مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبر

کلاهبرداری بر سر خودروهای ایرانی سایپا (coches iraníes) در ونزوئلا!

هفته گذشته بود که با حضور وزیر حمل و نقل ونزوئلا در کشورمان ایران، اولین محموله محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا ارسال شد. طبق اعلام سایپا، دو محصول مونتاژی شرکت پارس خودرو یعنی ساینا S و کوئیک دنده‌ای برای حضور در ونزوئلا انتخاب شده است.

تابستان امسال بود که برخی از خودروسازان داخلی کشورمان از جمله ایران خودرو و سایپا در نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی مشترک ایران و ونزوئلا (Exposición Irán y Venezuela) شرکت کردند. در آن رویداد، شرکت سایپا با دو محصول ساینا S و کوییک اتوماتیک پلاس شرکت کرده و انتظار داشتیم که در آینده و در زمان صادرات نیز، خودروها با همین مشخصات به ونزوئلا ارسال شوند. اما هفته گذشته، متوجه شدیم که در رابطه با کوییک، نسخه پایه این خودرو اقتصادی صادر شده و خبری از نسخه اتوماتیک نیست.

اما همانطور که گفته شد، اکنون که خودروها مذکور در راه ونزوئلا بوده و هنوز به مقصد نرسیده‌اند، شاهد برخی کلاهبرداری‌هایی برای عرضه آنان در کشور مذکور هستیم!

اینطور که گفته می‌شود، برخی افراد سودجو با انتشار آگهی‌هایی در فضای مجازی و فیس بوک، شروع به فروختن خودروهای ایرانی سایپا کرده‌اند؛ این درحالیست که هنوز قیمت نهایی و نوع فروش در این کشور مشخص نشده است. البته ذکر این نکته مهم است که کلاهبرداران حتی از تصاویر و نام وزیر حمل و نقل نیز سوءاستفاده کرده‌اند!

این اتفاقات، واکنش وزیر حمل و نقل ونزوئلا را برانگیخته و نهایتا بیانیه‌ای را صادر کرد

بیانیه وزیر حمل و نقل ونزوئلا

وضعیت بازار خودرو ونزوئلا

اما جدا از موضوع فوق، برخی از منابع ونزوئلایی نکاتی را در رابطه با نوع عرضه و تقاضا خودروهای ایرانی مطرح کرده‌اند که جالب توجه است. آنان اینگونه گفته‌اند که محصولات سایپا (کوییک دنده‌ای و ساینا اس) قرار است تا رده قیمتی پایین خودروهای ایرانی را پوشش دهند و چیزی بین 12 الی 14 هزار دلار قیمت خواهند داشت. البته با احتساب محصولات ایران خودرو، قیمت ها تا 17 هزار دلار نیز بالاتر خواهند رفت.

خود ونزوئلایی‌ها نتیجه می‌گیرند که حتی خودروهای اقتصادی سایپا علاوه بر اینکه جامعه کارگری قدرت خریداری آن‌ها را ندارند، حتی قشر عادی و کارمند نیز به سختی شاید بتوانند تا خودروها را خریداری کنند. البته در گفتار، وزیر حمل و نقل ونزوئلا از تسهیلات ویژه و آسان سازی خریداری خودروهای ایرانی خبر داده است.

از دولت ونزوئلا هم همین روند انتظار می‌رود؛ زیرا با مشاهده میزان فروش خودرو صفر در این کشور در سال‌های گذشته، انتظار فروش بالایی را درصورت عدم حمایت دولت نداریم. باتوجه به گذشت زمان و فرسودگی خودروهای موجود در ونزوئلا که بخش اعظم آن را خودروهای پرمصرف تشکیل می‌دهد، پس قطعا شاهد حمایت‌هایی از جانب دولت ونزوئلا برای استفاده مردم از خودروهای کم مصرف سایپا چون کوییک و ساینا S خواهیم بود.

Coche Saipa

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. هم نشین تو از تو به باید / تا تو را عقل و دین تو را بیفزاید سعدی

      1. نمی تونی ریاضی وار و منطقی جواب بدی مجبورت کردن ریپ بزنی ساندیسی؟؟؟؟

        1. احترام خودتون رو نگه دارید
          به خودروی ۱۶هزار دلاری هیوندای کسپر یه نگاه بندازید خداروشکر میکنید بابت کوییک و۲۰۶

        2. نه اینکه گفتن کلمه ی (ساندیسی) خیلی منطقی و ریاضی وار حرف زدنه،نکنه جدی جدی باورت شده نابغه ای زیر پتویی؟

        3. سانديس؛ كلمه اي كه وقتي حس حق گويي تمام ميشود، بر زبان يك معاند جاري ميشود…

  2. پس جریان حرف مدیرعامل سایپا در مراسم ارسال اولین محموله به ونزوئلا که گفته بود که وقتی تصفیه ی کامل انجام بشه،محموله را میفرستیم،چیه؟!

  3. خوب شما به حقوق مردم ونزوئلا احترام مگذارید ولی مردم خودمون. نه شما ماشین فرسوده کشور خودمون رو سر سامون بدیم بعد در مورد قشرزیعف کشور ونزوئلا صحبت کنیم کشور خودمون خایه خاکککککک توسر ما

  4. توکشور خودمون یه کارگر باید ۵۰ سال کارکنه تا بتونه یه ماشین بخره من خودم ۵۰ سالم تازه تونستم یه ساینا بخرم

    1. اینقدر جو نده ۵۰سال، شرکت ما کارگراش همه جوانن، سرویس همیشه ۵نفر با خودش میاره مابقی با ماشین خودشون میان شرکت، هنوز ۳۵سالشون نشده

    2. منم ۵۲سالم تونستم یه ساینا ثبت نام کنم که اینم هنوز به دستم نرسیده

  5. مردم ونزوئلا دیگه چه بدبخت هایی هستند که قراره محصولات سایپا ، کوییک و ساینا سوار بشن اونم به قیمت خودروهای میان رده اروپایی و ژاپنی

  6. از اون ساندیسها که خودت دوست داری یه کارتن بذار داخل صندوق عقب ساینا تو ونزوئلا هم حتما خاطرخواه پیدا میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا