مکمل بنزین
رپورتاژ

چرا نباید به قشم سفر کنید؟ از سفر به قشم پرهیز کنید!

ممکن است از تیتر این مقاله کمی تعجب کرده باشید. چنانچه سفر به بزرگترین جزیره‌ی ایران و گردش در  مراکز خرید لوکس آن شما را قانع به سفر نکرد؛ قطعا دیدن تفریحات فوق‌العاده‌ی قشم و غواصی در اعماق خلیج فارس شما را مشتاق خواهد نمود. جزیره قشم در تنگه هرمز از جاذبه‌های گردشگری، تفریحات آبی، زمینی، آفرودی و… پر است. همینطور ازجمله مهم‌ترین بنادر تجاری ایران بوده که هرساله پذیرای مسافران زیادی برای رزرو هتل قشم می‌باشد. پس برای سفر به قشم  به دلیل خاصی نیاز ندارید؛ همینقدر که بخواهید به آرامشی دوباره دست یابید، برای راهی شدن به جزیره کافیست. از این رو یک بار  هم که شده، بگذارید قشم میزبان شما شود.

قطعا شما هم  از ابتدای سفر مشتاق رسیدن به مقصد بوده‌اید و از راه‌های رسیدن به جزیره و محبوب‌ترین جاهای دیدنی آن شنیده‌اید. اما اینکه چرا نباید سفر به قشم را انتخاب کنید بحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

داشتن مردم خوش‌برخورد

اگر فکر می‌کنید با سفر به قشم و روبه‌رو شدن با مردم این جزیره ممکن است بد عادت شوید، به قشم سفر نکنید. مردم خون‌گرم قشم بی هیچ چشم‌داشتی به بهترین شکل ممکن، آداب میهمان‌نوازی را به‌جا خواهند آورد. با مهمان‌نوازی که مردم دارند به قطع شما غرق در خجالت می‌شوید. مگر می‌شود به قشم بروید و غذا را با اصرار مردم محلی، در منزل آن‌ها صرف ‏نکنید؟ قطعا از این همه محبت به‌وجد خواهید آمد.

گستردگی بی‌مانند قشم

مطمئنا شما هم نام قشم را به اندازه کیش نشنیده‌اید. کیش همیشه جزیره معروف‌تر‌ی نسبت به قشم بوده‌است. با این حال بد نیست بدانید، اگر چهارده تا جزیره کیش را کنار هم قرار دهیم، تازه احتمال دارد نزدیک به اندازه‌ی قشم شوند!

قشم با داشتن این پهنا و گستردگی از غرب تا شرق، انواع گونه‌های جانوری ‏و گیاهی را در خود جای داده‌است. بسیاری از این پوشش گیاهی و جانوری در کل جهان کمیاب بوده و مختص به خود جزیره می‌باشند. انواع جانوران جزیره شامل خرچنگ، دلفین و لاک پشت تا ۱۷۳ گونه پرنده و همچنین روباه و آهو و انواع ماهی می‌شود. باورتان می‌شود نوعی ماهی که در ‏خشکی نیز نفس می‌کشد در قشم وجود دارد. اگر شما هم مشتاق دیدنش شده‌اید، بهتر است بدانید نام آن گلخورک است.‏

دلفین‌های باهوش

چرا گردشگران اینقدر مشتاق دیدن آبزی‌ای هستند که تا این حد باهوش است؟ تا به حال به این قضیه فکر کرده‌اید شاید با این هوش، دلفین‌ها ‏مشغول طرح‌ریزی توطئه‌ای هستند تا شما را خیس کنند. تازه می‌توانند نوک پوزه‌ی خاکستری‌شان را به دستان شما بمالند و بیشتر از قبل تودل‌بروتر شوند. آن هم با داشتن ‏آن پوزخند دلفینی‌ خودشان.

دلفین‌ها در نزدیکی جزیره‌ی هنگام زندگی می‌کنند. این موجودات بامزه هنگامیکه آب هنوز خنک است به سطح آن ‏می‌آیند. از این رو اگر می‌خواهید دلفین‌ها را ببینید، باید صبح خیلی زود به دیدن آن‌ها بروید. آیا می‌توانید صبح زود از خواب شیرینتان بیدار شوید. آن هم در سفر، با تمام گشت‌وگذارهایی که در طول روز انجام داده‌اید و حالا خسته‌تر از قبل به استراحت نیاز دارید. اگر دلفین‌ها، این آبزیان شیرین برایتان باارزش باشند، قطعا از خواب زدن برای دیدنشان آنقدرها هم سخت نخواهد بود!

جنگل‌های شگفت‌انگیز حرا

اصلا چرا برای دیدن جنگل‌هایی که از آب بیرون زده‌اند باید به قشم بیایید؟؟؟ هر چقدر هم که جنگل‌ها از آب بیرون زده‌اند، باز هم دلیل نمی‌شود جالب ‏باشند. باید بدانید این جنگل‌ها فقط در نواری دور کره‌ی زمین رشد دارند و از شانس جزیره، این طول جغرافیایی مناسب رویش آن‌ها بوده‌است. ببینید که می‌توانید از این ‏نکته چشم بپوشید و خودتان را برای نیامدن به جزیره قانع کنید.

بسیاری از ماهی‌گیران لابه‌لای این جنگل‌ها تور پهن می‌کنند. اینگونه از جزر و مد آب استفاده کرده و می‌توانند این خانه‌ی توری را ‏پر از ماهی ‌کنند. بله دقیقا درست حدس زدید! یک استفاده‌ی هوشمندانه از طبیعت که اصلا جالب نمی‌باشد.

این تورها را در گل می‌کارند، گلی که ‏علاوه بر داشتن خواص درمانی موضعی، در آن موجودی به نام گلخورک هم زندگی‌ می‌کند. گلخورک ماهی‌ای بوده که دست دارد و ‏به تدریج دوزیست شده است. اجداد این ماهی‌ها از نخستین موجوداتی بودند که از آب به خشکی آمدند و آبشش‌هایشان به شش ‏تبدیل شد. این ماهی کوچک با دیدن شما در هنگام مد آب فرار می‌کند. حالا تصور کنید دیدن یک ‏ماهی با آن شکل و شمایل خاص در آن گل‌ها چه چیز جالبی می‌تواند داشته باشد؟

هنگام مد می‌توانید در جنگل‌های حرا با پای پیاده قدم بزنید و پا بر زمین لیز ‏بگذارید و اتفاقا چندباری هم بیفتید. این گل به اندازه‌ای لطیف و نرم است که دور از ذهن نیست شما را از ادامه گشت‌وگذار منصرف کند.

هنوز هم امرار معاش اصلی مردم قشم با دامداری و ماهی‌گیری می‌گذرد. هنگام جزر لابه‌لای جنگل‌های ‏حرا، ماهی به اندازه کافی جمع می‌شود. از برگ درختان جنگل که مانگرُو نام دارند، به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند. زندگی ناب روستایی در قشم هنوز زنده است.

شک نکنید بعد از دیدن ساده زیستی این مردمان، زحمت‌کش بودن آن‌ها، ساده‌گیری، مهربانی بی‌اندازه‌شان، و پیوندی که ‏با طبیعت دارند، نسبت به خود احساس خوبی نخواهید داشت. این هم دلیل دیگری که چرا نباید سفر به قشم را در برنامه‌هایتان داشته باشید.

دره ستارگان و تندیس

مسافران قشم هتل‌های متنوعی برای انتخاب دارند ازجمله هتل رخسار قشم. با این حال مگر می‌شود میهمان قشم باشید و فقط در هتل بمانید؟

چنانچه زیر آسمان مهتابی باشید، در دره ستارگان قشم و حفره‌های آن یک نورپردازی شگفت‌انگیز را تجربه خواهید کرد. اگر آسمان ‏مهتابی نصیبتان نشد، به خاطر نبودن نورهای مزاحم شهری، آسمانی پر ستاره را می‌توانید مشاهده کنید. در این آسمان بی‌انتها ستاره‌های دنباله‌دار درخشان هر ‏چند ثانیه یک بار جلوه آسمان را درخشان‌تر می‌کنند. شما هم باور دارید با دیدن ستاره‌ی دنباله‌دار، آرزوهایتان برآورده ‏می‌شود.‏ می‌توانید شب‌ها به دره تندیس‌ها بروید و آسمان شب را زیرنظر داشته باشید. در شب با روشن کردن آتش، ترکیبی فوق‌العاده با صدای ‏روباه و سکوت را در کنار همراهانتان تجربه خواهید نمود. البته اگر دلتان آرامش می‌خواهد و نتوانستید این آرامش را تنها در سفر به قشم بدست آورید.

قشم دارای چند سایت ژئو پارک که همان میراث طبیعی کره‌‌‌ی زمین است، می‌باشد. دقت کرده‌اید قشم یک موزه‌ی تاریخ طبیعی زنده محسوب می‌شود. ازجمله این موارد شامل گنبد نمکی، جنگل حرا و دره ستارگان ‏است. اما موضوعی که مطرح می‌شود این می‌باشد که موزه‌ها آن چنان محبوب نیستند!‏ پس چرا سفر به قشم را در برنامه‌هایمان قرار دهیم؟

 

جمع‌بندی

طعم شوری هوای اطراف ساحل در کنار امواج نیلگون و درخشان خلیج فارس سفر به قشم را در لیست سفرهای  گردشگران قرار داده‌است. این همه تنوعی محیطی‌، زیستی، آداب و رسوم دیرینه، مردمان گرم و خوش‌رفتار، غذاهای خوشمزه و صنایع‌دستی محلی را چگونه می‌شود در یک جزیره تحمل کرد؟ حتی مقایسه تفاوت فرهنگی و زندگی مردمان جزیره با زندگی شهرنشینی طاقت‌فرسا، عذاب‌آور است. مردمان قشم برای خوشی و رفاه حال شما به بهترین شکل ممکن پذیرایتان هستند تا بهترین اوقات را در جزیره داشته باشید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اره خیلی جای باحالیه.دو بار تا حالا یا دزد وسایل ماشینمون سرقت کرده یا این دفعه جلوی بچه هامونو گرفتن و خفتشون کردن و وسایلشون رو دزديدن

  2. بله خصوصا یکی دو سال اخیر که مغازه دارا و صاحبخونه ها بی ضابطه و بدون قانون با افزایش چند برابری هزینه ها جیبت رو خالی می کنن سفر به قشم دیگه برای هیچ قشری به صرفه نیست البته ضررش رو هم خودشون می کنن چون اقتصادشون بر پایه حجم مسافر هستش امسال پشیمون شدم از مسافرتم سال آینده هم نمی رم

  3. جنس ها شون رو وقتی که مسافر زیاد میاد قابل مردم میکنن اما بدونن که تو دراز مدت خودشون میمونن و جزیره زیباشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا