مکمل بنزین
رپورتاژ

چرا باتری ماشین زود شارژ خالی می‌کند؟

یکی از مشکلاتی که رانندگان را تا سرحد کلافگی می‌برد، زود خالی شدن باتری ماشین است. ماشین را خاموش می‌کنید و نیم ساعت نشده بر می‌گردید و می‌بینید که باتری آن خالی شده است. حتی ممکن است که باتری را تازه خریده باشید اما باز با این مشکل مواجه شوید. دلایل متعددی برای خالی شدن باتری خودرو وجود دارد که هدف ما از نگارش این مطلب این است که به بیان این دلایل بپردازیم.

دلایل زود خالی شدن باتری ماشین چیست؟

9 دلیل برای خالی شدن باتری ماشین وجود دارد که در ادامه این دلایل را با هم میخوانیم.

1. روشن ماندن چراغ خودرو

اولین دلیل که ممکن است برای خیلی از افراد نیز اتفاق افتاده باشد، روشن ماندن چراغ های خودرو است. این چراغ ها شامل چراغ های داخلی و خارجی ماشین می‌باشند. وقتی ماشین خاموش و چراغ ها روشن است، برق مورد نیاز روشنایی از طریق باتری تامین می‌شود، و این باعث خالی شدن باتری خودرو می‌شود. دقت کنید که پس از خاموش کردن خودرو، حتما چراغ های جلو و سقف آن را چک کنید که روشن نگذاشته باشید.

چراغ برخی خودروهای پیشرفته بعد از خاموش کردن ماشین، به صورت اتوماتیک خاموش می‌شوند. در بعضی موارد با به وجود آمدن ایرادی در قسمت روشنایی، ممکن است که چراغ خاموش نشود و باتری را خالی کند. از خاموش شدن چراغ ها مطمئن شوید.

2. خراب شدن باتری

از مشخص ترین دلایل خالی شدن باتری خودرو، خراب شدن خود باتری است. دلایل مختلفی نیز برای ضعیف شدن باتری وجود دارد.

اولین دلیل خرابی باتری تمام شدن عمر آن است. باتری عمر مشخصی ( تقریبا 2 تا 5 سال) دارد و طبیعی است که بعد از مدتی ضعیف شده و یا از کار بیفتد.

دومین دلیل می‌تواند ایراد از باتری در خط تولید آن باشد. مشکل در خط تولید در هر محصولی می‌تواند اتفاق بیفتد، مخصوصا در باتری که یک محصول بسیار حساس بوده و موارد این چنینی بیشتر در آن پیش می‌آید.

سومین دلیل، اشکالات فنی در خودرو است که می‌تواند باعث آسیب به باتری شود. عدم نگهداری درست باتری و ضربه خوردن آن از دیگر مواردی هستند که می‌تواند سبب خرابی و زود خالی شدن باتری شوند.

مواردی که برای زود خالی شدن باتری ماشین گفته می‌شوند همگی مهم هستند؛ اما اگر مروری بر این موارد داشته باشید متوجه می‌شوید که باتری ماشین و کیفیت آن در زود خالی شدن آن نقش زیادی دارد. خراب شدن زود هنگام، تاثیرپذیری از محیط و دیگر قطعات ماشین و لوازم جانبی از عواملی هستند که بر استفاده از باتری با کیفیت تاکید دارند.

متداول ترین سوالی که قبل از خرید باطری در ذهن افراد به وجود می آید این است که بهترین باتری ماشین کدام است؟

یکی از باتری های خوب ایرانی که کیفیت بسیار مطلوب و عمر بالایی دارد باتری های سپاهان است. با کلیک بر روی قیمت سپاهان باتری می‌توانید انواع باتری های این شرکت را در برندهای مختلف مشاهده و خرید کنید.

3. ایراد در دینام خودرو

احتمال اینکه باتری مشکلی نداشته و مشکل از دینام باشد که آن را شارژ نکند زیاد است. دینام وظیفه شارژ کردن باتری ماشین را بر عهده دارد. وقتی خودرو در حال حرکت است، دینام علاوه بر تولید انرژی و برق رسانی به موتور و قسمت های مختلف خودرو، باتری را هم شارژ می‌کند. حالا اگر مشکلی برای دینام پیش بیاید، باتری شارژ نمی‌شود و یا ناقص شارژ می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید علامت باتری که در پشت آمپر خودرو بعد از روشن شدن ماشین ظاهر می شود نشان دهنده نقص در سیستم شارژ یا دینام آلترناتور ماشین است.

 

 

روشن شدن چراغ دینام روی آمپر، کم و زیاد شدن نور چراغ های خودرو (مشکل در تسمه دینام) و بوی سوختگی ناشی از سوختن فیوز دینام از مواردی هستند که می‌توانند از علایم خراب شدن دینام و شارژ نکردن باتری باشند.

4. کابل ها و اتصالات باتری

شل بسته شدن کابل و یا مشکل در سر کابل و یا باتری از مواردی است که می‌تواند باعث شارژ نشدن و یا ضعیف شارژ شدن باتری شود. وقتی باتری ضعیف شارژ شود، طبیعی است که زودتر هم شارژ خالی کند. مشکل از اینجا پیش می‌آید که کابل هایی که به سر باتری متصل می‌شوند و یا ترمینال ها، ممکن است بعد از طی مدت زمانی زنگ بزنند و یا جرم ببندند و همین می‌تواند باعث نرسیدن انرژی و شارژ نشدن باتری شود. همچنین کابل های اتصالی باید سفت شوند زیرا شل بودن آنها مانع انتقال برق می‌شود.

5. روشن کردن وسایل برقی در حالت خاموش بودن خودرو

تهویه، بخاری، سیستم صوتی، بلوتوث یا هر وسیله برقی یا جانبی دیگری که ‌به خودرو متصل است و انرژی خود را از باتری می‌گیرد، در هنگام خاموش بودن خودرو نباید روشن باشند.

6. برق دزدی

برق دزدی خودرو یعنی اینکه بر اثر ایراد در بخشی از سیستم برق رسانی، انرژی بیشتر از حد معمول استفاده شود. حالا اگر این برق دزدی در هنگامی که خودرو خاموش است اتفاق بیفتد، باتری خالی می‌شود. اینکه خودرو برق دزدی دارد یا نه نیازمند این است که برق خودرو توسط یک متخصص بررسی شود؛ اما اگر کابل اتصال باتری به خودرو را در می‌آورید و باتری خالی نمی‌شود، پس به احتمال زیاد مشکل از برق خودرو هست و ربطی به باتری ندارد. بطور مثال خرابی کلید زیر پدال ترمز که باعث روشن ماندن چراغ خطر ماشین می شود و ماشین باطری خالی می کند و یا حتی رله ها یا ضبط می تواند برق دزدی ایجاد کنند و شما متوجه آن نشوید .

7. سولفاته شدن باتری

رسوبات روی سر باتری را جدی بگیرید، چرا که ابتدا ممکن است اختلالاتی در شارژ شدن باتری ایجاد کنند، اما رفته رفته باتری را از کار خواهند انداخت. برای جلوگیری از رسوب بستن باتری، گرد و خاک و آلودگی روی باتری را پاک کنید؛ چرا که همین آلودگی ها با گاز هیدروژن آزاد شده از باتری ترکیب شده و این مواد زاید را بر روی باتری ایجاد می‌کنند.

برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری، سر باتری را هر از گاهی شسته و بعد از شسشو کامل خشک کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم که از درپوش پلاستیکی برای سر باتری استفاده کنید.

8. استفاده از امکانات جانبی پر مصرف

نصب امکانات جانبی پر مصرف مثل آمپلی فایرهای قوی یا یخچال های خودرو که برق زیادی مصرف می‌کنند، در سریع خالی شدن باتری نقش دارند. در صورتیکه از اینگونه امکانات استفاده می‌کنید باید باتری با آمپر بالاتر و متناسب با آن امکانات روی خودروتان نصب کنید. البته هر باتری نیز مناسب هر خودرویی نبوده و باید ابعاد و ولتاژ آن با باتری فابریک ماشینتان یکی باشد.

9. گرما و سرمای زیاد

آب و هوای گرم و سرد مشکلات جدی می‌توانند برای خودرو ایجاد کنند. مخصوصا باتری های کارکرده در معرض حرارت و سرما آسیب پذیرتر هستند. اگر باتری قدیمی دارید و قصد تعویض آن را ندارید، می‌توانید عایق یا کاور باتری تهیه کنید تا از باتری در مقابل گرما و سرما محافظت کنید. اما پیشنهاد ما این است که از باتری های جدید که برای شرایط آب و هوایی گرم و سرد مناسب هستند استفاده کنید.

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا