مکمل بنزین
رپورتاژ

چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم؟

برخی از قطعات خودرو، علاوه بر کارایی و نقش اصلی که به عهده دارند، ظاهر آن ها نیز اهمیت خاص خودش را دارد. سر دنده از جمله این قطعات است. سر دنده یا دسته دنده، جزء لوازمی است که در خودرو های مختلف به دو صورت پیچی و یا پرسی روی محور دنده نصب می شود. جنس این قطعه معمولا از فلز بوده و معمولا به همراه دنده و گردگیر مخصوص چرمی و جعبه ترمز دستی، هم به صورت ست کامل و هم به صورت قطعات جدا در بازار موجود است که دست شما را در انتخاب و خرید سردنده و روکش دنده باز می‌گذارد.

اگر بخواهیم به صورت جزئی و اختصاصی تر به این قطعه بپردازیم باید بگوییم، سر دنده جزء لوازمی است که معمولا از جنس مرغوب و با کیفیت تهیه می شود. این قطعه در اندازه ها و اشکال مختلف تولید و عرضه می شود. زیبایی، رنگ مناسب و هماهنگ با سایر قطعات داخل کابین، داشتن برخی امکانات جانبی از قبیل ساعت و پرتو افشانی، واضح بودن علائم نشان دهنده دنده و … برخی عواملی هستند که می توانند بستگی به سلیقه تان به شما برای یک انتخاب یک سر دنده مناسب کمک کنند. هماهنگی و هارمونی دنده و سر دنده با داشبورد و جعبه ترمز دستی و حتی رنگ روکش صندلی، می تواند زیبایی خاصی به کابین داخلی خودرو ببخشد.

سر دنده خودرو

سر دنده ها در انواع و اشکال مختلف تولید می شوند.

انواع مختلف سردنده

سر دنده در انواع مختلف ساده و معمولی، اسپرت و چرم تولید می شود. همچنین برخی از فروشندگان لوازم جانبی خودرو با توجه به شکل ظاهری این قطعه نام های مختلفی بر روی آن می گذارند. سر دنده های شمشیری، اسکلتی، هودی، چیکال، خلبانی، براق و… از انواع سر دنده ها به حساب می آیند. البته همانطور که گفته شد بسیاری از این نام ها به صورت قراردادی، توسط شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو انتخاب می شوند و نمی توان این نام ها را نام های رسمی برای این کالا در نظر گرفت.

در ادامه می خواهیم راجع به نحوه تعویض سر دنده بحث کنیم. اینکه چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم؟

با توجه به اینکه این قطعه کمتر در تماس مستقیم با سایر قطعه ها می باشد و استهلاک کمتری دارد، معمولا نیاز به تعویض پیدا نمی کند، مگر اینکه بر اثر عوامل خارجی و نامربوط به رانندگی دچار شکستگی یا خرابی شود.

با این حال ممکن است گاهی به هر دلیلی بخواهید سر دنده خودروی خود را عوض کنید. به نظر شما چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم؟

چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم

هماهنگی کامل دنده و سر دنده باعث زیبایی بیشتر کابین داخلی خودرو می شود.

چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم؟ (مراحل و نکات مهم تعویض سردنده)

همان طور که گفتیم سر دنده در انواع و شکل های مختلف و همچنین با کیفیت های گوناگون در بازار موجود است. از سوی دیگر گفتیم که سر دنده در بعضی از خودرو ها به صورت پیچی و در بعضی دیگر به صورت پرسی تعبیه شده است. البته سر دنده در بیشتر خودروها به صورت پیچی روی میله یا محور اصلی دنده نصب می شود.

تعویض سر دنده در خوردوهایی که این قطعه به صورت پیچی تعبیه شده بسیار راحت است. خودتان به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. فقط کافی است ماشین را خاموش کرده و دنده را در حالت خلاص قرار دهیم. سپس سر دنده را می پیچانیم و پس از درآورن از محل، آن را تعویض می کنیم. به همین راحتی! سر دنده های پیچی با اندکی فشاری به آن، در خلاف حرکت جهت عقربه های ساعت باز و در جهت موافق با عقربه های ساعت بسته می شوند. تاکید می کنیم هنگام تعویض سر دنده حواستان به خاموش بودن خودرو و رعایت تمام نکات ایمنی برای عدم حرکت آن باشد. هرگز هنگام روشن بودن یا پارک بودن در محیط نامناسب و شیب دار اقدام به تعویض سر دنده خودرو ننمایید.

آیا می دانید چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم

چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم؟ ( سردنده پرسی )

گاهی سر دنده در برخی از خودروها مخصوصا برخی از خودروهای جدید، به صورت پرسی است. در خودروهایی که دسته دنده به صورت پرسی است چگونه سر دنده خودرو را عوض کنیم؟ در این خودروها معمولا سر دنده ها و میله دنده پرسی به همراه گردگیر چرمی معمولا به صورت ست کامل عرضه می شوند. تعویض این قطعات به صورت ست کامل بسیار راحت هست. ابتدا چرمی گردگیر کنار میله دنده را برداشته و سپس با باز کردن میله دنده اقدام به تعویض قطعه نمایید، اما اگر بخواهید صرفا سر دنده را در این خودروها تعویض کنید ابتدا باید تمام ست دنده و چرمی مخصوص آن را باز کرده و سپس برای تعویض سر دنده اقدام نمایید.

در دنده های پرسی روی میله اصلی دنده شیارهایی وجود دارد که سر دنده روی آن شیارها پرس و محکم شده است. در این نوع از خودروها بر خلاف سر دنده های پیچی، شیارهای دنده باید با سر دنده مطابق باشند. در واقع هر یک از میله های دنده های پرسی سر دنده مخصوص به خود دارند. با این حال برای هماهنگی بیشتر و راحتی کار پیشنهاد می کنیم در سر دنده های پرسی ست کامل دنده و گرد گیر چرمی را تعویض نمایید.

 

برچسب ها : لوازم خودرو,سردنده,لوازم اسپرت خودرو,خودرو لوکس,خودرو اسپرت,خودرو,تزئینات خودرو,تعویض قعات خودرو,ماشین اسپرت

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا