاد :چین خیلی زود فهمیدکه نمیتونه در درونسوز ها به جایی برسه رفت سراغ خودرو الکتریکی الان داره جلو میزنه حتی تسلا میخاد از چین باتری تامین کنه! ما هیچ مزیت و توفیقی در تولید موتور بنزینی و الکتریکی نداریم و با این روند نخواهیم داشت ولی از ارزانترین و بزرگترین منابعی که داریم غافلیم! بله ما (( گاز )) داریم ولی مفت صادر میکنیم! چون اراده و استقلال نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا