مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

نسخه دنا پلاس توربو دوگانه سوز ایران خودرو، امسال وارد بازار می‌شود!

براساس اطلاعات بدست آمده، گویا گروه صنعتی ایران خودرو برنامه دارد تا تیپ دوگانه سوز محصول دنا پلاس توربوشارژ را در سال 1402 وارد بازار کند. همانطور که مستحضرید، چندی پیش بود که ایران خودرو نسل جدید EF7 را با نام پیشرانه EFP رونمایی کرده و نسخه توربوشارژ آن را در خودرو دنا پلاس جوانان نصب نمود.

فعلا مشخص نیست که ایران خودرو در دنا پلاس توربو دوگانه سوز، از نسل جدید پیشرانه EF7 که با نام EFP یا ef7 پلاس شناخته می شود استفاده خواهد کرد یا از نسخه قبلی

دنا پلاس توربو دوگانه سوز

شرکت ایپکو، کاتالوگ خانواده دوگانه سوز پیشرانه EF7 را در سال‌های گذشته منتشر کرده است. برهمین اساس، شاهد معرفی این موتورها با استاندارد یورو 4 هستیم. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که ایران خودرو در کاتالوگ رسمی خودرو سورن پلاس دوگانه سوز که نسخه تنفس طبیعی پیشرانه EF7 در آن نصب شده، سطح استاندارد آن را ذکر نکرده است. پس می‌توان این احتمال را نیز داد که پیشرانه EF7 دوگانه سوز، همچنان با استاندارد یورو 4 تولید و نصب می‌شود.

موتور EF7 توربوشارژ دوگاه سوز
موتور EF7 توربوشارژ دوگاه سوز

 

اما در رابطه با نسخه دوگانه سوز موتور EF7 توربو یا همان TC7 با حجم 1650 سی سی، در گذشته این‌گونه معرفی می‌شد که در هردو حالت بنزینی و گازسوز، این موتور توانایی تولید 149 اسب بخار، قدرت و 215 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

اما در حاشیه مراسم معرفی پیشرانه EFP، کاتالوگی از خانواده موتور EF7 به نمایش درآمده بود که حاکی از اطلاعات جدید است. طبق آن، نسخه توربوشارژ شده پیشرانه EF7 دوگانه سوز، با استاندارد جدید یورو 5، دارای توان 160 اسب بخاری و گشتاور 240 نیوتن متری است.

موتور EFP
موتور EFP

البته که باید صبر کرد و دید تا در نسخه‌های تجاری سازی شده موتور TC7 دوگانه سوز، قدرت این موتور به چند اسب بخار می‌رسد…

چندی پیش بود که تصاویری از نسخه تاکسی شده خودرو دنا پلاس توربوشارژ منتشر شد. حال برخی این احتمال را می‌دهند که نسخه مذکور، احتمالا از نوع دوگانه سوز بوده باشد.

تارا و دنا پلاس تاکسی - IKCO TARA & DENA PLUS TAXI
تارا و دنا پلاس تاکسی – IKCO TARA & DENA PLUS TAXI

مشخصات نسخه دوگانه سوز

دنا پلاس توربو دوگانه سوز مجهز به پیشرانه TC7 است. این پیشرانه با حجم حدودی 1650 سی سی، توانایی تولید 160 اسب بخار، قدرت و 240 نیوتن متر، گشتاور را دارد. هنوز مشخص نیست که ایران خودرو نسخه دوگانه سوز دنا پلاس توربو را با کدام گیربکسی 6 سرعته دستی یا اتوماتیک تولید کند.

از امکانات احتمالی دنا پلاس توربو دوگانه سوز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سانروف
  • سنسورهای نور و باران
  • رینگ‌های آلومینیومی
  • تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول
  • باز و بسته شدن آینه‌های بغل به صورت برقی همراه با گرمکن و چراغ‌های راهنما
  • مولتی مدیا لمسی همراه با دوربین عقب
  • سامانه ایموبلایزر
  • 2 یا 4 کیسه هوای ایمنی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • دی لایت (چراغ های روز) و پوزیشن لایت
  • ترمزهای ABS و EBD
  • ترمزهای دیسکی هرچهار چرخ
  • و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. خیلی دیر بود ولی خداروشکر آقایون سر عقل اومدن و بالاخره فهمیدن که دیگه با بنزین ما و توربو شارژها به بن بست خوردند! به جای بنزین ما باید از گاز مفتی که داریم استفاده کنیم ترکیب گاز و توربو شارژ بهترین گزینه برای کشوره بخاطر 1- اکتان گاز که خیلی بالتر از بنزینه و استهلاک موتور و توربوشارژ رو برعکس بنزین بسیار پایین میاره 2_ چرا گاز رو مفت صادر کنیم و بنزین را گرون وارد کنیم

  2. ای کاش سیستم کنترل پایداری هم برروی دنا پلاس دوگانه سوز توربوشارژ نصب شود.

  3. آقای سیدهاشمی عزیز
    ازمقالات تان ممنونم.مفید و به موقع اطلاع رسانی می کنید.
    سؤالی دارم:
    پیشرانه EF7پرخوران گازسوز مشکلات بنزین اکتان پایین وغیرسوپر راندارد؟
    و هزینه های تعمیراتی دیگری رابه مصرف کننده تحمیل نمی کند؟

    1. دوست عزیز این موتور بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده و اولویت اول این موتور سوخت گاز می باشد
      طبق طراحی باک خودرو این مدل موتور فقط گنجایش ۱۰ لیتر بنزین دارد و اونم فقط برای موارد اضطراری تا رسیدن به جایگاه گاز می باشد

      در ضمن مشکلات اکتان پایین سوخت کشور در گاز طبیعی فعلی وجود ندارد و جای نگرانی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا