مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه کووین شوجت، محصول جدید ایران‌خودرو با ام‌وی‌ام X55

چند روز پیش، کراس‌اوور کووین شوجت که با نام‌های دیگری مثل کایی X3 هم شناخته می‌شود در محوطه ایران‌خودرو دیده شد که خبر آن را در چرخان تقدیمان کردیم. با توجه به این موضوع، احتمال مونتاژ این خودرو توسط ایران‌خودرو مطرح شده است؛ بنابراین، با توجه به اینکه کووین شوجت در اصل نسخه‌ای فیس‌لیفت شده از چری تیگو 5x یا همان ام‌وی‌ام X55 است، این کراس‌اوور جدید می‌تواند به اصلی‌ترین رقیب X55 مدیران خودرو در بازار کشورمان تبدیل شود. به همین دلیل، قصد داریم در اینجا این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه کنیم.

برند کووین یا کایی

این برند که در چینی کایی (Kaiyi) و در انگلیسی کووین (Cowin) نام داشت، در سال 2014 به‌عنوان یک برند اقتصادی و ارزان‌قیمت با هدف ایجاد جایگاه جدیدی برای چری در بازار درحال‌توسعه چین تأسیس شد. این برند قصد داشت از طریق عرضه محصولات ارزان‌قیمت، خریداران جوان در شهرهای کوچک چین را جذب کند. محصولات کووین معمولاً بر اساس مدل‌های قدیمی چری ساخته می‌شوند. اولین محصول این شرکت مدل کوچک C3 بود که در دو نسخه سدان و هاچ‌بک به بازار آمد. سپس در سال 2018 پس از تغییر ساختار سهام چری، بخشی از سهام کووین به شهر یبین فروخته شد و 49 درصد سهام آن در اختیار چری باقی ماند. بدین ترتیب، دفتر مرکزی کووین به شهر یبین منتقل شد و نام آن به Yibin Kaiyi تغییر پیدا کرد.

نسخه قبل از فیس‌لیفت کووین شوجت

بنابراین، دیگر چری سهامدار عمده این برند نیست ولی بااین‌حال محصولات آن همچنان با استفاده از پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های چری ساخته می‌شوند. سدان ریسپکت گروه بهمن نیز محصول همین برند کووین است. به‌تازگی نیز کووین تغییرات بزرگی در خود ایجاد کرد و با نام، لوگوی و معرفی یک کانسپت جدید قصد دارد از یک برند سطح پایین برای شهرهای درجه سه و چهار چین به برندی جذاب و جوان‌پسند تبدیل شود. البته نام چینی این برند بدون تغییر باقی مانده ولی حالا نام انگلیسی آن‌هم به کایی تبدیل شده است. اولین محصول دوران جدید کووین یا کایی کراس‌اوور هفت‌نفره‌ای بنام Xuanyue است که به‌تازگی معرفی شده است.

کووین شوجت

اولین کراس‌اوور برند کووین، مدلی بنام X3 بود که بر اساس ام‌وی‌ام X33 ساخته شده بود. سپس در آخر سال 2019 برای جلوگیری از کاهش محبوبیت این برند، کراس‌اوور جدید شوجت معرفی شد. همان‌طور که گفته شد، این خودرو که در چینی ژوآنجی (Xuanjie) نامیده می‌شود، بر اساس چری تیگو 5x یا ام‌وی‌ام X55 ساخته شده و اشتراکات فراوانی با آن دارد. در اوایل سال 2021 نیز نسخه فیس‌لیفت این خودرو با نام شوجت پرو معرفی شد. این نسخه جدید در قسمت جلوپنجره، چراغ‌ها و سپر جلو تغییراتی را تجربه کرده و مدرن‌تر شده است. البته در کنار شوجت پرو، نسخه قبلی هم همچنان ارائه می‌شود ولی نمونه‌ای که در ایران‌خودرو دیده شده همان پرو یا نسخه فیس‌لیفت است.

مقایسه طراحی بیرونی

در شوجت، قسمت دماغه X55 کاملاً بازطراحی شده و نمای متفاوتی به خود گرفته است. در این قسمت برخلاف X55 شاهد جلوپنجره‌ای دوقسمتی هستیم که شامل بخش باریکی در بالا و بخش شش‌ضلعی بزرگ‌تری روی سپر می‌شود. در طرفین بخش بالایی جلوپنجره نیز چراغ‌های باریکی قرار گرفته است. به‌طورکلی، شوجت در جلو فقط نمای متفاوتی نسبت به X55 دارد و نمی‌توان آن را زیباتر دانست. در عقب اما حجم تغییرات بسیار کمتر است و فرم چراغ‌ها شباهت زیادی به X55 دارد. البته در شوجت این چراغ‌ها به هم متصل هستند. تغییراتی در قسمت سپر، مه شکن‌ها و جا پلاک نیز به تمایز نمای عقبی شوجت از X55 کمک کرده‌اند. تنها تفاوت قابل‌توجه پروفیل جانبی این خودرو با همتای چری خود نیز ستون C مشکی‌رنگ در امتداد پنجره‌های جانبی است که طرح سقف شناور را ایجاد کرده است.

مقایسه طراحی داخلی

در داخل شوجت نیز طراحان اقدام به طراحی کابین جدیدی کرده‌اند و بنابراین فرم داشبورد، کنسول مرکزی، رو دری‌ها و دریچه‌های تهویه کاملاً با X55 متفاوت هستند. علاوه بر این، غربیلک فرمان سه پره X55 در شوجت با نمونه جدید دو پره جایگزین شده و دریچه‌های تهویه طرفین به شکل عمودی طراحی شده‌اند اما نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی همچنان مثل X55 در بالای داشبورد ایستاده است.

پیشرانه و گیربکس

شوجت در پیشرانه و گیربکس کاملاً با X55 یکسان است و هردو با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو در چین عرضه می‌شوند. نسخه تنفس طبیعی این موتور 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که نسخه توربوشارژ آن با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور، همان نمونه‌ای است که در X55 در کشورمان ارائه می‌شود. برای انتقال نیروی هردوی این موتورها نیز گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT قابل انتخاب است. انتظار می‌رود ایران‌خودرو برای بازار کشور نسخه توربوشارژ و اتوماتیک شوجت را انتخاب کند.

قیمت

کایی شوجت و چری تیگو 5x یا ام‌وی‌ام X55 در چین تقریباً از لحاظ قیمت هم برابر هستند. در این کشور، قیمت شوجت از 75,900 یوآن معادل 10,600 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین نسخه به 93,900 یوآن معادل 13,100 دلار می‌رسد درحالی‌که قیمت تیگو 5x بین 69,900 یوآن معادل 9,750 دلار تا 101,900 یوآن معادل 14,200 دلار است؛ بنابراین، ازآنجایی‌که هم‌اکنون X55 با قیمتی بیش از 900 میلیون تومان در ایران عرضه می‌شود، برای شوجت هم باید انتظار قیمتی در همین حدود را داشته باشیم اما اگر ایران‌خودرو این کراس‌اوور چینی را با قیمت کمتری عرضه کند می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن در برابر X55 باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. یه زحمتی بکشید تو گزارشهاتون بجای ایران خودرو،بنویسید چین خودرو!ممنون.

  2. با جازدن قورباغه بجای فولکس ، آشغال خارجی رو مونتاژ میکنن و چندین برابر قیمت واقعی میفروشن به مردم بدون چاره ، و تازه با وقاحت اسم خودشونو گذاشتن خودروساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا