مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

نگاهی به ویژگی‌های و مشخصات شاسی‌بلند فردا SX5

اواخر زمستان سال 1399 شرکت فردا موتور فروش کراس‌اوور جدیدی بنام SX5 را آغاز کرد. این خودرو کراس‌اوور کامپکتی است که نسبت به دیگر هم‌وطنان خود در بازار خودروی کشورمان قیمت کمتری دارد. در ادامه بیشتر با ویژگی‌ها و مشخصات فردا SX5 آشنا خواهیم شد.

معرفی کلی فردا SX5

SX5 هم مثل دیگر محصول فردا موتور یعنی T5، ساخته یکی از زیربرندهای دانگ‌فنگ بنام فورتینگ است. البته این برند در ابتدا فنگ‌ژینگ نام داشت و بعداً به فورتینگ تغییر نام داد. نام اصلی این خودرو X5 است و نسل اول آن در سال 2013 راهی بازار چین شد. این خودرو یک MPV کامپکت بود که شاسی اصلاح‌شده میتسوبیشی گرندیس ساخته شده و در ظاهر نیز شباهت زیادی به آن داشت. البته نسل اول X5 بعد از فیس‌لیفت نمای متفاوتی به خود گرفت. سپس در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2016 دانگ‌فنگ نسل دوم X5 را معرفی کرد. این خودرو اما حالا به یک کراس‌اوور تبدیل شد و شباهتی به نسل قبلی MPV خود نداشت. خودرویی که فردا موتور با نام SX5 در ایران عرضه کرده نیز همین نسل دوم T5 است.

طراحی بیرونی فردا SX5

SX5 ظاهر ساده و نه‌چندان بروزی دارد ولی درمجموع می‌توان ظاهر کلی آن را قابل‌قبول دانست هرچند که با کمی دقت می‌توان متوجه شباهت‌هایی با هوندا CR-V در نمای جلویی شد. همچنین فرم کلی و خطوط بدنه SX5 نیز تا حدودی برخی کراس‌اوورهای گروه فولکس‌واگن را به یاد می‌آورد. بااین‌حال، المان‌های اسپرت و لوکسی نظیر فریم اطراف پروژکتورهای جلو، دیفیوزر عقب، نوار کرومی درب صندوق که با چراغ‌های عقب درهم‌آمیخته شده و مواردی ازاین‌دست توانسته‌اند مقداری از سادگی ظاهر خودرو کم کنند. درمجموع، SX5 نمای چندان چشمگیر و جذابی ندارد اما به لطف خطوط هماهنگ و جذابیت در برخی قسمت‌ها می‌تواند در برابر رقبای خود حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

داخل فردا SX5

علیرغم اینکه SX5 خودروی چندان جدیدی نیست اما از کابین شکیل، جادار و خوش‌ساختی بهره می‌برد که می‌تواند یکی از برگ‌های برنده آن در این بخش شلوغ و رقابتی بازار باشد هرچند که در اینجا شاهد استفاده زیادی از پلاستیک خشک و نه‌چندان باکیفیت هستیم. داشبورد از خطوط افقی شیک و منطقی تشکیل شده و قطعات قرمزرنگ در کنار طرح فیبر کربن آن را تزئین کرده‌اند. صفحه آمپر خوانا به نظر می‌رسد و سایر ادوات کنسول میانی دسترسی و ارگونومی مناسبی دارند. نمایشگر مرکزی اطلاعاتی-سرگرمی از بالای داشبورد به سبک بیرون زده و غربیلک فرمان D شکل هم این مجموعه را تکمیل کرده است. صندلی‌ها نیز راحت به نظر می‌رسند و برای تمامی سرنشینان جای پا و سر کافی وجود دارد. ترکیب تمامی این موارد با صندوق‌عقب جادار، فردا SX5 را به یک خودروی خانوادگی مناسب تبدیل کرده که حتی برای مسافرت‌های طولانی هم مناسب خواهد بود.

تجهیزات فردا SX5

فردا SX5 از تجهیزات و امکانات نسبتاً مناسبی شامل سانروف برقی، کروز کنترل، با نمایشگر لمسی 8 اینچی لمسی، سنسور و دوربین دنده‌عقب با خطوط راهنمای پارک، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی اسپرت و برفی، فرمان برقی، سیستم تهویه خودکار، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم پایش فشار باد تایرها، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای، فرمان D شکل مجهز به کلیدهای کنترلی، سیستم نورپردازی داخلی، چراغ‌های جلو و عقب LED، دو ایربگ، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری و سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها بهره می‌برد اما دراین‌بین جای خالی مواردی مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی برقی احساس می‌شود.

پیشرانه و گیربکس فردا SX5

دانگ‌فنگ این کراس‌اوور کامپکت را در چین با دو پیشرانه مختلف عرضه می‌کند. موتور اول یک نمونه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 123 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که موتور دوم از نوع 1.5 لیتری توربو است و 150 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. فردا برای عرضه در کشورمان همان موتور تنفس طبیعی را انتخاب کرده است. هرچند اعداد خروجی این موتور برای یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی مناسب به نظر می‌رسند و نشان از بازدهی قابل قبولی دارند اما درنهایت خروجی چنین موتور کوچک تفس ‌طبیعی، هرچقدر هم که خوب باشد، برای کراس‌اووری با وزن بیش از 1.3 تن کافی نخواهد بود. نتیجه اینکه SX5 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به زمانی در حدود 16 ثانیه احتیاج خواهد داشت که برای علاقه‌مندان به شتاب و سرعت عدد جالبی محسوب نمی‌شود.

علاوه بر این، انتقال نیرو هم که از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد مزید بر علت می‌شود. البته SX5 برای رانندگی‌های عادی مشکلی نخواهد داشت و می‌تواند سواری خانوادگی آرام و راحت را فراهم کند اما در سربالایی‌ها و هنگام سبقت‌گیری ممکن است راننده را ناامید کند. همچنین وقتی خودرو با سرنشینان کامل و صندوق‌عقب پر و کولر روشن باشد که اوضاع وخیم‌تر هم خواهد شد. بااین‌حال، از سوی دیگر، پیشرانه تنفس طبیعی SX5 با بنزین ایران سازگاری دارد و برخلاف رقبا، دردسرهای نگهداری موتورهای توربو را نخواهد داشت که این می‌تواند مزیت بزرگی باشد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر رقمی منطقی برای چنین خودرویی است و سیستم تعلیق نیز بسیار نرم و راحت است و به‌خوبی ضربات ناشی از دست‌اندازها را جذب می‌کند.

قیمت و رقبای فردا SX5

فردا موتور در ماه‌های ابتدایی عرضه SX5، این خودرو را با تخفیف با قیمت 609 میلیون تومان به فروش می‌رساند که رقم نسبتاً مناسبی بود اما رفته‌رفته در چند نوبت قیمت این کراس‌اوور چینی بشدت افزایش پیدا کرد و هم‌اکنون به 849 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت پایه فورتینگ X5 در چین از 69,900 یوآن معادل 10 هزار دلار شروع می‌شود و در فول‌ترین نسخه با پیشرانه توربو به 138,800 یوآن معادل 20 هزار دلار می‌رسد. درهرحال، در کشورمان SX5 با این قیمت باید با خودروهایی مثل هایما S5 پلاس، ام‌وی‌ام X33 S و لیفان X70 به رقابت بپردازد و بنابراین کار سختی پیش رو خواهد داشت.

مشخصات فنی فردا SX5

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر
قدرت 123 اسب بخار
گشتاور 154 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
مصرف سوخت 7.3 لیتر ترکیبی
شتاب صفرتاصد 16.0 ثانیه
طول 4,515 میلی‌متر
عرض 1,812 میلی‌متر
ارتفاع 1,725 میلی‌متر
فاصله محوری 2,720 میلی‌متر
وزن 1350 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 نفر
حجم صندوق بار 515 لیتر
ظرفیت باک 45 لیتر
قیمت 849 میلیون تومان

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    من تازه تحویل گرفتم
    مسافرت هم باهاش رفتم
    ماشین بسیار خوب نرم جادار
    و کم مصرفی هست

    1. سلام حسین جان مال شما ثبت نامی کی بود و بعد از دعوتنامه چقد طول کشید تا اومد؟

    2. سلام بعد از یکسال از ماشینت راضی هستی ،عیب فنی داشت ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا