مکمل بنزین
گزارشاخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

نسخه جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک با قوی‌ترین پیشرانه داخلی (EFP) معرفی شد

روز گذشته بود که گروه صنعتی ایران خودرو همزمان با معرفی نسخه آپشنال دنا پلاس توربو اتوماتیک، از نسل جدید پیشرانه EF7 با نام EFP پرده برداری کرد.

چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران (شهر آفتاب) بود که ایران خودرو نسخه ای خاص از دنا پلاس را در غرفه خود به نمایش درآورد. نسخه‌ای که علاوه بر امکانات قبلی، مجهز به آپشن‌های جدیدی چون سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسورهای نور و باران، سنسورهای TPMS، مولتی مدیا جدید، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش و… شده بود.

اکنون و پس از 9 ماه، شاهد آن هستیم که ایران خودرو یک تیپ پایین‌تر از آن دنا پلاس را به اصحاب رسانه معرفی کرده و در این نسخه، فعلا خبری از سامانه کنترل پایداری نیست. آنطور که گفته شد، قرار است تا در تیپ‌های بعدی، دنا پلاس توربو مجهز به سامانه کنترل پایداری شود.

ایران خودرو دنا پلاس توربو – IKCO DENA PLUS

اما مهم‌ترین تغییری که در دنا پلاس توربو جدید اتفاق افتاده، پیشرانه آن است. پیشرانه جدید EFP توربو که قرار است تا در کراس‌اوور ری‌را هم از آن استفاده شود، با حجم حدودی 1/7 لیتر، توانایی تولید 161 اسب بخار، قدرت و 240 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته که ایران خودرو و ایپکو سه نسخه از موتور EFP را با عناوینی چون تنفس طبیعی، پایه گاز سوز و توربوشارژ معرفی کرده که قدرت و خروجی هر یک با هم متفاوت است.

این موتور در بخش‌های میل لنگ، یاتاقان‌، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد، توربوشارژ، سیستم خنک‌کاری و… تغییراتی داشته و مجهز به سیستم زمان‌بندی هوشمند باز و بسته شدن سوپاپ ها می‌باشد.

آنطور که گفته شد، موتور جدید EFP توربو نسبت به موتور قبلی از حدود 25 نیوتن متر گشتاور و 15 اسب بخار بیش‌تر برخوردار بوده و دارای وزن و مصرف سوخت 10 درصد کم‌تر است!

ایران خودرو برنامه دارد تا از سال آینده، رفته‌رفته تولید موتور EF7 را کاهش و سپس موتور EFP را در خودروها جایگزین کند. خانواده دنا پلاس و سورن پلاس از جمله این خودروها بوده و حتی در برنامه‌ای مطرح شد که در آینده، موتور EFP توربو برروی نسخه‌های فول و جدیدتر تارا نیز نصب خواهد شد.

موتور EFP

مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک

همان‌طور که در بندهای قبلی نیز گفته شد، پیشرانه جدید EFP توربو با حجم حدودی 1/7 لیتر، توانایی تولید 161 اسب بخار، قدرت و 240 نیوتن متر، گشتاور را دارد. در نسخه های قبلی دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهد نصب گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت DAE بودیم. باتوجه به تغییر گیربکس اتوماتیک برخی محصولات ایران خودرو، معلوم نیست که گیربکس قبلی همچنان در دنا پلاس توربو نصب خواهد شد یا خیر؟!

از امکانات مهم دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید می‌توان به سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسورهای نور و باران، سنسور TPMS، شیشه های عقب دودی، سانروف، سیستم کروز کنترل، صندلی‌های برقی ردیف جلو، آینه های بغل به صورت تاشو برقی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما، مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب، ایموبلایزر، 4 کیسه هوای ایمنی، تهویه مطبوع اتوماتیک و الکتریکی، دی لایت، ترمزهای ABS و EBD و… اشاره کرد. همچنین قرار است تا در سالهای آتی، دنا پلاس توربو به سامانه کنترل پایداری نیز مجهز شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. امیدوارم یه فیس لیفت برای دنا در نظر داشته باشن. از عقب با جلو مقایسه می کنی خیلی ضایع هست.

  2. سلام و خسته نباشید به تیم چرخان

    یه سوال
    در تصاویری که در پایان مطلب گذاشتید و در عکس دوم ، چطوری دیلایت و چراغ های اصلی همزمان روشن هستند و مثل نسخه های فعلی با روشن شدن چراغ ها ، دیلایت خاموش نشده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا