مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

ون برقی ایران خودرو دیزل با همکاری CHTC می‌آید؛ جایگزین فوتون در راه است؟!

همانطور که مستحضرید، امروزه شرکت‌های خودرویی در جهت برقی سازی محصولاتشان، گام‌هایی برداشته‌اند. گروه صنعتی ایران خودرو که بزرگترین گروه خودروسازی خاورمیانه محسوب می‌شود، چندیست که به سوی خودروهای برقی رفته و در هفته‌های گذشته مشاهده کردیم که از تارا الکتریکی رونمایی کرد.

اما ایران خودرو در بخش خودروهای مسافربری و چه بسا کارگو، عرضه محصولات برقی را به ایران خودرو دیزل محول کرده است. براساس اطلاعات بدست آمده، ایران خودرو دیزل در حال همکاری با شرکت CHTC چین است. CHTC همان شرکتیست که بیشتر مردم با خودرو شاسی بلند هنگتیان L4600 که کپی از تویوتا لندکروز است می‌شناسیم. حال ایران خودرو دیزل برنامه دارد تا با همکاری این برند، یک ون الکتریکی و یک مینی بوس الکتریکی را به تولید برساند.

با نگاهی به سبد محصولات CHTC، می‌توان از وجود سه نوع ون الکتریکی که اتفاقا یکی از آنان با ون وانا ایران خودرو پلتفرم مشترکی دارد، آگاه شد. البته باید گفت که هنوز اطلاعی از نوع همکاری ایران خودرو دیزل و CHTC در اختیار نیست؛ معلوم نیست که این شرکت چینی برنامه دارد تا ون EC4 خود را به ایران صادر کند؛ یا اینکه صرفا قوای فنی، باتری و… را در اختیار ایران خودرو قرار دهد؟!

اما همانطور که گفته شد، یکی از ون‌هایی که هم به صورت کارگو و هم به صورت مسافربری نسخه الکتریکی آن در CHTC وجود دارد، EC4 است. پلتفرم و شاسی این خودرو که با ون وانا (ون فوتون) مشترک بوده، برای تویوتاست.

با نگاهی به سبد محصولاتی فوتون چین، اتفاقا می‌توان فهمید که خود فوتون هم نسخه الکتریکی وانا را در چین در اختیار دارد! ایران خودرو دیزلی که همکاری مستقیمی با فوتون دارد و امروزه و در شرایط تحریمی، این برند چینی حاضر شده تا لوگو رسمی خودش در نسخه‌های مونتاژی ایران نصب شود؛ پس چرا ایران خودرو دیزل در خودروهای برقی به سمت دیگری رفته است؟!

ضمن اینکه خود شرکت CHTC، یک شرکت بروز محسوب نمی‌شود. برای مثال، همین ون EC4 با اینکه در بین محصولاتش قرار دارد، اما خبری از معرفی مشخصات آن در وبسایت این شرکت وجود ندارد. در برخی مبادی هم که اطلاعاتی منتشر شده، از یورو 3 بودن استاندارد EC4 خبر داده‌اند. اما در طرف مقابل، شرکت فوتونی قرار دارد که با اطلاع رسانی بسیار خوب و همچنین بهره بردن محصولاتش از آخرین استانداردها، فعلا جایگاهی در میان خودروهای برقی ایران خودرو دیزل ندارد!

هدف از نگاشتن این مطلب، معرفی مشخصات یک خودرو برقی نیست. بلکه هدفمان آن است تا از ارزبری‌های اضافی، به نوعی جلوگیری کنیم؛ زیرا ایجاد و تعریف یک پروژه، هزینه کمی ندارد؛ مخصوصا آنکه با خودروهای الکتریکی سر و کار داریم…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا