مکمل بنزین
گوناگون

کراس‌اوور زوتی T300 توسط پارس‌خودرو وارد و عرضه می‌شود

طبق خبرها و گزارش‌ها، پای شرکت چینی زوتی پس از چند سال وقفه دوباره به کشورمان باز خواهد شد زیرا گفته شده پارس‌خودرو قصد واردات کراس‌اوور T300 این شرکت را دارد. البته برای اولین بار در سال 1398 خبر مونتاژ و عرضه این خودرو در کشورمان توسط سایپا مطرح شد اما این برنامه‌ها به نتیجه نرسید. هم‌اکنون اما که واردات خودرو به کشور آزاد شده و نام پارس‌خودرو در بین شرکت‌های مجاز اعلام‌شده برای واردات دیده می‌شود، سایپا تصمیم گرفته این کراس‌اوور کوچک و ارزان‌قیمت که با بندهای آیین‌نامه واردات خودرو مطابقت دارد را به بازار بفرستد.

البته این خودرو در ابتدا به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود و سپس در سال 1402 توسط پارس‌خودرو مونتاژ خواهد شد. زوتی قبلاً هم با سایپا همکاری داشته و سدان Z300 که در ایران با نام آریو شناخته می‌شد را در کشورمان عرضه کرد. این شرکت همچنین مقطعی هم با ریگان خودرو همکاری کرد و کراس‌اوور T600 را با نام کوپا در ایران به فروش رساند. بااین‌حال، هیچ‌کدام از این تجربه‌ها چندان موفق نبودند و نهایتاً حضور زوتی در ایران پایان یافت. حال این شرکت قصد دارد دوباره شانس خود را در ایران با کراس‌اوور کوچک T300 امتحان کند. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا خواهیم شد.

زوتی T300

شرکت زوتی که بیشتر به خاطر کپی‌های فاحش از روی خودروهای مشهور جهانی مثل پورشه ماکان و رنجروور شناخته می‌شود، در نمایشگاه خودروی پکن سال 2016 با معرفی یک کانسپت، پیش‌نمایشی از کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی بنام T300 را ارائه کرد. سپس نسخه تولیدی این خودرو در اوایل سال 2017 معرفی و به بازار عرضه شد. در ظاهر T300 برخلاف اکثر محصولات زوتی، اثری از کپی‌برداری دیده نمی‌شد و این کراس‌اوور کوچک از طراحی و هویت خاص خود بهره می‌برد.

توقف و ازسرگیری تولید

هرچند شرکت زوتی که در سال 2005 تأسیس شده بود روند موفقی را طی کرد و فروش آن در سال 2016 به نزدیک 330 هزار دستگاه رسید اما با افزایش رقابت در بازار خودروی چین، این شرکت درگیر مشکلات مالی شدیدی شد و در سال 2021 اعلام ورشکستگی کرد. ازاین‌رو، تمام تولیدات شرکت در سال 2021 متوقف شد. بااین‌حال، از چند ماه پیش این شرکت دوباره احیا شده و قصد دارد از طریق صادرات محصولات خود، بار دیگر بار به جمع خودروسازان فعال چین بازگردد. بدین ترتیب، زوتی دوباره خط تولید خود را راه‌اندازی کرده و اولین محصولی که پس از احیای شرکت تولید آن را از سر گرفته همین کراس‌اوور T300 است.

اولین T300 پس از ازسرگیری تولید

اولین دستگاه این خودرو در تاریخ 20 اکتبر 2022 برابر با 28 مهر 1401 از خط تولید زوتی بیرون آمد. هدف زوتی در وهله اول عرضه این خودرو در بازارهای صادراتی است زیرا به گفته این شرکت، صادرات باعث تقویت تولید شرکت، افزایش توان رقابت، افزایش آگاهی از این برند و سفارشات بیشتر از سوی خریداران می‌شود. ازاین‌رو، زوتی با شرکت Lusai International به‌عنوان صادرکننده انحصاری محصولاتش قرارداد بسته است. هدف اصلی این خودرو بازارهای خارج از چین مثل غرب آسیا، جنوب آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه است و ایران هم در بین آن‌ها قرار می‌گیرد. البته این خودرو به‌طور هم‌زمان در چین هم عرضه خواهد شد.

T300 اما هیچ تغییری را نسبت به قبل تجربه نکرده و کاملاً با مدلی که برای اولین بار در سال 2017 به بازار عرضه شد یکسان است. البته این خودرو با ویژگی‌هایی مثل جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگ کرومی، طراحی مدرن سپر جلو و طرح سقف شناور با ستون C مشکی‌رنگ، ظاهر قابل‌قبولی دارد. در داخل نیز به لطف تودوزی دورنگ مشکی و قهوه‌ای و طرح فیبر کربن روی داشبورد شاهد فضای نسبتاً جوان‌پسند و بروزی هستیم هرچند که با کراس‌اوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و تا حدودی سن بالای خود را نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

زوتی در چین و دیگر بازارها با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو عرضه می‌شود. نسخه تنفس طبیعی این موتور 112 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این اعداد در نسخه توربو به 145 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کند. برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو هم گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است. فعلاً اما مشخص نیست که پارس‌خودرو کدام موتور را برای عرضه در بازار کشورمان انتخاب کرده است. T300 کراس‌اوور کوچکی است که 4,387 میلی‌متر طول، 1,835 میلی‌متر عرض و 1,642 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن 2,600 میلی‌متر است.

امکانات، قیمت و رقبا

ازآنجایی‌که T300 یک کراس‌اوور ارزان‌قیمت است، لیست تجهیزات آن خیلی طولانی نیست و صرفاً شامل مواردی مثل تودوزی چرم مصنوعی، سنسور دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی 8 اینچی، دوربین دید عقب، رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی، کروز کنترل، آینه‌های برقی و سانروف محدود می‌شود. قیمت زوتی T300 در چین از 59,800 یوآن معادل 8,800 دلار آغاز می‌شود و بنابراین خودروی بسیار ارزان‌قیمتی است. با توجه به نرخ ارز اما در کشورمان باید برای این خودرو انتظار قیمتی حدود 800 میلیون تومان را داشته باشیم. در این صورت، کراس‌اوور چینی جدید پارس‌خودرو به رقیبی برای هایما S5، ام‌وی‌ام X22 پرو، جک S3 و چانگان CS35 پلاس تبدیل خواهد شد که آخری توسط خود سایپا در ایران عرضه می‌شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. چرا وقتی ۹ هزار دلاره و با دلار ۴۵ تومنی زیر ۵۰۰ میلیون قیمتشه باید تو بازار ایران ۸۰۰ تومن قیمت بخوره؟!

  2. طبق کدوم منطق فرانسویها و کره‌ایها که بعد فشار حداکثری رفتن خطا کردن و دیگه نمیشه برگردن اما زوتی و برلیانس و چانگان خوب کردن که رفتن هروقت هم برگردن قدمشون رو چشمه؟!!!؟هان؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا