مکمل بنزین
گوناگونگزارش

نگاهی به پیکاپ جدید زامیاد زاگرس در نمایشگاه اصفهان، برادر ارزان‌تر کلوت

مدت‌ها بود که شرکت زامیاد قصد عرضه پیکاپ جدیدی بنام زاگرس را به بازار کشور داشت و سرانجام امسال در نمایشگاه حمل‌ونقل تهران آن را رونمایی کرد. بااین‌حال، این پیکاپ هنوز به بازار عرضه نشده و به نظر می‌رسد برای علاقه‌مندان و خریداران تازگی داشته باشد. به همین دلیل، در شانزدهمین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی خودروی اصفهان که پس از سه سال وقفه برگزار شد، زامیاد این پیکاپ جدید را در کنار کارون به نمایش درآورده بود. ازاین‌رو، توانستیم نگاه دقیق‌تری به این مهمان تازه‌وارد بخش پیکاپ‌های بازار کشورمان داشته باشیم.

معرفی کلی زامیاد زاگرس

اگر چهره زاگرس برایتان آشنا به نظر می‌رسد تعجب نکنید زیرا مدتی است که برادر دوقلوی آن با نام کلوت توسط مکث موتور در ایران عرضه می‌شود. این خودرو درواقع محصولی از شرکت چینی فودی با نام F22 است که برای اولین بار در سال 2015 راهی بازار چین شد. سپس در سال 2020، یک شرکت خودروسازی چینی بنام دایون، نسخه ری‌بج شده یا تغییر برند داده شده از این پیکاپ را با تغییراتی جزئی و نام V5 به بازار فرستاد.

پیکاپ زامیاد زاگرس

پیکاپی که مکث موتور با نام کلوت عرضه می‌کند، همان دایون V5 است اما زامیاد برای زاگرس سراغ سازنده اصلی این پیکاپ یعنی فودی رفته است. این همان شرکتی است که زامیاد سال‌ها است از اتاق پیکاپ‌های آن برای ساخت مدل‌های جدیدی بر اساس وانت نیسان مثل شوکا، پادرا و کارون استفاده می‌کند؛ بنابراین، زاگرس و کلوت درواقع یک پیکاپ هستند که هم در چین و هم در ایران توسط دو شرکت مختلف و با نام‌های متفاوت به فروش می‌رسند.

طراحی بیرونی زامیاد زاگرس

با توجه به چیزی که بیان شد، دو خودرو در ظاهر تقریباً به‌طور کامل باهم یکسان هستند و صرفاً با موارد جزئی از هم متمایز می‌شوند. در جلو، فرم چراغ‌ها و جلوپنجره زاگرس کمی با کلوت متفاوت است درحالی‌که سپر هم در قسمت ورودی هوا و مه شکن‌ها از طراحی متفاوتی استفاده می‌کند. همچنین در جلوپنجره کلوت از کروم بیشتری استفاده شده تا نمای کمی لوکس‌تری به خودرو ببخشد درحالی‌که در زاگرس به‌جز قسمت میانی جلوپنجره، دیگر قسمت‌ها مشکی‌رنگ هستند. بااین‌حال، در عقب دو خودرو کاملاً باهم یکسان هستند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. به‌طورکلی، هم زاگرس و هم کلوت هرچند در مقایسه با پیکاپ‌های روز دنیا ظاهر کهنه‌ای دارند اما در برابر رقبای چینی داخل کشور حرف‌هایی برای گفتن خواهند داشت.

پیکاپ زامیاد زاگرس

داخل زامیاد زاگرس

همان شرایط بیرون در داخل خودروها هم جریان دارد و در اینجا نیز شاهد فضای کاملاً یکسانی بین دو پیکاپ هستیم؛ بنابراین، در کابین زاگرس هم شاهد حج زیادی پلاستیک خشک و سیاه هستیم که کیفیت چندان بالایی ندارد. بااین‌حال، چرم مصنوعی قهوه‌ای‌رنگ روی درها و صندلی‌ها کمی از یکنواختی داخل خودرو کاسته است. تنها تفاوت قابل‌توجه بین دو پیکاپ نیز در اینجا، نمایشگر مرکزی زاگرس است که داخل یک قاب نسبتاً عمیق در بالای داشبورد قرار گرفته درحالی‌که نمایشگر کلوت روی این قاب و پایه‌ای بیرون زده نصب شده و نمای بهتری دارد. همچنین تودوزی زاگرس هم برخلاف کلوت که تمام مشکی است، طرح دورنگ مشکی و قهوه‌ای دارد.

پیکاپ زامیاد زاگرس

پیشرانه و گیربکس زامیاد زاگرس

درحالی‌که کلوت در کشورمان با یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو عرضه می‌شود که با 215 اسب بخار قدرت، قوی‌ترین پیکاپ چینی بازار محسوب می‌شود، زامیاد زاگرس را با موتور بسیار ضعیف‌تری عرضه می‌کند. پیشرانه بنزینی این خودرو همان نمونه 2.4 لیتری تنفس طبیعی آشنای میتسوبیشی است که تاکنون در بسیاری از پیکاپ‌های چینی بازار کشورمان مثل آمیکو آسنا و کاپرا استفاده شده است. طبق اعلام زامیاد، این موتور 131 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد که به‌مراتب از کلوت ضعیف‌تر خواهد بود.

پیکاپ زامیاد زاگرس

همچنین انتقال نیروی این موتور هم فقط توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد و خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. بااین‌حال، زامیاد قصد دارد برای زاگرس پیشرانه دیزلی را هم ارائه کند که می‌تواند یکی از برگ‌های برنه آن در برابر رقبای بنزینی باشد. این پیشرانه یک نمونه 2 لیتری توربودیزل است که 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این پیشرانه دیزلی هم از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گیرد.

تجهیزات زامیاد زاگرس

طبق اعلام زامیاد لیست تجهیزات زاگرس شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی 9 اینچی، سیستم صوتی با بلوتوث، AUX، هشت بلندگو و USB، دوربین دید عقب، ناوبری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی‌های جلو در چهار جهت، صندلی‌های چرمی، پله رکاب جانبی، پوشش ضد خش اتاق بار و رول بار می‌شود که برای یک پیکاپ در این بازه قیمتی نسبتاً قابل‌قبول به نظر می‌رسد ولی از برخی تجهیزاتی که در کلوت ارائه می‌شود مثل کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده و سیستم کنترل پایداری بی‌بهره است. البته احتمالاً نسخه دیزلی از آپشن‌های بیشتری برخوردار خواهد بود که کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هم در بین آن‌ها دیده می‌شود.

پیکاپ زامیاد زاگرس

ابعاد و ظرفیت بار

زاگرس 5,330 میلی‌متر طول، 1,870 میلی‌متر عرض و 1,864 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 3,100 میلی‌متر است. ابعاد اتاق بار این پیکاپ هم 1,500 میلی‌متر طول، 1,500 میلی‌متر عرض و 530 میلی‌متر ارتفاع اعلام شده است. نسخه بنزینی زاگرس با وزن خالص 1920 کیلوگرم، حدود 140 کیلوگرم از نسخه بنزینی سنگین‌تر است اما ظرفیت بار هردو 750 کیلوگرم اعلام شده درحالی‌که کلوت توان حمل تا یک تن بار را دارد.

پیکاپ زامیاد زاگرس

قیمت و زمان عرضه زاگرس

زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده است اما ازآنجایی‌که این پیکاپ درواقع نسخه اقتصادی کلوت به‌حساب می‌آید، باید قیمت ارزان‌تری نسبت به آن داشته باشد. با توجه به قیمت نزدیک به یک میلیارد تومانی نسخه گیربکس دستی کلوت، می‌توان برای نسخه بنزینی زاگرس قیمتی در حدود 800 میلیون تومان را پیش‌بینی کرد. اگر زاگرس با این قیمت به بازار عرضه شود، می‌تواند به رقیبی جدی برای کاپرا 2 و آمیکو آسنا دستی تبدیل گردد. زمان دقیق عرضه این پیکاپ به بازار هم هنوز مشخص نیست ولی به‌احتمال‌زیاد تا پایان امسال برای فروش عرضه خواهد شد.

مشخصات زامیاد زاگرس

پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر
قدرت 131 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
طول 5,330 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر
ارتفاع 1,864 میلی‌متر
فاصله محوری 3,100 میلی‌متر
طول اتاق بار 1,500 میلی‌متر
عرض اتاق بار 1,500 میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار 530 میلی‌متر
فاصله از زمین 220 میلی‌متر
وزن 1830 کیلوگرم
ظرفیت بار 750 کیلوگرم
ظرفیت باک 72 لیتر

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. اسامی نمادهای ملی ایران مثل زاگرس رو حرام چینی های بی اصالت نکنید!

    1. خیلی خیلی آلی من افتخارم این است که به این مملکتم بازهم به افتخار پیشرفتی بهتر بهتربه پیکابهای جذابترین

  2. همه اشغال یک تویوتا هایلوکس ۲۰۰۶شرف داره به این خودروهای صفر

  3. ای وای که خوابم نمی‌دیدیم همچین خاکی به سر ایران وایرانی بشه

  4. تو بازار با کلوت هم قیمته در حالی که خیلی از کلوت ضعیفتر و کم امکاناته قیمت کارخانه ۱/۱۹۰ بازار ۱/۵۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا