مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه ام‌وی‌ام X22 با راین R3؛ چینی‌های 600 میلیون تومانی بازار

در بازار خودروی این روزهای کشور که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و خودروهای چینی در حال فتح قله‌های جدیدی هستند، به‌جز مدل‌های داخلی، مدل‌های چینی اندکی با قیمت زیر یک میلیارد تومان می‌توان پیدا کرد و به همین دلیل اکثر کسانی که به دنبال خرید خودروی نو هستند باید به محصولات کم‌تنوع و تکراری ایران‌خودرو و سایپا اکتفا کنند. بااین‌حال، اگر کمی قیمت خودروهای صفرکیلومتر بازار را زیرورو کنیم هنوز هم می‌توانیم چند مدل چینی با قیمت زیر یک میلیارد تومان پیدا کرد که ام‌وی‌ام X22 و راین R3 دو نمونه از آن‌ها هستند. در ادامه این دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

معرفی کلی

راین R3 در اصل محصولی از چانگان بود که در سال 2010 با نام CX20 رونمایی شد. چانگان در سال 2016 به تولید این خودرو پایان داد اما یک شرکت کوچک و گمنام چینی بنام لارک اتو امتیاز آن را خرید و CX20 را با نام Q1 به بازار فرستاد. تولید این خودرو همچنان در چین ادامه دارد و تازگی راهی بازار کشورمان شده است.

ام‌وی‌ام X22 در اصل چری تیگو 3x نام دارد که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2016 به‌عنوان ارزان‌ترین و کوچک‌ترین کراس‌اوور چری معرفی شد. این خودرو بر اساس هاچ‌بک فالوین 2 ساخته شده است یعنی همان خودرویی که در ایران با نام ام‌وی‌ام 315 عرضه می‌شد. در اواسط سال 2020 چری نسخه فیس‌لیفت این کراس‌اوور را با نام تیگو 3x پلاس معرفی کرد که در قسمت دماغه کاملاً بازطراحی شده بود. تیگو 3x مدت کوتاهی پس از عرضه در چین یعنی در سال 1396 توسط مدیران خودرو راهی بازار ایران شد و در سال 1400 نیز نسخه فیس‌لیفت آن با نام X22 پرو به بازار آمد.

طراحی بیرونی

راین R3 خودرویی است که نمی‌توان با قطعیت آن را در کلاس مشخص قرار داد زیرا این ماشین بیشتر شبیه یک MPV کوچک است اما ویژگی‌هایی مثل ارتفاع نسبتاً زیاد از زمین، محافظ‌های نقره‌ای زیر سپرها ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی در دهانه گلگیرها و روی رکاب‌ها، حال و هوای کراس‌اوور مانند به آن بخشیده‌اند. بااین‌حال، R3 در ظاهر کاملاً سن بالای خود را نشان می‌دهد زیرا این چینی تازه‌وارد بازار کشور از زمان معرفی در سال 2010 تاکنون به‌جز یک فیس‌لیفت جزئی در سال 2013 تغییر بزرگی را تجربه نکرده و قطعاً در برابر X22 پرو حرف چندانی برای گفتن ندارد زیرا کراس‌اوور چری حدود شش سال جوان‌تر است. البته در این مقایسه ما بجای X22 پرو همان نسخه قبلی X22 را در نظر گرفته‌ایم زیرا از لحاظ قیمت به R3 نزدیک‌تر است.

به همین دلیل، این خودرو که پیشینه طراحی آن به سال 2016 بازمی‌گردد، به‌اندازه محصولات جدیدتر چری مثل همان X22 پرو مدرن به نظر نمی‌رسد. همچنین اگر به نمای جانبی X22 نگاه کنید شاید کمی ناامید شوید و احساس کنید با خودرویی نه‌چندان جدید طرف هستید زیرا این خودرو در پروفیل جانبی با ام‌وی‌ام 315 که برای اولین بار در سال 2009 معرفی شد کاملاً یکسان است و حتی فرم چراغ‌های عقب آن‌هم شباهت زیادی به هاچ‌بک مذکور دارد. بااین‌حال، X22 در ظاهر با ویژگی‌هایی مثل جلوپنجره شش‌ضلعی، ستون‌های مشکی‌رنگ و طراحی بروز سپر با تریم کرومی، هنوز هم در برابر R3 مدرن‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین X22 برخلاف رقیب سالخورده خود، شکل و شمایل یک کراس‌اوور را دارد و شبیه MPV احساس نمی‌شود.

داخل

در داخل نیز مثل بیرون برتری کاملاً با X22 است زیرا داشبورد این خودرو طراحی بروزتری دارد که هرچند شاید کمی ساده به نظر برسد و به‌اندازه X22 مدرن و جذاب نباشد اما با ویژگی‌هایی دریچه‌های تهویه دایره‌ای در طرفین، تریم نارنجی‌رنگ طراحی بروز صفحه آمپر و غربیلک فرمان، از فضای نسبتاً مدرنی برخوردار است درحالی‌که کابین R3 بسیار قدیمی به نظر می‌رسد و حتی در برابر خودروهای داخلی مثل دنا و پژو 207 هم حرف چندانی برای گفتن ندارد. غربیلک فرمان سه پره، تریم‌های تزئینی نقره‌ای و نمایشگر 9 اینچی لمسی در میانه داشبورد تنها ویژگی‌های قابل‌ذکر کابین این خودرو هستند و بنابراین R3 در اینجا هم مغلوب کراس‌اوور مدیران خودرو خواهد بود.

تجهیزات

در جدول زیر تجهیزات و امکانات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

ام‌وی‌ام X22

راین R3

نمایشگر 8 اینچی 9 اینچی
کروز کنترل دارد ندارد
ایربگ 2 عدد 2 عدد
صندلی راننده دستی شش جهته دستی چهار جهته
فرمان برقی برقی
دی‌لایت دارد دارد
ترمزها جلو و عقب دیسکی جلو دیسکی عقب کاسه‌ای
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد ندارد
سیستم شروع حرکت در سربالایی دارد ندارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور دنده‌عقب دارد دارد
سانروف دارد دارد
صندلی‌های عقب تاشو دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
رینگ آلومینیومی 16 اینچی 15 اینچی
کامپیوتر سفری دارد دارد
بلوتوث و پورت USB دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد

 

در بخش تجهیزات، R3 خودروی نسبتاً فقیری است و در بهترین حالت می‌تواند با خودروهای داخلی رقابت کند. البته از سوی دیگر، X22 هم خودروی چندان آپشنالی نیست اما به لطف برخورداری از چند آپشن بیشتر مثل سیستم کنترل کشش، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی و البته آپشن مهم کروز کنترل که جای خالی آن در R3 کاملاً احساس می‌شود، نسبت به رقیب برتری دارد. علاوه بر این، درحالی‌که X22 در هر چهارچرخ به ترمزهای دیسکی مجهز است، ترمزهای عقب R3 کاسه‌ای هستند.

پیشرانه و گیربکس

هردوی این خودروها از پیشرانه‌های چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ استفاده می‌کنند اما موتور X22 حجیم‌تر و قوی‌تر است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری قرار گرفته است که 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، موتور R3 از نوع 1.3 لیتری بوده و تنها 90 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو صرفاً با یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ارائه می‌شود درحالی‌که مدیران خودرو X22 را در نسخه‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌کند که برای هماهنگی با رقیب، ما برای این مقایسه نسخه اتوماتیک را انتخاب کرده‌ایم. گیربکس این خودرو اما برخلاف راین از نوع CVT است.

هرچند قدرت موتور R3 به میزان قابل‌توجهی از X22 کمتر است اما این خودرو به دلیل ابعاد کوچک‌تر (طول 3,970 میلی‌متری در برابر 4,200 میلی‌متری)، وزن کمتری برابر با 1060 کیلوگرم دارد که از X22 اتوماتیک 185 کیلوگرم سبک‌تر است. این وزن سبک‌تر تا حدودی می‌تواند قدرت کمتر موتور را جبران کند اما بااین‌حال، مصرف سوخت X22 با وجود موتور قوی‌تر و وزن سنگین‌تر، با 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر به میزان قابل‌توجه یک لیتر از R3 کمتر است که این موضوع تکنولوژی مدرن‌تر پیشرانه و گیربکس X22 را نشان می‌دهد. بااین‌حال، استاندارد آلایندگی هردو موتور یورو 5 است.

بخوانید: مقایسه راین R3 و پژو 207، هاچ‌بک باسابقه یا چینی تازه‌وارد؟

قیمت و جمع‌بندی

به‌طورکلی، با توجه به مواردی که بیان شد در این مقایسه از همه لحاظ برتری با X22 است اما وقتی به قیمت می‌رسیم، R3 تنها برگ برنده خود را رو می‌کند. قیمت کارخانه‌ای X22 اتوماتیک 581 میلیون تومان است درحالی‌که محصول جدید راین با قیمت 499 میلیون تومان عرضه می‌شود. در قیمت بازار اما اختلاف بسیار بیشتر است زیرا درحالی‌که X22 با قیمتی در حدود 800 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود، قیمت راین در بازار تنها حدود 550 میلیون تومان است. این یعنی R3 در بازار حدود 250 میلیون تومان ارزان‌تر است که اختلاف چشمگیری است و می‌تواند کاستی‌های آن در برابر X22 را جبران کند.

کیفیت ساخت

نکته مورد اشاره بعدی می‌تواند در خصوص کیفیت ساخت محصول و گارانتی این خودرو در کشور باشد. راین r3 به نوعی با کمپانی چانگان مرتبط می شود و همین موضوع می تواند تا حد زیادی خیال خریداران را از بابت کیفیت ساخت راحت سازد. محصولات چانگان که سالها پیش با کراس اوور CS35 وارد کشور شدند، از همان ابتدا با کیفیت ساخت مناسب و راضی کننده توانستند رضایت مشتریان را جلب نمایند. از سوی دیگر البته محصولات مدیران خودرو و چری چین نیز روز به روز در حال افزایش کیفیت محصولات خود هستند.

مشخصات فنی

ام‌وی‌ام X22

راین R3

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.3 لیتری 4 سیلندر
تعداد سوپاپ 16 16
قدرت 105 اسب بخار 90 اسب بخار
گشتاور 135 نیوتن متر 116 نیوتن متر
گیربکس CVT 4 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 175 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 6.1 لیتر ترکیبی 7.1 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 50 لیتر 41 لیتر
وزن 1245 کیلوگرم 1060 کیلوگرم
طول 3,200 میلی‌متر 3,970 میلی‌متر
عرض 1,760 میلی‌متر 1,615 میلی‌متر
ارتفاع 1,570 میلی‌متر 1,730 میلی‌متر
فاصله محوری 2,555 میلی‌متر 2,450 میلی‌متر
قیمت کارخانه 581 میلیون تومان 499 میلیون تومان
قیمت بازار 800 میلیون تومان 550 میلیون تومان

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم حالا که گروه کرمان خودرو یه طراح خوب و درجه یک اورده و هویت بصری برند هاس رو درست کرده اون محصول داخلی خودش رو روی پلتفرم جک جی چهار کار کرده راین باید بیاد هم هویت بصری خودش رو مثل بم خودرو و کرمان خودرو عوض کنه هم به کمک این طراح خوب و درحه یک اقا حسین گل یه فیس لیفت ساده حداقل روی نمای جلوی این خودرو انحام بده چراغ و سپر رو هم بده کروز براش بسازه که میدونیم میتونه بسازه یه سپر عقب رو هم تغییر بده کلی به روز تر میشه این محصولش مثل اینکه مپ ای سی یو رو هم اومدن تو ایران با شرایط ایران و بنزینش هماهنگ کردند که اتفاق خیلی خوبیه طراحیش رپ درست کنه که واقعا کاری نداره و خیلی ساده میتونه راین خودرو انحامش بده و طراحش رپ هم دارند و خوبش رو هم دارند خدا رو شکر میتونه موفق بشه تو بازار اکر شارلیط اقساط رو هم مثل مدیران خودرو برقرار بکنه که مطمئنا قشنک از خاک بلند میشه و میتونه تیراژ مونتاژش رو راحت دو برابر بکنه و به سود دهی خوبی برسه امیدوارم کروز کنترل رو هم اضافه کنه اگر فیس لیفتش کنه بخاطر قیمتی که براش تموم شده و داره میفروشتش ارزش سرمایه کذاری داره روش راین باید تنبلی رو بزاره کنار تا تحربه راین ولار یا همون وی پنج رو دوباره تکرار نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا