مکمل بنزین
ماشین سنگینگوناگونبرگزیده‌ها

بررسی کامیون دافران H7 شایان دیزل، مجهزترین و ایمن‌ترین کِشنده بازار

هرچند تا همین چند سال پیش انواع کامیون‌ها و کِشنده‌ها از برندهای معتبر اروپایی مثل رنو، ولوو، اسکانیا و مرسدس بنز را روی خط تولید سنگین‌سازان کشورمان می‌دیدیم ولی به خاطر تحریم‌های شدید، همه این شرکت‌ها از بازار ایران رخت بربستند و چینی‌های رنگ وارنگ جای آن‌ها را گرفتند.

البته با توجه به فرسودگی ناوگان جاده‌ای کشور، مدل‌های باکیفیت و ایمن همین کامیون‌های چینی هم در این شرایط تحریمی می‌توانند راه‌حل مناسبی برای نوسازی کامیون‌ها باشند. به همین دلیل، طی چند سال اخیر شاهد عرضه کامیون‌های چینی مختلفی در کشور بوده‌ایم که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها دافران H7 است.

در ادامه به بررسی این کشنده چینی خواهیم پرداخت.

معرفی کلی دافران H7

دافران H7 درواقع محصولی از شرکت چنگ‌لانگ است که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه دانگ‌فنگ به‌حساب می‌آید. چنگ‌لانگ همکاری نزدیکی با رنو تراکس و شرکت آلمانی ZF دارد و در ساخته‌های آن می‌توان ردپای این شرکت را دید. H7 برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد و همچنان در حال تولید است. این کشنده در کشورمان توسط شرکت شایان دیزل عرضه می‌شود و می‌توان آن را یکی از بهترین و مجهزترین کامیون‌های چینی بازار ایران دانست.

طراحی بیرونی دافران H7

همان‌طور که گفته شد، چنگ‌لانگ H7 در سال 2015 معرفی شده و بنابراین سن بالاتری نسبت به برخی از کشنده‌های چینی بازار کشورمان دارد که می‌توان این موضوع را در طراحی قدیمی‌تر اتاق و داخل کابین نیز دید. بااین‌حال، ازآنجایی‌که چنگ‌لانگ همکاری‌های نزدیکی با گروه رنو تراکس دارد، در طراحی ظاهری و اساس کلی اتاق این کامیون می‌توان رگه‌هایی از کابین رنو پریمیوم را مشاهده کرد.

در نمای جلو این کشنده شاهد یک طراحی ساده و زیبا هستیم و طرح جلوپنجره که به‌نوعی شناسه محصولات چنگ‌لانگ است، همخوانی خوبی با دیگر بخش‌های بدنه دارد. آینه‌های جانبی نیز به سبک کشنده‌های اروپایی، به‌صورت یکپارچه طراحی شده است و آفتاب‌گیر بالای شیشه هم در عین سادگی زیباست.

البته باید در نظر گرفت که طراحی بیرونی H7 نسبت به کشنده‌هایی مثل دیما از گروه مایان و یا امپاور از گروه بهمن، ساده‌تر و کمی قدیمی‌تر به نظر می‌رسد که دلیل آن استفاده از الگویی نسبتاً قدیمی یعنی رنو پریمیوم است اما طرح کلی آن هماهنگی داشته و باید آن را جزو زیباترین کامیون‌های چینی حال حاضر بازار دانست.

داخل دافران H7

کابین این کامیون هم با الگوبرداری از کابین رنو پرمیوم طراحی شده است که این موضوع از کنار کابین با توجه به ستون‌ها کاملاً قابل‌تشخیص است. سازندگان اروپایی در طرح داشبورد نسل کنونی کامیون‌های خود از خطوط تیز و شکسته استفاده می‌کنند و طراحی‌های محدب و قوس‌دار نسل‌های قبلی را کنار گذاشته‌اند اما داشبورد دافران H7 با توجه به الگوبرداری از رنو پریمیوم، به سبک نسل قبلی کشنده‌های اروپایی طراحی شده است.

بااین‌حال، نمای کلی داشبورد هنوز هم زیبا و ارگونومیک بوده و همه‌چیز در دسترس قرار دارد. همچنین این کابین توسط مهندسین ایرانی تغییراتی را تجربه کرده و با مواردی همچون صندلی‌های بادی، دو تخت خواب، یخچال، بخاری درجا، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، نمایشگر با قابلیت اتصال بلوتوث و AUX و پرده دستی تجهیز شده است.

پیشرانه و گیربکس دافران H7

پیشرانه و گیربکس دافران H7 برای رانندگان ایرانی آشنا خواهد بود زیرا قبلاً آن را در کشنده C&C دیده‌ایم. در سینه این کامیون همان پیشرانه 12.2 لیتری شش سیلندر خطی توربو ساخت شرکت چینی یوچای است که با کد YC6K1248-50 شناخته می‌شود.

این پیشرانه 480 اسب بخار قدرت و 2230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس 12 سرعته جلو و 4 سرعته عقب AMT ساخت ZF متصل شده است. گیربکس H7 کمی بروزتر از C&C بوده و از ریتاردر پنج حالته بهره می‌برد. همچنین پیشرانه H7 از استاندارد آلایندگی یورو 5 برخوردار است و به سیستم کاهنده آلایندگی EEV مجهز شده که از این نظر پاک‌ترین کامیونی تولیدی حال حاضر در ایران محسوب می‌شود. به لطف این استاندارد آلایندگی، دافران H7 امکان سفرهای اروپایی را خواهد داشت.

سیستم ترمز دافران H7 نیز شامل ترمز موتور یا همان خفه‌ کن، ترمز گیربکس یا اینتاردر و ترمزهای دیسکی در چرخ‌های جلو و عقب می‌شود.

تجهیزات ایمنی و رفاهی دافران H7

دافران H7 یکمی از پرآپشن‌ترین کامیون‌های چینی بازار کشورمان است و از این نظر نسبت به بسیاری از هم‌وطنان خود برتری فاحشی دارد. این از ویژگی‌های قابل‌توجه این کشند سیستم ترمز هوشمند اضطراری است که بعد از هشدارهای لازم، بدون دخالت راننده به‌منظور جلوگیری از تصادف به‌طور خودکار اقدام به ترمز گیری می‌کند.

سیستم ضد لغزش ASR، سیستم کنترل پایداری ESC و سیستم EBS هم از دیگر سامانه‌های ایمنی دافران H7 هستند. EBS که به معنی سیستم ترمز الکترونیکی است، از انحراف کشنده به طرفین در زمان ترمز گیری جلوگیری می‌کند. این کشنده همچنین از رادار پایش خطوط هم بهره می‌برد که در صورت عبور از خطوط جاده، راننده را از انحراف آگاه می‌کند.

کولر درجا، یخچال، دو تخت خواب، تهویه مطبوع اتوماتیک، پاور ویندوز، تنظیم ارتفاع خودرو، کروز کنترل به همراه تاخوگراف، بوق شهری و جاده، چراغ‌های روز، پروژکتورهای عقب و جلو، تنظیم برقی چراغ‌های جلو از داخل کابین، بوق دنده‌عقب، بخاری درجا، خروجی‌های 12 ولت داخل کابین و… هم ازجمله دیگر تجهیزات H7 هستند.

قیمت و ظرفیت بار دافران H7

وزن کشنده دافران 7.8 تن و مجموع وزن ناخالص آن 44 تن است که هم‌سطح دیگر کشنده‌های تک دیفرانسیل بازار خواهد بود. قیمت H7 در جدیدترین شرایط فروش در نمایشگاه خودروی اصفهان با موعد تحویل سه‌ماهه، سه میلیارد و 690 میلیون تومان اعلام شده که نصف آن هنگام ثبت‌نام اخذ می‌شود و مابقی باید یک ماه مانده به زمان تحویل پرداخت شود.

کاتالوگ دافران H7 شایان دیزل

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. با این شرایط اقتصادی اصلا با صرفه نیست اول که قیمت بالاست بعدا یه ماشین برای دریافت یک بار چند روز میخوابه. در ماه چند تا بار جابه جا کنی که جوابگوی استهلاک کامیون باشه و به مقدار سرمایه ای که گذاشتی درامد داشته باشی بهره بانکی این مبلغ پول نزدیک 60 میلیون در ماه هست حالا شما با وجود تحریم و نبود بار و مشقت رانندگی در شب و روز و سختیهای رانندگی مگه چقدر در ماه درامد داره که سه میلیارد و هفتصد هزینه این کامیون کنی تازه هزینه تریلی هم داری

  2. سلام
    اقاماحدود۱۵روزپیش ازطریق نمایندگی مشهداقدام کردیم وچهارمیلیاردو۳۰۰میلیون تومان نقدبحساب شرکت واریزکردیم وقراربراین شدکه تااخراین ماه ماشین بماتحویل بدن وسیستم ای دی ار داشت باشه وتوبرگ سبزش نزنه ممنوعیت موادسوختی ولی متاسفانه بعدچندروزکه حالاقراربماتحویل بدن وبرگ سبزش صادرشده توبرگ سبزش زده که موادسوختی ممنوعیت داره وای دی ار هم نداره ونمایندفروش مشهدشان آقای عباسزاده میگن که شماروماشین شیرازتحویل بگیر بعدبروتهران بده برات نصب کنن وهزینه اش راهم خودت پرداخت کن.واقعااین چه قانونیه که هیچکس نیست ازاین شرکتابپرسه هرچی دلشان میخوادمیگن موقع فروش ولی وقتی خرشان ازپل میگذره دیگه جوابگونیستن.

  3. سلام داداش همون بنز ساخت کشور خودمون به صد تای این چینی‌ها می‌ارزه نفرین به خدا بیچاره میشین

  4. سلام اقا چرا میخرید این ماشین چینی بدر نخور رو که یه مشتی دلال سو استفاده گر این وسط به سود خودشان هر روز یه قیمتی فضایی میدن وقتی هیچ کس نخره اون موقع مجبورن به قیمت کارخانه بدن

  5. درود دوستان بری چهار میلیارد هزینه کنی جان سرمایه ات بزاری تو جاده با این ماشین که مشخص نیست چی از آب در بیاد

  6. هرچه ماشین بدرد نخوره چیپس حمل و نقل وزیرساخت کشور نابود کرده عین مریض سرطانی است لحظه سواری میشو فقط ثروت مملکت نابودمیکند

  7. خواهشاً مواظب باشید اگه این کامیون مجهجزترینه کشورهای اروپائی وامریکا ازش کپی برداری نکند من نگرانم خیییییلللللیییی

  8. بله آقایان و خانمها.همانطور که میبینید خدا رو شکر آمریکا وتحریمها هیچ غلطی نکردن و شاهد ورود کامیونهای عااااای و ماورای تصور به کشور هستیم و انشاللا به آمریکا هم صادر میکنیم و جاده های ایالات متحده بویژه ایالت آریزونا رو تسخیر میکنیم.

  9. من اسمش را گذاشته ام دافمال . بیشتر بهش میاد تا دافران.سود بانکی ماهانه چهار میلیارد ………..بدون درد خونریزی و ……………به یزدان که ماگر خرد داشتیم نباید به چین کمونیست آشغال پرور محل میگذاشتیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا