مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه مکث کلوت اتوماتیک و فوتون تونلد G7، قوی‌ترین پیکاپ‌های بازار

این روزها بازار پیکاپ‌های چینی جدید در بازار کشورمان داغ است و طی چند مدت اخیر شاهد معرفی مدل‌های جدید زیادی بوده‌ایم. یکی از این پیکاپ‌های جدید، فوتون تونلند G7 ایران‌خودرو است که چندی پیش معرفی شد و از قوی‌ترین و مجهزترین پیکاپ‌های بازار محسوب می‌شود. این پیکاپ جدید ایران‌خودرو اما با رقیب سرسختی بنام مکث کلوت در بازار مواجه خواهد بود که در نسخه‌های دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. در ادامه تونلند G7 را با نسخه اتوماتیک کلوت مقایسه خواهیم کرد.

معرفی کلی مکث کلوت و فوتون تونلد G7

کلوت یک پیکاپ چینی بنام دایون V5 است اما این خودرو درواقع محصولی از شرکت فودی است و لایون F22 نام دارد که دایون از سال 2020 نسخه ری‌بج شده آن را با نام V5 به بازار عرضه می‌کند. این پیکاپ برای اولین بار در نیمه دوم سال 2015 در بازار چین عرضه شد و بنابراین خودروی نسبتاً سالخورده‌ای محسوب می‌شود. از سوی دیگر، فوتون تونلند G7 پیکاپ بسیار جدیدتری است زیرا این نسل دوم تونلند است که با نام تونلند یوتو شناخته می‌شود و در سال 2019 معرفی شد. این نسل در چند نسخه مختلف با نام‌های گوناگون مثل جنرال G7 و جنرال G9 در بازار چین عرضه می‌شود.

مقایسه طراحی بیرونی مکث کلوت و فوتون تونلد G7

اختلاف سن دو پیکاپ در ظاهر به‌وضوح خود را نشان می‌دهد زیرا G7 به لطف کپی‌برداری از تویوتا هایلوکس در قسمت جلو و جلوپنجره‌ای که از مدل‌های رپتور فورد الهام گرفته، کاملاً مدرن‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال، کلوت نیز با وجود سن بالا همچنان برای یک پیکاپ از ظاهر قابل‌قبولی برخوردار است. در عقب نیز در هردو پیکاپ شاهد چراغ‌های عمودی ساده‌ای هستیم ولی در G7 گرافیک LED چراغ‌ها و تریم پلاستیکی روی درب پشتی با نوشته بزرگ FOTON کمی از سادگی این قسمت کاسته است.

مقایسه کابین مکث کلوت و فوتون تونلد G7

در کابین نیز دوباره شاهد فضای کاملاً مدرن‌تر G7 نسبت به کلوت هستیم زیرا داخل فوتون با ویژگی‌هایی مثل دریچه‌های تهویه افقی و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، بیشتر شبیه خودروهای سواری یا کراس‌اوورهای مدرن به نظر می‌رسد تا یک پیکاپ درحالی‌که کلوت کابینی نسبتاً قدیمی و ساده دارد. البته در اینجا با کنترل‌های لمسی سیستم تهویه به همراه‌تریم نقره‌ای و تزئینات مشکی پیانو در اطراف دریچه‌های تهویه سعی شده از سادگی کابین کاسته شود. از لحاظ کیفیت متریال هم باید برتری را با G7 دانست زیرا در کابین کلوت پلاستیک خشک فراوانی استفاده شده است.

مقایسه تجهیزات مکث کلوت و فوتون تونلد G7

در جدول زیر تجهیزات دو پیکاپ را باهم مقایسه می‌کنیم:

مکث کلوت

فوتون تونلند G7

نمایشگر 8.0 اینچی 10.1 اینچی
صفحه آمپر آنالوگ دیجیتالی 12 اینچی
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ 2 عدد 4 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده 6 جهته برقی 6 جهته برقی
صندلی سرنشین جلو دستی 4 جهته برقی
گرم‌کن صندلی‌های جلو ندارد دارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
ترمز پارک برقی ندارد دارد
اتوهولد ندارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS ندارد دارد
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی ندارد دارد
قفل دیفرانسیل عقب مکانیکی اتوماتیک
پایش باد تایرها ندارد دارد
هشدار حرکت بین خطوط ندارد دارد
هشدار جلوگیری از تصادف ندارد دارد
سنسور پارک عقب عقب و جلو
دوربین دنده عقب دارد دارد
دوربین 360 درجه ندارد دارد
سنسور نور و باران ندارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی ندارد دارد
نورپردازی داخلی ندارد دارد

 

کاملاً مشخص است که در بخش تجهیزات و امکانات فوتون برتری قاطعی دارد زیرا همانطور که در ابتدا اشاره شد، تونلند G7 یکی از پرآپشن‌ترین وانت‌های بازار کشور محسوب می‌شود و کلوت سالخورده حرف چندانی در برابر آن برای گفتن نخواهد داشت.

بخوانید: مقایسه بهمن G9 و فوتون تونلند G7، جدیدترین پیکاپ‌های بازار

مقایسه پیشرانه و گیربکس مکث کلوت و فوتون G7

همانطور که در تیتر این مطلب اشاره شده است، کلوت و تونلند G7 قوی‌ترین پیکاپ‌های حال حاضر بازار ایران محسوب می‌شوند اما بین پیشرانه‌های آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. کلوت از یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میتسوبیشی استفاده می‌کند که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که تونلند G7 به یک موتور مدرن‌تر 2 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی با تزریق مستقیم سوخت مجهز است که 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، موتور فوتون با وجود حجم کمتر، قدرت بیشتری هم تولید می‌کند.

همچنین تکنولوژی مدرن‌تر پیشرانه G7 خود را در بخش مصرف سوخت و آلایندگی هم نشان می‌دهد زیرا این پیکاپ استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد و در هر صد کیلومتر بصورت ترکیبی 9.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند که بسیار از مصرف 12.6 لیتری کلوت با موتور یورو 5 کمتر است. در بخش انتقال قدرت نیز پیکاپ ایران‌خودرو از گیربکس مدرن‌تر هشت سرعته اتوماتیک ZF استفاده می‌کند درحالی‌که گیربکس کلوت از نوع شش سرعته اتوماتیک است. علاوه بر این، هرچند هردو پیکاپ از قابلیت انتخاب دنده سبک و سنگین بهره می‌برند اما تونلند بهتنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت هم مجهز است که در کلوت وجود ندارد؛ بنابراین، در بخش قولی محرکه برتری قاطح با G7 است.

قیمت و جمع‌بندی

این دو پیکاپ دقیقاً قیمت یکسانی دارند و در بازار رقبای مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند. قیمت نسخه اتوماتیک کلوت توسط مکث موتور یک میلیارد و 237 میلیون تومان اعلام شده درحالی‌که ایران‌خودرو برای فوتون تونلند G7 قیمت یک میلیارد و 238 میلیون و 472 هزار تومان را در نظر گرفته است. مکث موتور فروش کلوت اتوماتیک را برای اولین بار در اواخر شهریور امسال آغاز کرد درحالی‌که فروش فوتون تونلند G7 چند روز پیش در اول بهمن‌ماه شروع شد. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که قیمت این دو پیکاپ برابر است، فوتون تونلند G7 با پیشرانه مدرن‌تر و قوی‌تر، کابین مدرن‌تر و تجهیزات بیشتر، برنده این رقابت خواهد بود.

بخوانید: مقایسه مکث کلوت و کی‌ام‌سی T8، پیکاپ‌های میلیاردی بازار

مشخصات فنی

مکث کلوت

فوتون G7

پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 215 اسب بخار 235 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر 360 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت 10.3 لیتر 9.1 لیتر
وزن 1920 کیلوگرم 1950 کیلوگرم
طول 5,330 میلی‌متر 5,340 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر 1,940 میلی‌متر
ارتفاع 1,864 میلی‌متر 1,870 میلی‌متر
فاصله محوری 3,100 میلی‌متر 3,110 میلی‌متر
طول اتاق بار 1,575 میلی‌متر 1,515 میلی‌متر
عرض اتاق بار 1,610 میلی‌متر 1,580 میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار 530 میلی‌متر 440 میلی‌متر
قیمت کارخانه 1 میلیارد 237 میلیون تومان 1 میلیارد 238 میلیون تومان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اصلا قابل به مقایسه نیستند
    کلا فوتون جی ۷ یک سر و گردن از کل پیکاپ‌های حال حاضر در ایران بالاتره و نمیشه فعلا با پیکاپی مقایسه‌ش کرد ، مگر اینکه بعدا پیکاپ بهتری بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا